Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost, na 23. sjednici, održanoj 5. lipnja 2013. godine, raspravljao je o Prijedlogu poslovnika Hrvatskoga sabora, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavio Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav, aktom od 23. svibnja 2013. godine.
Odbor je predloženi Prijedlog poslovnika razmatrao kao zainteresirano radno tijelo.
Predstavnik predlagatelja, Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav, uvodno je obrazložio Prijedlog poslovnika te naglasio kako je pristupanje Republike Hrvatske Europskoj uniji stvorilo obvezu urediti suradnju između Hrvatskoga sabora i Vlade Republike Hrvatske u području europskih poslova, nadzor Sabora nad djelovanjem Vlade RH u institucijama Europske unije, nadzor nad poštovanjem načela supsidijarnosti, provedbu ovlasti Sabora u skladu s Ugovorom o europskoj uniji i Ugovorom o funkcioniranju Europske unije. Također je istaknuo kako se, sukladno članku 80. Ustava republike Hrvatske, poslovnikom uređuje način rada Hrvatskoga sabora i njegovo unutarnje ustrojstvo.
Osim obveze koja je proistekla iz pristupanje Republike Hrvatske Europskoj uniji, predstavnik predlagatelja se osvrnuo i na izvješća Ustavnog suda RH koja su ukazivala na određene nepravilnosti prilikom izrade pročišćenih tekstova te se i poradi toga nije pristupilo izmjenama i dopunama važećeg Poslovnika nego je predložen novi Prijedlog poslovnika.
Predlagatelj je istaknuo kako se osim odredbi koje se odnose na suradnju između Hrvatskoga sabora i Vlade Republike Hrvatske novim poslovnikom želio osuvremeniti rad Sabora te su izbačene odredbe koje su uređivale pitanje dostave narodnih novina svakom zastupniku u pisanom obliku, obvezu objave glasila Sabora u pisanom obliku (koji je zamijenila web stranica Sabora) te dostavu radnih materijala u pisanom obliku, obzirom da je sve nabrojeno dostupno u elektroničkom obliku.
Ujedno, pristupilo se izmjeni odredbi koje su uređivale proceduru predlaganja predsjednika Sabora, što je trenutno uređeno na način da ga predlažu klubovi zastupnika, a do izbora predsjednika Sabora, nije konstituiran Sabor, tako da ne mogu ni postojati klubovi zastupnika. Radi neometanog tijeka prve konstituirajuće sjednice uređeno je privremeno predsjedanje sjednicom Sabora tako da je propisano da u slučaju spriječenosti predsjednika Sabora iz prethodnog saziva, sjednici privremeno predsjeda najstariji prisutni izabrani zastupnik. Također je predviđeno da na konstituirajućoj sjednici predsjednika Sabora i Madatno-imunitetno povjerenstvo predlaže najmanje 1/3 izabranih zastupnika, a ne kao do sada klubovi zastupnika.
Ukinuo se Odbor za europske integracije, a na njegovo mjesto je stupio Odbor za europske poslove koji se sastoji od više članova nego ostali odbori, naime, ima predsjednika, dva potpredsjednika i 14 članova, a još šest članova imenuje se iz reda javnih, znanstvenih i stručnih djelatnika.
Proširen je i djelokrug Odbora za zakonodavstvo na način da se propisuje kako Odbor „predlaže donošenje i promjenu jedinstvenih metodološko-nomotehničkih pravila za izradu akata koje donosi Sabor“ jer nije pravno prihvatljivo zbog jedinstvenosti zakonodavne metodologije, jedinstvene pravne tehnika i terminološke usklađenosti ali i pravne sigurnosti u provedbi propisa da u Republici Hrvatskoj ne postoje utvrđena obvezna pravila za izradu propisa. Ujedno, proširen je djelokrug Odbora te je predviđeno kako Odbor razmatra prijedloge zakona i drugih akata koje donosi Sabor u pogledu njihove usklađenosti s pravom Europske unije.
U raspravi koja je uslijedila istaknuto je da su Prijedlogom poslovnika otklonjene neke nelogičnosti koje su do sada postojale, ali ne do kraja, te da je nedovoljno izmijenjen u cilju poboljšanja efikasnosti rada Hrvatskoga sabora. Posebno je istaknuto da bi trebalo razmotriti mogućnost kako poslovnikom regulirati da težište rasprava bude na radnim tijelima, a ne na plenarnoj sjednici, kako poboljšati uvjete rada zastupnika te unaprijediti rad stručne službe Sabora.
Na Prijedlog poslovnika iznijete su sljedeće primjedbe, mišljenja i prijedlozi:
- Članak 38. trebalo bi dopuniti novom alinejom kojom se u djelokrug poslova Predsjedništva Sabora i predsjednika klubova zastupnika predviđa utvrđivanje godišnjeg plana zasjedanja Hrvatskoga sabora (utvrditi dane plenarnog zasjedanja), budući je to praksa parlamenata većine zemalja, a što bi nesumnjivo pridonijelo kvalitetnijem radu zastupnika i Sabora u cjelini.
- Članak 69. stavak 1. potrebno je dopuniti na način da se u djelokrug Odbora za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost kao dvije posebne alineje dodaju „kontrolu i nadzor nad radom policije“ te „sigurnosnu politiku Europske unije“, a alineju treću dopunit riječima „informacijsku sigurnost. Također, stavak 2. predmetnog članka izmijeniti na način da Odbor obavlja nadzor nad „sastavnicama sigurnosno-obavještajnog sustava“, a ne samo nad sigurnosno-obavještajnim agencijama, kako je predviđeno važećim Poslovnikom.
- Vezano za dnevni red sjednice trebalo bi regulirati da utvrđeni dnevni red vrijedi za cijeli tjedan zasjedanja i da se u pravilu ne može mijenjati, budući se dopuna dnevnog reda ionako vrši petkom.
- Potrebno je propisati da se bez mišljenja matičnog radnog tijela ni jedna točka dnevnog reda ne može raspraviti na plenarnoj sjednici.
- U članku 119. kada se raspravlja o naknadnom imenovanju pojedinog člana Vlade RH predvidjeti da se na sjednici Sabora provede rasprava po klubovima.
- Jasnije definirati, u članku 154., obvezu Odbora za europske poslove da stajališta Republike Hrvatske prosljeđuje svim radnim tijelima Sabora, a ne samo matičnim radnim tijelima.
- U članku 155., kada se radi o dokumentima Europske unije iz područja sigurnosne politike, Odbor za europske poslove stajališta Vlade RH trebao bi proslijediti i Odboru za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnosti i Odboru za obranu.
- U članku 174. treba predvidjeti da prijedlog zakona obvezno sadrži izvješće o provedenom postupku (tko je sve sudjelovao u izradi i raspravi o prijedlogu zakona) prije upućivanja u saborsku proceduru.
Nakon provedene rasprave, Odbor je većinom glasova, 6 glasova „za“, 1 glas „protiv“ i 3 glasa „suzdržana“, odlučio predložiti Hrvatskome saboru sljedeći zaključak:
1. Prihvaća se Prijedlog poslovnika Hrvatskoga sabora.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenje iznesene u raspravi uputit će se predlagatelju radi izrade Konačnog prijedloga poslovnika.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je prof. dr. sc. Miroslav Tuđman, predsjednik Odbora, a u slučaju njegove eventualne odsutnosti ili spriječenosti, za izvjestitelja se određuje Igor Dragovan, potpredsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
prof. dr. sc. Miroslav Tuđman