Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 58. sjednici održanoj 25. travnja 2007. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o područjima i sjedištima sudova, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 12. travnja 2007. godine uz prijedlog da se predloženi Zakon donese po hitnom postupku.
Odbor je Konačni prijedlog ovog zakona razmatrao kao zainteresirano radno tijelo.
U raspravi su članovi Odbora posebno ukazali na potrebu preispitivanje predloženih izmjena i dopuna Zakona s obzirom da se ovim Prijedlogom zakona uređuje vrlo osjetljiva materija. Naglasili su da se uspostavlja nova mreža općinskih sudova, a da pritom nisu definirani jasni kriteriji koji bi uvažavali cijeli niz važnih pretpostavki za postojanje pojedinih sudova, a koji bi trebali biti temelj racionalizacije mreže sudova u Republici Hrvatskoj.
Članovi Odbora su mišljenja da se racionalizacija sudova treba zasnivati na dva osnovna kriterija – dostupnosti sudova građanima i brzini rješavanja predmeta. Pritom se ne smiju zanemarivati specifičnosti pojedinih područja (zemljopisna upućenost građana na pojedine općine i gradove te prometna povezanost - npr. ne postoji autobusna linija između Donjeg Lapca i Korenice), važnost pojedinih sudova u tradicijskom smislu u životu građana (Općinski sud u Rovinju postoji od 1811. godine i prvi je zemaljski sud u Istri), ali i očuvanje elementarnih pretpostavki za ostvarivanje pojedinih građanskih prava (gruntovnica, katastar).
Kada je riječ o Općinskom sudu u Rovinju naglašeno je da je to jedan o dva dvojezična suda na kojem se postupci vode i na hrvatskom i na talijanskom jeziku. Njegovo pripajanje Općinskom sudu u Poreču značilo bi regresiju u dosegnutim pravima nacionalnih manjina, a što je u suprotnosti i s potpisanim Ugovorom između Republike Hrvatske i Talijanske Republike o pravima manjina iz 1997. godine, kojim je, između ostaloga, uređeno da se stečena prava zadržavaju i proširuju, a ne dodatno ograničavaju.
Također je ukazano da nije definirano na koji način će se navedena pripajanja ostvariti, odnosno hoće li to pripajanje biti samo formalno, pa će se rad odvijati na istim sudovima; hoće li suci i službenici prijeći na predložene sudove, što onda znači da neće doći do smanjenja broja zaposlenih, pa onda ni do racionalizacije; hoće li se zadržati pojedini uredi na pripojenim sudovima i sl. Navedeno je, prema mišljenju članova Odbora, bilo potrebno obrazložiti, pa i urediti ovim Prijedlogom zakona.
Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (5 „za“, 1 „protiv“ i 2 „suzdržana“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese
ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PODRUČJIMA I SJEDIŠTIMA SUDOVA
Uz slijedeće amandmane:
AMANDMAN 1. (na čl. 1. KPZ-a)
U čl. 2. glava „XVIII. U ISTARSKOJ ŽUPANIJI“ mijenja se i glasi:
„1. ŽUPANIJSKI SUD U PULI za područje općinskih sudova u Bujama, Buzetu, Labinu, Pazinu, Poreču, Puli i Rovinju.
Općinski sud u Bujama za područje općina: Brtonigla, Grožnjan i Oprtalj, te gradove Buje, Novigrad i Umag.
Općinski sud u Buzetu za područje općine Lanišće te grad Buzet.
Općinski sud u Labinu za područje općina: Kršan, Pićan, Sveta Nedelja i Raša te grad Labin.
Općinski sud u Pazinu za područje općina: Cerovlje, Gračišće, Karojba, Lupoglav, Motovun, Sveti Petar u Šumi i Tinjan te grad Pazin.
Općinski sud u Poreču za područje općina: Kaštelir-Labinci, Sveti Lovreč, Višnjan, Vižinada i Vrsar te grad Poreč.
Općinski sud u Puli za područje općina: Barban, Ližnjan, Marčana, Medulin, Svetvinčenat te gradovi Vodnjan i Pula.
Općinski sud u Rovinju za područje općina: Bale, Kanfanar i Žminj te grad Rovinj.“
AMANDMAN 2. (na čl. 2. KPZ-a)
U čl. 6 st. 1. briše se cijela alineja „– Na području Županijskog suda u Puli“.
AMANDMAN 3. (na čl. 6. KPZ-a)
U čl. 14. st. 1. brišu se riječi „Poreču i Rovinju“, a u st. 2. se brišu riječi „i Poreču“.
OBRAZLOŽENJE:
Predloženim amandmanima se želi zadržati postojeće stanje, odnosno želi se spriječiti ukidanje Općinskog suda u Rovinju iz više razloga:
- Općinski sud u Rovinju ima drugu tradiciju od skoro dva stoljeća – to je prvi gradski i zemaljski sud u Istri;
- OS u Rovinju je dvojezični sud - u svakodnevnom radu ovoga suda primjenjuje se ustavno načelo ravnopravne uporabe hrvatskog i talijanskog jezika;
- OS u Rovinju je prvi sud na području RH koji je preoblikovao zemljišne knjige u informatički sustav;
- Trenutačno se radi na rekonstrukciji zgrade suda zahvaljujući dostavljenim materijalnim sredstvima Ministarstva pravosuđa RH i Grada Rovinja;
- Priljev predmeta prema okvirnim mjerilima opravdava i veću sistematizaciju od 5 sudaca;
- Ukupan broj stanovnika (preko 21.000) sa teritorija nadležnosti ovoga suda opravdava postojanje istog.
Prema tome, osim što je OS u Rovinju od iznimnog povijesnog značaja za ovo područje, ovaj sud je od velike važnosti za talijansku nacionalnu manjinu, budući da se na ovom sudu ostvaruje ravnopravna uporaba hrvatskog i talijanskog jezika sukladno odredbama Ustava Republike Hrvatske, Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina te Zakona o uporabi jezika i pisma nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj.
Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio dr.sc. Furia Radina, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
dr.sc. Furio Radin