Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo Hrvatskoga sabora, raspravio je na 26. sjednici održanoj 3. prosinca 2013. godine Konačni prijedlog zakona o građevinskoj inspekciji koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 28. studenoga 2013. godine. Sukladno odredbi članka 93. Poslovnika Hrvatskoga sabora, Odbor je raspravu o Konačnom prijedlogu zakona proveo kao matično radno tijelo. Odbor je objedinio raspravu o Konačnom prijedlogom zakona o građevinskoj inspekciji, Konačnom prijedlogom zakona o gradnji i Konačnom prijedlogu zakona o prostornom uređenju.
U uvodnom izlaganju predstavnika predlagatelja, ministrica graditeljstva i prostornoga uređenja ukazala je na stanje u području građenja i podatak da je tek od 1999. godine na državnoj razini ustrojena građevinska inspekcija u sklopu ministarstva nadležnog za poslove graditeljstva, odnosno prostornog uređenja, te da nije postojao učinkovit nadzor države nad radom županijskih građevinskih inspekcija, radi čega je povećan broj nedozvoljene gradnje. Slijedom konstatacije da zbog ekonomske situacije u kojoj se nalazi Republika Hrvatska neće biti moguće veće zapošljavanje građevinskih inspektora, a i zbog činjenice neprivlačnog posla za visokoobrazovane stručnjake građevinske struke, predlažu nova rješenja u cilju povećanja učinkovitosti rada građevinske inspekcije u dijelu koji se odnosi na nadzor građenja objekata za koje se ne izdaje građevinska dozvola. Poslove bi preuzelo upravno tijelo jedinice lokalne samouprave nadležno za poslove komunalnog gospodarstva na čijem se području gradi, odnosno provodi zahvat u prostoru. Također bi provodilo nadzor nad uklanjanjem ruševina, otklanjanje oštećenja na postojećoj građevini, provodilo nadzor zahvata u prostoru koji nije građenje, osim rudarskih radova i građevina, dovršenja zgrade u pogledu vanjskog izgleda, uređenja građevne čestice i odluke o zabrani građenja koju predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave donosi na temelju posebnog zakona, uz provođenje nadzora na osnovi rješenja koje se donosi na temelju propisa kojima se uređuje komunalno gospodarstvo.
Ministrica je ukazala na razlike Konačnog prijedloga zakona u odnosu na Prijedlog zakona koje su sukladne izraženim mišljenjima, prijedlozima i primjedbama u raspravama tijekom prvog čitanja, te je bitna rješenja izdvojila: jasnije je definiran predmet nadzora građevinske inspekcije, predmet nadzora upravnog tijela jedinice lokalne samouprave; jasnije propisana prava i obveze građevinskog inspektora u vezi s podnošenjem optužnog prijedloga i kaznene prijave, detaljnije uređena inspekcijska mjera otklanjanja nepravilnosti utvrđene tijekom građenja;inspekcijska mjera zabrane ugradnje građevnog proizvoda; uvedena je mjera uklanjanja građevine izgrađene bez građevinske dozvole ili protivno toj dozvoli u građevinskom području, ako investitor, odnosno vlasnik građevine ne uskladi građevinu sa Zakonom; jasnije su propisana prava i obveze komunalnog redara u vezi s podnošenjem optužnog prijedloga i kaznene prijave, te jasnije definiran pojam ruševine zgrade.
U raspravi je postavljeno pitanje mehanizama kontrole i sprečavanja bespravne gradnje, a ministrica odgovorila da takvo postupanje više ne očekuje, te da podatak o nešto više od 820 tisuća zahtjeva za legalizacijom govori o razmjerima nereda u tom segmentu, najavljujući sređivanje područja u kojima je ona bila najraširenija.
Nakon provedene rasprave Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (5 „za“ i 2 „suzdržana“) predložiti Hrvatskome saboru donošenje
ZAKONA O GRAĐEVINSKOJ INSPEKCIJI
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Zdravka Ronka, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Zdravko Ronko