Odbor za obranu

Mišljenje Odbora za obranu o Stajalištu Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Vijeća o uspostavi i funkcioniranju mehanizma evaluacije i praćenja za provjeru primjene schengenske pravne stečevine i stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1053/2013 COM (2021) 278, D.E.U. br. 21/006

30.11.2021.

Odbor za obranu Hrvatskoga sabora, na 15. sjednici održanoj 30. studenoga 2021. godine, razmotrio je Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Vijeća o uspostavi i funkcioniranju mehanizma evaluacije i praćenja za provjeru primjene schengenske pravne stečevine i stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1053/2013 COM (2021) 278, koje je  predsjedniku Odbora za obranu sukladno članku 154. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora proslijedio Odbor za europske poslove, aktom od 5. studenoga 2021.  godine.
Stajalište Republike Hrvatske o predmetnom Prijedlogu uredbe usvojila je Koordinacija za unutarnju i vanjsku politiku Vlade Republike Hrvatske Zaključkom: KLASA: 022-03/21-07/397, URBROJ: 50301-21/22-21-2  na sjednici održanoj 12. listopada 2021. 

    Predstavnica Ministarstva unutarnjih poslova uvodno je rekla da se predmetnom Uredbom uspostavlja mehanizam evaluacije i praćenja kako bi se osiguralo da države članice učinkovito primjenjuju schengensku pravnu stečevinu i time pridonose dobrom funkcioniranju područja bez kontrola na unutarnjim granicama. Schengen obuhvaća područje na kojem je omogućena sloboda kretanja bez graničnih kontrola za više od 420 milijuna ljudi, robu i usluge. Zbog pandemije bolesti COVID-19, stalnih terorističkih prijetnji, nestabilnosti i posljedica uzrokovanih migracijskom krizom od 2015. neke su članice Europske unije ponovo uvele kontrole na unutarnjim granicama. 
•    Mehanizmom evaluacije provjerava se i prati primjenjuju li države članice pravilno schengensku pravnu stečevinu i tako dopunjuju druga dva stupa koji uključuju mjere na vanjskim granicama i kompenzacijske mjere koje uključuju zajedničku viznu politiku, policijsku suradnju, politiku vraćanja i Schengenski informacijski sustav. 
•    Ovim prijedlogom uredbe predviđa se jačanje strateškog fokusa na Mehanizam i osiguravanje proporcionalnijeg i strateškog korištenja raznih evaluacijskih i nadzornih alata, skraćivanje i pojednostavljenje procedura. Time će se povećati efikasnost evaluacijskog procesa i ojačati međusobni pritisak država članica, jačanje evaluacija temeljnih prava unutar schengenskog acquisa i optimizaciju sudjelovanja stručnjaka država članica i suradnje s tijelima EU, uredima i agencijama i stvaranje sinergije s drugim evaluacijskim i nadzornim mehanizmima.
    
Predstavnica predlagatelja navela je da je Hrvatska jedina država članica koja je prošla najopsežniju evaluaciju temeljem Uredbe br. 1053/2013. i da je tijekom procesa ukazivala na njene nedostatke u provedbi koje je neophodno otkloniti te da su sve hrvatske primjedbe uvažene. Novi Mehanizam evaluacije i praćenja ojačat će povjerenje između država članica. Hrvatska smatra ključnim jasnije određivanje područja schengenske pravne stečevine koja će biti obuhvaćena evaluacijom i definiranje njenih ključnih elemenata kako bi se točno mogao utvrditi temelj za određivanje „ozbiljnog nedostatka“ te izbjegla moguća proizvoljna tumačenja tijekom evaluacije. Također, Hrvatska drži da je u Uredbi potrebno odrediti što više područja evaluacije kako bi se u njezinoj provedbi izbjegla proizvoljna tumačenja i nametanja određenih područja koja nisu propisana i mogu negativno utjecati na cijeli proces provedbe evaluacije u pojedinoj državi članici.   


Nakon provedene rasprave, Odbor je jednoglasno (sa osam glasova „za“) donio sljedeće 

MIŠLJENJE

Podržava se Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Vijeća o uspostavi i funkcioniranju mehanizma evaluacije i praćenja za provjeru primjene schengenske pravne stečevine i stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1053/2013 COM (2021) 278 

                          

 PREDSJEDNIK ODBORA
Franko Vidović