Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost na 4. sjednici održanoj 8. prosinca 2016. raspravljao je o Prijedlogu zakona o izmjeni Zakona o policiji, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P. Z. 56 (dalje u tekstu: Prijedlog zakona), koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 1. prosinca 2016.
Sukladno članku 69. Poslovnika Hrvatskoga sabora, Odbor je predloženi zakonski prijedlog razmatrao u svojstvu matičnog radnog tijela.
Predstavnik predlagatelja je u uvodnom obrazloženju Prijedloga zakona istaknuo da je donošenjem novog Zakona o policiji (dalje u tekstu: Zakon) u ožujku 2011. godine, u odredbama članka 128. Prijelaznih i završnih odredbi, predviđeno uobičajeno vakacijsko razdoblje za stupanje na snagu Zakona, osim za odredbe članka 21. stavka 1., 2. i 3., za koje je predviđeno odgođeno stupanje na snagu s 1. ožujka 2013.
Te odredbe reguliraju pitanje otpremnina policijskim službenicima kojima prestaje državna služba radi stjecanja prava na invalidsku mirovinu zbog ozljede na radu ili profesionalne bolesti, te policijskim službenicima kojima, sukladno posebnom propisu, prestaje državna služba radi stjecanja prava na starosnu mirovinu te radi stjecanja prava na prijevremenu starosnu mirovinu. Odgoda primjene obrazložena je teškom gospodarskom situacijom u kojoj se tada nalazila Republika Hrvatska.
Od donošenja Zakona u dva navrata se produžavalo razdoblje neprimjene odredbi članka 21. stavka 1., 2. i 3., a ovim Prijedlogom zakona predlaže se odgađanje primjene tih odredbi treći put, do 1.siječnja 2019., radi racionalizacije troškova te zbog toga što u državnom proračunu Republike Hrvatske nisu osigurana sredstva za primjenu navedenih odredbi.
Posebno je naglašeno da trenutno između 7000 - 8000 tisuća policijskih službenika ostvaruje uvjete za mirovinu u skladu s člankom 6. Zakona o pravima iz mirovinskog osiguranja djelatnih vojnih osoba, policijskih službenika i ovlaštenih službenih osoba, kojima bi se, sukladno članku 21. Zakona, trebala isplatiti otpremnina od 32.500,00 kn/po osobi, koja sredstva nisu osigurana u državnom proračunu Republike Hrvatske radi racionalizacije i financijske uštede te sprječavanja financijskih obveza za Ministarstvo unutarnjih poslova za koja nisu osigurana financijska sredstva.
Osim financijskog aspekta, odnosno nedostatnih sredstava, predstavnik predlagatelja je istaknuo da postoji velika bojazan da bi većina policijskih službenika koji imaju uvjete zatražila odlazak u mirovinu, što bi dovelo u opasnost redovno obavljanje policijskih poslova.
U raspravi je istaknuto da je, gledajući s oba aspekta, i financijskog i sigurnosnog, jasna intencija predlagatelja zakona, te je ista i podržana.
No u raspravi je također istaknuto da bi država trebala početi poštovati zakone koje donosi, a posebice bi trebala početi planirati svoje troškove na način da se, u ovom slučaju, utvrdi koliko ljudi je zaista zainteresirano za odlazak u mirovinu pod ovim uvjetima, te da pokuša iznaći sredstva za određeni broj policijskih službenika. Kontinuiranom odgodom primjene predmetnih odredbi njihovo postojanje postat će bespredmetno. Ukazano je i na prijedloge koje je iznio Sindikat policije Hrvatske te eventualna kompromisna rješenja koja se nude.
Obzirom na rast BDP-a i činjenicu da su policijski službenici koji ostvaruju uvjete za odlazak u mirovinu u ovom svojstvu, u najvećem broju i hrvatski branitelji, trebalo bi pokušati iznaći neko rješenje.
Nakon provedene rasprave, Odbor je većinom glasova, s 4 glasa „za“, 1 glas „protiv“ i 2 „glasa „suzdržan“, odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese
ZAKON O IZMJENI ZAKONA O POLICIJI
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Ranko Ostojić, predsjednik Odbora, a u slučaju njegove eventualne odsutnosti ili spriječenosti, za izvjestitelja se određuje Darko Milinović, potpredsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Ranko Ostojić