Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo

Izvješće Odbora za prostorno uređenje i graditeljstvo o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prostornom uređenju i gradnji, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P. Z. br. 754

Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo Hrvatskoga sabora, na 45. sjednici održanoj 15. travnja 2011. godine, raspravio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prostornom uređenju i gradnji, s Konačnim prijedlogom zakona koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 2. travnja 2011. godine uz prijedlog da se sukladno članku 159. Poslovnika Hrvatskoga sabora predloženi Zakon donese po hitnom postupku.

Odbor je predmetni Prijedlog zakona raspravio, na temelju članka 83. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.

U uvodnom obrazloženju predstavnik predlagatelja istaknuo je da se predloženim izmjenama i dopunama Zakon o prostornom uređenju i gradnji usklađuje s temeljnim odredbama Zakona o općem upravnom postupku na način da se brišu odredbe koje propisuju postupanje propisano Zakonom o općem upravnom postupku ili one koje su protivne istom, dopunjuje odredbama u kojima je postojala pravna praznina vezana za nadležnost u postupku izdavanja rješenja o izmjeni i/ili dopuni lokacijske dozvole, postupku po žalbi protiv uporabne dozvole ili dozvole za uklanjanje koju je izdalo nadležno upravno tijelo odnosno Ministarstvo, te mijenjaju izričaji koje Zakon o općem upravnom postupku više ne poznaje ili ih drugačije navodi. Predstavnik predlagatelja također je naveo da je usklađivanje s odredbama Zakona o općem upravnom postupku nužno za ispunjavanje mjerila za zatvaranje poglavlja 23. „Pravosuđe i temeljna prava“, te da za provođenje ovog Zakona nisu potrebna dodatna sredstva iz proračuna Republike Hrvatske.

U raspravi koja je uslijedila uočeno je da je mogućnost pokretanja upravnog spora, obnove postupka ili rokova u kojima određena radnja mora biti obavljena bila utvrđena i u važećem Zakonom o prostornom uređenju i gradnji, ali da se sada, temeljem Zakona o općem upravnom postupku, smatra nepotrebnim isto navoditi i u posebnim Zakonima.

Istaknute su tri novine koje predlaže predmetni Zakon. To je brisanje odredbi koje su propisivale mogućnost poništenja i ukidanja po pravu nadzora pojedinih akata konačnih u upravnom postupku u slučaju povrede materijalnih odredbi Zakona. Navedeno je do sada bilo u nadležnosti Ministarstva, a ono će ubuduće rješavati samo predmete u kojima su izjavljene žalbe pojedinih stranaka. Dodatno se Ministarstvu otvara mogućnost da poništava i mijenja svoja rješenja u tijeku postupka pri Upravnom sudu. Nadalje, prijedlog Zakona dopunjen je odredbom kojom se nedvosmisleno određuje nadležnost u postupku izdavanja rješenja o izmjeni i/ili dopuni lokacijske dozvole na način da se posebno naglašava da izmjene i dopune donosi isto tijelo koje je izdalo rješenje odnosno lokacijsku dozvolu. Također, novina je odredba kojom se protiv prvostupanjskog rješenja koje je donio građevinski inspektor u područnoj jedinici predviđa mogućnost žalbe Povjerenstvu, kao drugostupanjskom tijelu, čije članove imenuje Vlada Republike Hrvatske u roku od 60 dana od stupanja na snagu ovog Zakona.

Vezano za navedene činjenice, ukazano je na povećani rizik donošenja nesavjesnih ili nestručnih akata koja se neće moći poništiti ili ukinuti po pravu nadzora već samo ukoliko će biti izjavljena žalba.

Zaključeno je da se sustavno rješavanje nezakonitog, nesavjesnog ili nestručnog postupanja u postupku izdavanja akata ili poduzimanja radnji nadležnog tijela ili službenika temeljem važećih Zakona treba sankcionirati oduzimanjem poslova odnosno ovlasti.

U daljnjoj raspravi članovi Odbora ocijenili su da važeći Zakon treba dopuniti odredbom kojom se određuje nadležnost u postupku izdavanja rješenja o izmjeni i/ili dopuni rješenja o uvjetima građenja, potvrde glavnog projekta i građevinske dozvole kako bi se posebno naglasilo da izmjenu i/ili dopunu donosi isto tijelo koje je izdalo rješenje, potvrdu, odnosno dozvolu koja se mijenja i/ili dopunjuje. Zato je Odbor odlučio podnijeti amandman na članak 236. Konačnog prijedloga ovog zakona.

Odbor je podržao prijedlog Vlade Republike Hrvatske da se, sukladno članku 159. Poslovnika Hrvatskoga sabora, predloženi Zakon donese po hitnom postupku kako bi se osiguralo brzo usklađenje predmetnog Zakona sa Zakonom o općem upravnom postupku.

Nakon provedene rasprave, Odbor je jednoglasno (8 glasova „za“) odlučio Hrvatskom saboru predložiti donošenje

ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PROSTORNOM UREĐENJU I GRADNJI

zajedno sa slijedećim amandmanom:

AMANDMAN

U članku 236. dodaje se stavak 2. koji glasi:
„(2) Rješenje, odnosno akt o izmjeni i/ili dopuni rješenja o uvjetima građenja, potvrde glavnog projekta i građevinske dozvole donosi upravno tijelo, odnosno Ministarstvo, koje je izdalo rješenje, potvrdu, odnosno dozvolu koja se mijenja i/ili dopunjuje.“

Obrazloženje:

Navedenim amandmanom nedvojbeno se određuje nadležnost za donošenje rješenja, odnosno akta o izmjeni i/ili dopuni rješenja o uvjetima građenja, potvrde glavnog projekta i građevinske dozvole.

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je gđa. Marina Matulović-Dropulić, predsjednica Odbora.

PREDSJEDNICA ODBORA

Marina Matulović-Dropulić, dipl.ing.arh.