14. sjednica -
- ×
Izvješće Odbora za obitelj, mlade i sport o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o socijalnoj skrbi, s Konačnim prijedlogom zakona, P.Z. br. 126
Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatskoga sabora na 14. sjednici održanoj 11. ožujka 2025. godine razmotrio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o socijalnoj skrbi, s Konačnim prijedlogom zakona, P.Z. br. 126, koji je Hrvatskom saboru dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 27. veljače 2025. godine uz prijedlog da se sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora predloženi Zakon donese po hitnom postupku.
Odbor je predmetni Prijedlog raspravio kao matično radno tijelo, sukladno odredbi članka 87. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
Odbor se ne protivi donošenju Zakona po hitnom postupku.
Uvodno je predstavnica predlagatelja pojasnila koje se promjene predviđaju ovim izmjenama i dopunama Zakona o socijalnoj skrbi. Promjene donose povećanje osobnih faktora u kućanstvima s djecom s ciljem povećavanja adekvatnosti i bolju pokrivenost zajamčene minimalne naknade, kao osnovne socijalne naknade koja se priznaje osobama u riziku od siromaštva. Nadalje, određuju se izuzetci od obveze rada za opće dobro bez naknade kako bi se korisnicima zajamčene minimalne naknade omogućilo korištenje naknade u punom iznosu iako se ne odazovu pozivu na rad za opće dobro bez naknade. Prijedlogom se propisuje mogućnost priznavanja prava na jednokratnu naknadu posvojitelju za potrebe posvojenog djeteta, propisuje se rok u kojem posvojitelj ima pravo podnijeti zahtjev za priznavanje prava, te iznos naknade. Također, omogućava se odobravanje određenih socijalnih usluga većem broju korisnika, kao i trajanje pružanja usluge određenim kategorijama korisnika dok za to postoji potreba. Prijedlog predviđa mijenjanje načina određivanja naknade članovima Povjerenstva koje odlučuje o pritužbama u sustavu socijalne skrbi, a samim time utječe se i na visinu naknade za njihov rad (dosad su primali 1% prosječne neto plaće isplaćene u RH za svaki predmet, novi je prijedlog da visinu naknade određuje Ministar). Predlaže se skraćivanje trajanja pripravničkog staža u djelatnosti socijalne skrbi i napuštanje obveze sklapanja ugovora o pripravničkom stažu na određeno vrijeme kako bi se omogućilo lakše zapošljavanje u djelatnosti socijalne skrbi.
U raspravi koja je uslijedila članovi Odbora osvrnuli su se na neke od novina koje se predlažu ovim izmjenama idopunama Zakona.
Vezano uz jednokratne naknade posvojiteljima, podijeljena su mišljenja članova Odbora oko načina reguliranja ove naknade (jedni pozdravljaju rješenje kroz Zakon o socijalnoj skrbi dok su drugi zagovarali uvođenje ove naknade kroz Zakon o rodiljnim i roditeljskim potporama), no svi članovi Odbora suglasni su i pozdravljaju uvođenje naknada posvojiteljima.Vezano uz rad za opće dobro, postavljeno je pitanje načina kako dodatno potaknuti jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave da se uključe i organiziraju provedbu ove socijalne mjere na svom području.
Nastavno na uvođenje obveze dolaska korisnika na inicijalnu procjenu prilikom odobravanja usluge socijalnog mentorstva postavljeno je pitanje čemu obveza, odnosno koja je svrha takvog susreta. Kako je pojašnjeno u odgovoru predlagatelja, svrha tog susreta je suradnja stručnog tima i korisnika s ciljem iznalaženja najboljeg smjera provedbi aktivnosti koje će se poduzimati u sklopu provedbe mjere.Članovi Odbora pokazali su interes i za skraćivanje pripravništva i napuštanje obveze sklapanja ugovora o pripravničkom stažu, ali su postavili i pitanje nostrifikacije stranih diploma. Interes svih je da s korisnicima rade kvalificirane osobe u čiju stručnost ne smije biti sumnje. U tom smislu postavljeno je i pitanje realnih potreba za socijalnim radnicima na tržištu rada. Utvrđeno je kako je prisutna velika fluktuacija radne snage u sustavu.
U raspravi je iznesen stav kako se ovim prijedlogom u značajnoj mjeri poboljšava skrb za obitelji s djecom, no ukazano je i na potrebe samaca, osobito samaca starije životne dobi. U tom kontekstu istaknut je program Zaželi kao odličan način skrbi za starija samačka domaćinstva, a koji je donio i benefit u vidu zapošljavanja teže zapošljivih osoba.Nakon rasprave članovi Odbora su jednoglasno, s 9 glasova ZA, podržali donošenje sljedećeg zaključka:
Odbor za obitelj, mlade i sport predlaže Hrvatskome saboru da donese Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o socijalnoj skrbi.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio doc. dr. sc. Vesnu Vučemilovoć, predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
doc. dr. sc. Vesna Vučemilović - ×
Izvješće Odbora za obitelj, mlade i sport o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o igrama na sreću, P.Z. br. 42
Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatskoga sabora na 14. sjednici održanoj 11. ožujka 2025. godine razmotrio je Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o igrama na sreću, P.Z. br. 42, koji je Hrvatskom saboru dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 7. ožujka 2025. godine.
Odbor je predmetni Prijedlog raspravio kao zainteresirano radno tijelo, sukladno odredbi članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
Uvodno je predstavnik predlagatelja naglasio promjene koje su rezultat rasprave o Prijedlogu zakona u prvom čitanju. Uvrštene promjene usmjerene zaštiti djece i mladih od ovisnosti o igrama na sreću naišle su na odobravanje svih članova Odbora.
U raspravi su članovi Odbora pokazali interes za restrikcije u sustavu oglašavanja igara na sreću i prostora u kojima se one organiziraju, koje su pozdravili, ali je postavljeno pitanje zašto se ostavija prostora za oglašavanje tijekom noćnih sati (23,00-06,00 sati), a ne uvodi se potpuna zabrana oglašavanja kakva je na snazi za duhanske proizvode. Nadalje, propisuje se uklanjanje samoposlužnih terminala za klađenje u ugostiteljskim objektima, koji su na taj način bili lako dostupni djeci i mladima. Osobito je pozdravljen prijedlog zabrane oglašavanja i promoviranja igara na sreću za kreatore sadržaja na društvenim mrežama (tzv. influencerima), i to svima bez obzira na broj pratitelja.
Predstavnik predlagatelja naglasio je kako će Zakon, bude li donesen, 1. siječnja 2026. godine stupiti na snagu, a osim njega Vlada Republike Hrvatske planira i donošenje Uredbe o društveno odgovornom priređivanju igara na sreću koja će dodatno urediti zakonske odredbe. Do punog će izražaja predložene odredbe doći i nakon što istekne većina trenutno aktualnih koncesija za prirešivanje igara na sreću, a koje neće moći biti obnovljene jer neće biti u skladu s novim zakonskim odredbama.
Nakon rasprave članovi Odbora jedmoglasno su, s 9 glasova ZA, podržali donošenje sljedećeg zaključka:
Odbor za obitelj, mlade i sport predlaže Hrvatskome saboru da donese Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o igrama na sreću.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio doc. dr. sc. Vesnu Vučemilovoć, predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
doc. dr. sc. Vesna Vučemilović
12. sjednica -
- ×
Izvješće Odbora za obitelj, mlade i sport o Prijedlogu zakona o izmjenama idopunama Zakona o rodiljnim i roditeljskim potporama, s Konačnim prijedlogom zakona, P.Z.E. br. 119
Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatskoga sabora na 12. sjednici održanoj 31. siječnja 2025. godine razmotrio je Prijedlog zakona o izmjenama idopunama Zakona o rodiljnim i roditeljskim potporama, s Konačnim prijedlogom zakona, P.Z.E. br. 119, koji je Hrvatskom saboru dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 24. siječnja 2025. godine uz prijedlog da se sukladno članku 206. Poslovnika Hrvatskoga sabora predloženi Zakon donese po hitnom postupku.
Odbor je predmetni Prijedlog raspravio kao matično radno tijelo, sukladno odredbi članka 87. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
Uvodno je predstavnica predlagatelja pojasnila je kako se ovim Prijedlogom zakona propisuje povećanje materijalnih prava svih skupina korisnika sustava rodiljnih i roditeljskih potpora. Osim toga, produžuje se trajanje očinskog dopusta i dopusta drugog posvojitelja, jasnije se normativno uređuju pojedina prava koja su predviđena Zakonom, uređuje se pravo na udomiteljski dopust. te se predlažu zakonska rješenja kojima je cilj pravilna i dosljedna primjena prava od strane Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje kao provedbenog tijela.
Bez rasprave, članovi Odbora jednoglasno su (s osam /8/ glasova ZA) podržali donošenje sljedećeg Zaključka:
Odbor za obitelj, mlade i sport predlaže Hrvatskome daboru da donese Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o rodiljnim i roditeljskim potporama.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio doc. dr. sc. Vesnu Vučemilovoć, predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
doc. dr. sc. Vesna Vučemilović
11. sjednica -
- ×
Izvješće Odbora za obitelj, mlade i sport o Prijedlogu zakona o sportskoj inspekciji, P.Z. br. 112
Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatskoga sabora na 11. sjednici održanoj 21. siječnja 2025. godine razmotrio je Prijedlog zakona o sportskoj inspekciji, P.Z. br. 112, koji je Hrvatskom saboru dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 20. prosinca 2024. godine.
Odbor je predmetni Prijedlog raspravio kao matično radno tijelo, sukladno odredbi članka 87. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
Uvodno je predstavnik predlagatelja pojasnio razloge podnošenja ovog Prijedloga zakona, uz naglasak na promjenama koje će ove izmjene donijeti u provođenje sportske inspekcije.
Za Sportsku inspekciju, kao samostalnu unutarnju ustrojstvenu jedinicu pri Ministarstvu turizma i sporta uvodi se priprema godišnjeg plana rada, čime će se razgraničiti redovan inspekcijski nadzor od onoga koji je posljedicom prijave nepravilnosti u radu sportskih udruga (izvanredan). Nadalje, Sportska inspekcija moći će nadzor vršiti posredno, uvidom u Nacionalni informacijski sustav u sportu (NIAS).
Također, povećava se raspon novčanih kazni za prekršaje na način da se smanji najniži iznos novčane kazne, čime se pokazalo razumijevanje za nepovoljan financijski položaj sportskih udruga, osobito onih koje djeluju zahvaljujući isključivo volonterskom radu svojih članova.
Obzirom na mali broj drugostupanjskih žalbi na odluke sportskih inspektora, te položaj Sportske inspekcije unutar Ministarstva turizma i sporta kao samostalne ustrojstvene jedinice, predlaže se da se žalba na odluke sportskih inspektora može izjaviti podnošenjem tužbe nadležnom upravnom sudu.
Ukupno 17 sportskih inspektora koji djeluju na području cijele Republike Hrvatske u 2024. godini izvršili su gotovo 1.100 inspekcijskih nadzora, utvrdili više od 579 prekršaja zakonskih odredbi, podnijeli 16 optužnih i 93 prekršajna prijedloga, te je ukupno naplaćeno više od 55.000 eura temeljem izrečenih kazni.
U raspravi koja je uslijedila, postavljeno je pitanje vezano uz ustavno pravo na podnošenje žalbe, uslijed prijedloga da se žalba izriče pokretanjem postupka pred nadležnim upravnim sudom. Predlagatelj je pojasnio kako Ustav Republike Hrvatske u odredbama vezanima uz zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda jamči pravi na žalbu protiv pojedinačnih pravnih akata donesenih u postupku prvog stupnja pred sudom, ili drugim ovlaštenim tijelom. U ovom slučaju, ne ovlašćuje se tijelo za drugostupanjski postupak, nego se predlaže pokretanje upravnog spora protiv odluke sportskog inspektora.
Također, postavljeno je pitanje anonimnih predstavki i zaštite podnositelja takvih prijava sportskoj inspekciji. Predlagatelj se očitovao pozivajući se na članak 10. Prijedloga zakona koji propisuje čuvanje tajnosti podataka o identitetu podnositelja predstavke, na zahtjev podnositelja.
Članove Odbora zanimalo je ima li dovoljno sportskih inspektora kako bi se osigurala kvalitetna primjena Zakona o sportu, te postoji li potreba za zapošljavanjem dodatnih osoba. Istaknuto je kako bi postupanja sportskih inspektora, u svjetlu činjenice da većinom sportskih udruga upravljaju volonteri, trebala dijelom biti usmjerena i na edukaciju, a ne samo na kažnjavanje. Prema mišljenju članova Odbora, kažnjavanje volontera dovelo bi do njihova odustajanja i potencijalno do gašenja sportskih udruga kojima oni upravljaju, a to bi moglo biti samo na štetu sportaša.
Predlagatelj je naglasio kako su edukacije provođene nakon stupanja na snagu Zakona o sportu, te će se i nadalje provoditi sukladno potrebama. Također, naglasio je da je predlagatelj svjestan vrijednosti doprinosa volontera u sportskim udrugama, zbog čega i predlažu snižavanje dosad propisanih najnižih novčanih kazni za prekršaje.
Vezano uz broj sportskih inspektora, njih 17 trenutno djeluje na području Republike Hrvatske. Za naglasiti je i da trenutno u Hrvatskoj djeluje 17.000 sportskih udruga (od čeka ih je 3.000 u Zagrebu), stoga je planirano povećanje broja izvršitelja u sportskoj inspekciji u narednom razdoblju.
Nakon rasprave, članovi Odbora su većinom glasova (s osam /8/ glasova ZA i jednim /1/ glasom SUZDRŽAN) podržali donošenje sljedećeg Zaključka:
Odbor za obitelj, mlade i sport predlaže Hrvatskome saboru da prihvati Prijedlog zakona o sportskoj inspekciji.
Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja dostavit će se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona.Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio doc. dr. sc. Vesnu Vučemilović, predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
doc. dr. sc. Vesna Vučemilović - ×
Izvješće Odbora za obitelj, mlade i sport o Prijedlogu plana usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije za 2025. godinu
Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatskoga sabora na 11. sjednici održanoj 21. siječnja 2025. godine razmotrio je Prijedlog plana usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije za 2025. godinu, koji je Hrvatskom saboru dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 9. siječnja 2025. godine.
Odbor je predmetni Prijedlog raspravio kao zainteresirano radno tijelo, sukladno odredbi članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
Uvodno, predstavnica predlagatelja obrazložila je Prijedlog plana usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije, naglašavajući kako sadržava obveze koje proizlaze iz članstva u Europskoj uniji. Usklađivanjem će biti obuhvaćeno 77 zakonskih rješenja, čime će Hrvatska svoje zakonodavstvo mijenjati paralelno s drugim državama članicama Europske unije.
Bez rasprave, članovi Odbora su jednoglasno s devet (9) glasova ZA podržali donošenje sljedećeg Zaključka:
Predlaže se Hrvatskome saboru da donese Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije za 2025. godinu.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio doc. dr. sc. Vesnu Vučemilović, predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
doc. dr. sc. Vesna Vučemilović
10. sjednica -
- ×
Izvješće Odbora za obitelj, mlade i sport o Prijedlogu deklaracije o pravima umirovljenika i osoba starije životne dobi
Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatskoga sabora na 10. sjednici održanoj 11. prosinca 2024. godine, raspravljao je Prijedlog deklaracije o pravima umirovljenika i osoba starije životne dobi, koji su predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijeli, Klub zastupnika Hrvatske demokratske zajednice, Klub zastupnika Domovinskog pokreta, Klub zastupnika Hrvatske narodne stranke i nezavisnih zastupnika, Klub zastupnika Hrvatske socijalno-liberalne stranke i nezavisnog zastupnika Vladimira Bileka, Klub zastupnika nacionalnih manjina i Klub zastupnika Nezavisni i HSU, aktom od 3.prosinca 2024.godine.
Odbor je navedeni akt raspravio sukladno čl. 83. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.
Odbor je raspolagao Mišljenjem Vlade Republike Hrvatske od 10. prosinca 2024.
U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja naglasio je kako se Deklaracijom o pravima umirovljenika i osoba starije životne dobi Republika Hrvatska usmjerava k cilju osiguravanja poštovanja dostojanstva, prava i potreba iz domene zdravstvene i socijalne skrbi, rada i mirovinskog sustava, te aktivnog života i neovisnosti za sve osobe koje su Deklaracijom obuhvaćene. Naglasio je da pored već poduzetih aktivnosti Vlade Republike Hrvatske za poboljšanje kvalitete života starijih osoba ovakva deklaracija osigurava kontinuitet tih napora i za buduće vlade.
Predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo je kako Vlada podržava donošenje Deklaracije i smatra je temeljem za daljnje razvojne inicijative s ciljem poboljšanja kvalitete života umirovljenika i drugih starijih osoba.
Premda dio članova Odbora iskazuje nezadovoljstvo činjenicom da ovakva Deklaracija nije ranije donesena, istaknuto je kako je krajnji čas za njeno prihvaćanje. Osobito u svjetlu činjenice da zadnji popis stanovništva pokazuje kako je udio stanovnika starijih od 65 godina značajno porastao u ukupnoj populaciji – za čak 8%, i sada čini 22% stanovništva. Vrlo slični su i nadnacionalni pokazatelji na razini Europske Unije, gdje udio starijeg stanovništva u ukupnoj populaciji također raste.
Ukazano je na ustavnu obvezu skrbi o članovima obitelji, kako za djecu, tako i za starije članove obitelji, te je rečeno kako nažalost neka djeca ne skrbe u dovoljnoj mjeri za svoje roditelje iz različitih razloga, stoga Država mora pronaći načina osigurati im dostojanstven život. Država dakako ne može na sebe preuzeti sve, ali usvajanjem Deklaracije obvezujemo i buduće vlade da starijim osobama posvete potrebnu pozornost.
Usprkos mnogim naporima Vlade Republike Hrvatske da osigura veću kvalitetu života umirovljenicima i starijim osobama, pokazatelji ukazuju na činjenicu da postoje određene skupine umirovljenika i starijih osoba kojima je potrebno posvetiti dodatnu pozornost, prvenstveno govorimo o ženama starije životne dobi koje žive u ruralnim krajevima. U tom smislu istaknuto je kako nisu svi umirovljenici homogeno tijelo s istim potrebama, stoga je potrebno pronaći različite načine na koje će se ciljevi Deklaracije pozitivno odražavati na sve umirovljenike proporcionalno.
Vezano uz praćenje provedbe ciljeva Deklaracije, u točki 38. Prijedloga deklaracije predviđeno je izvještavanje Hrvatskoga sabora svake druge godine. Neki članovi Odbora smatraju da bi za kvalitetno praćenje bilo potrebno izvještavati Hrvatski sabor svake godine o mjerama koje se donose u smjeru ostvarivanja ciljeva Deklaracije.
Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (9 za i 2 suzdržana glasa) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje Deklaracije o pravima umirovljenika i osoba starije životne dobi.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio doc. dr. sc. Vesnu Vučemilović, predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
doc. dr. sc. Vesna Vučemilović
8. sjednica -
- ×
Izvješće Odbora za obitelj, mlade i sport o Konačnom prijedlogu zakona o privremenom uzdržavanju, P.Z. br. 27
Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatskoga sabora na 8. sjednici održanoj 15. studenoga 2024. godine razmotrio je Konačni prijedlog zakona o privremenom uzdržavanju, koji je Hrvatskom saboru dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 14. studenoga 2024. godine.Odbor je navedeni prijedlog raspravio kao matično radno tijelo, sukladno odredbi članka 87. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
Uvodno je predstavnica predlagatelja predstavila promjene koje su uvrštene u Konačni prijedlog zakona u odnosu na Prijedlog zakona. Konačni prijedlog zakona je nomotehnički dorađen, a pojedine odredbe su dodatno pojašnjene sa svrhom jasnoće i pravne sigurnosti.
Bez rasprave, članovi Odbora jednoglasno su (s 9 glasova za) prihvatili sljedeći Zaključak:
"Predlaže se Hrvatskome saboru da donese Zakon o privremenom uzdržavanju.“
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio doc. dr. sc. Vesnu Vučemilović, predsjednicu Odbora.PREDSJEDNICA ODBORA
doc. dr.sc. Vesna Vučemilović
- ×
Izvješće Odbora za obitelj, mlade i sport o Prijedlogu Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2025. godinu i projekcija za 2026. i 2027. godinu
Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatskoga sabora na 8. sjednici održanoj 15. studenoga 2024. godine razmotrio je Prijedlog Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2025. godinu i projekcija za 2026. i 2027. godinu, koji je Hrvatskom saboru dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 14. studenoga 2024. godine.
Odbor je navedeni prijedlog raspravio kao zainteresirano radno tijelo, sukladno odredbi članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora, u objedinjenoj raspravi s raspravom o Konačnom prijedlogu zakona o izvršavanju državnog proračuna Republike Hrvatske za 2025. godinu, P.Z. br. 89.
Uvodno su se predstavnici Vlade Republike Hrvatske osvrnuli na razdjele Državnog proračuna za 2025. godinu koji su u djelokrugu rada ovoga Odbora. Iz Ministarstva financija predstavljen je makroekonomski okvir u kojemu se donosi Državni proračun za 2025. godinu. U 2025. godini očekuje se rast BDP-a od 3,2%, nakon čega se u 2026. i 2007. godini očekuje blago usporavanje rasta (na 2,8% u 2026., odnosno na 2,8% u 2027. godini). Gospodarski rast brži je 2-3 puta od prosjeka Europske Unije, što je posljedica dosadašnjih aktivnosti države. Očekuje se stopa inflacije od 2,5% u 2025. godini, 2,3% u 2026. godini i 2,2% u 2027. godini. Ukupno su planirani prihodi u iznosu od 33 milijarde eura, a rashodi u iznosu od 37 milijardi eura. Planirani manjak Državnog proračuna za 2025. godinu iznosi 4,1 milijardu eura ili 4,4% bruto domaćeg proizvoda.
Ministarstvo rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike, Ministarstvo turizma i sporta, Ministarstvo demografije i useljeništva, Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih, te Ured pravobranitelja za djecu, i nadalje iz godine u godinu bilježe porast svojih razdjela, pa je i u Državnom proračunu za 2025. godinu na ovim razdjelima vidljivo povećanje financijskog plana.
Značajna povećanja bilježe se na sredstvima osiguranima za rodiljne i roditeljske naknade, povećanje jednokratne novčane naknade za novorođeno dijete, sredstva za transfer lokalnim jedinicama, za fiskalnu održivost vrtića, infrastrukturna opremanja škola kao pripremu za uvođenje cjelodnevne škole, za osiguranje besplatne prehrane i prijevoza učenika, besplatne udžbenike i drugo.
U 2025. godini provest će se detaljna analiza načina reguliranja dječjeg doplatka kako bi se osmislio način isplate univerzalnog dječjeg doplatka.Razdjel sporta unutar Ministarstva turizma i sporta također prati povećanje planiranih sredstava, a usmjerena su na razvoj sportske infrastrukture, za sufinanciranje sportskih programa poticanja lokalnog sporta i sportskih natjecanja, kao i Programa javnih potreba u sportu na državnoj razini koje provode krovna sportska udruženja: Hrvatski olimpijski odbor (HOO), Hrvatski paraolimpijski odbor (HPO), Hrvatski sportski savez gluhih (HSSG), Hrvatski akademski sportski savez (HASS) i Hrvatski školski sportski savez (HŠSS), za sufinanciranje programa i projekata od interesa regionalne razine iz državnog proračuna Republike Hrvatske putem županijskih sportskih zajednica u jedinicama područne samouprave i to isključivo programa u koje su uključena djeca i mladi do 18 godina. Osobito raduje nova proračunska aktivnost – Poticanje donacija sportskim organizacijama, što će omogućiti stvaranje kvalitetnijih uvjeta za daljnji rad, omasovljenje te postizanje vrhunskih sportskih rezultata. Sukladno sektorskom programu prepoznat će se organizacije kojima će se omogućiti sukladno članku 7. stavku 8. Zakona o porezu na dobit primanje donacije veće od 2% prihoda donatora u prethodnom ili tekućem razdoblju, a u definiranom postotku Ministarstvo turizma i sporta će dodatno financirati te sportske organizacije (s 25-50% iznosa donacije).
Proračunska stavka Ureda Pravobranitelja za djecu također bilježi rast ukupnog razdjela. Sredstva će u većoj mjeri biti utrošena na zaposlene (oko 70%), a planirano je zapošljavanje i posebnog savjetnika Pravobranitelja za sigurnost i prava djeteta u digitalnom okruženju.U raspravi koja je uslijedila svi nazočni članovi Odbora pozdravili su povećanje proračunskih razdjela kojima je Odbor za obitelj, mlade i sport matično radno tijelo Hrvatskoga sabora. Osobito su izrazili zadovoljstvo aktivnostima koje su predviđene u resoru sporta, ali i planiranje univerzalnosti dječjeg doplatka. Ipak, neki članovi Odbora izrazili su, pored zadovoljstva, i bojazan da će neke aktivnosti rebalansom koncem godine morati biti mijenjane zbog neispunjavanja plana.
Nakon provedene rasprave, članovi Odbora su većinom glasova (7 glasova za i 2 glasa protiv) prihvatili sljedeći Zaključak:
Odbor za obitelj, mlade i sport predlaže Hrvatskome saboru da donese Državni proračun Republike Hrvatske za 2025. godinu i projekcije za 2026. i 2027. godinu.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio doc. dr. sc. Vesnu Vučemilovoć, predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORAdoc. dr.sc. Vesna Vučemilović
- ×
Izvješće Odbora za obitelj, mlade i sport o Konačnom prijedlogu zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2025. godinu, P.Z. br. 89
Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatskoga sabora na 8. sjednici održanoj 15. studenoga 2024. godine razmotrio je Konačni prijedlog zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2025. godinu, P.Z. br. 89, koji je Hrvatskom saboru dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 14. studenoga 2024. godine.
Odbor je navedeni prijedlog raspravio kao zainteresirano radno tijelo, sukladno odredbi članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora, u objedinjenoj raspravi s raspravom o Prijedlogu Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2025. godinu i projekcija za 2026. i 2027. godinu.
Uvodno je predstavnica Ministarstva financija predstavila makroekonomski okvir u kojemu se Državni proračun Republike Hrvatske za 2025. godinu donosi. Zakon o izvršavanju Državnog proračuna za 2025. godinu propisuje temeljna prava i obveze proračunskih korisnika koje nastaju u postupku planiranja, izrade, donošenja i izvršavanja Državnoga proračuna, opseg zaduživanja i jamstava Republike Hrvatske, upravljanje dugom općeg proračuna i drugo.
Sukladn Konačnom prijedlogu Zakona, zaduživanje se može provesti na inozemnom i domaćem tržištu novca i kapitala do ukupnog iznosa od 8.6 milijardi eura a tekuće otplate glavnice iznose 6,5 milijarde eura. Ukupna visina zaduženja iskazana u financijskim planovima izvanproračunskih korisnika državnog proračuna iznosi 406,8 milijuna eura, a tekuća otplata glavnice iznosi 231 milijun eura.
Određena je visina do koje Vlada može dati suglasnosti za dugoročno zaduživanje jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u 2025. godini, a koja iznosi najviše do pet posto ukupno ostvarenih prihoda poslovanja svih jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave iskazanih u financijskom izvještaju o prihodima i rashodima, primicima i izdacima za 2024. godinu.
Osnovica za obračun naknada i drugih primanja na temelju posebnih propisa iznosi 441,44 eura.Nakon provedene rasprave, članovi Odbora su većinom glasova (7 glasova za, i 2 glasa protiv) prihvatili sljedeći Zaključak:
Odbor za obitelj, mlade i sport predlaže Hrvatskome saboru da donese Zakon o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2025. godinu.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio doc. dr. sc. Vesnu Vučemilovoć, predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
doc. dr.sc. Vesna Vučemilović
6. sjednica -
- ×
Izvješće Odbora za obitelj, mlade i sport s rasprave o Izvješću o radu pravobraniteljice za djecu za 2023. godinu
Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatskoga sabora na 6. sjednici Odbora, održanoj 24. listopada 2024. godine, razmotrio je Izvješće o radu pravobraniteljice za djecu za 2023. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Pravobraniteljica za djecu, aktom od 28. ožujka 2024. godine.
Odbor je Izvješće razmatrao kao matično radno tijelo, sukladno članku 87. Poslovnika Hrvatskoga sabora, te je raspolagao Mišljenjem Vlade Republike Hrvatske od 1. kolovoza 2024. godine, kao i Planom rada Ureda pravobranitelja za djecu za 2023. godinu.
U uvodnom izlaganju Pravobraniteljica za djecu iznijela je osnovne značajke Izvješća, s obzirom na djelovanje Ureda pravobranitelja za djecu, kao i informacije o stanju prava djece u Republici Hrvatskoj u izvještajnom razdoblju. Tijekom 2023. godine djelatnici Ureda susreli su se s oko 1300 djece, čije poruke i razmišljanja prenose kroz Izvješće, te održali i redovne konzultacije mladih suradnika u sklopu Mreže mladih savjetnika i Foruma mladih 16+. Godinu je obilježilo niz nesretnih slučajeva, od slučaja vršnjačkog nasilja u susjednoj zemlji koji je snažno odjeknuo i u Hrvatskoj, do nastavka ratnih zbivanja u Ukrajini te masivnog i teškog kršenja prava djece u Pojasu Gaze. U Republici Hrvatskoj 21 dijete je izgubilo život u prometu, sedmero je počinilo samoubojstvo, a sedmero djece je ubijeno, te postoji kontinuirani porast obiteljskog i vršnjačkog nasilja, izdvajanja djece iz obitelji te poteškoće s mentalnim zdravljem djece, mladih i odraslih. Istaknula je kako razvoj izvaninstitucionalnih usluga ne prati potrebe na terenu. Kao novi pozitivan pomak izdvojila je Protokol o postupanju u slučaju nasilja među djecom i mladima, uvođenje Barnahus modela za podršku svoj djeci koja su bila žrtve seksualnog nasilja te pooštravanje sankcija za seksualne delikte. Ured je zaprimio 13% više prijava o pojedinačnim povredama prava djece no u 2022. godini, ukupno njih 2 183, a nastavilo se zbog složenosti i specifičnosti koje zahtijevaju višegodišnje praćenje postupati u njih 1 065. Najveći rast prijava iz područja je pravosudno-zaštitnih prava (41,17%), obrazovnih prava (24,47%) te osobnih prava (14,46%).
Predstavnica Vlade Republike Hrvatske pored osnovnih značajki Izvješća naglašava kako je Vlada orijentirana na zaštitu prava djece, spremna na suradnju i teži boljoj suradnji svih dionika procesa zaštite prava djece.
U raspravi koja je uslijedila članovi Odbora osvrnuli su se na određene segmente Izvješća tražeži pojašnjenja i postupanja Ureda po određenim temama. Otvorena su pitanja reguliranja zapošljavanja u igraonicama i rođendaonicama u kojima roditelji ostavljaju djecu, a vrlo često pri zapošljavanju u njima ne traži se potvrda o nekažnjavanju koja bi jamčila sigurnost djece u njima. Ukazano je na trendove rasta vršnjačkog nasilja, nedostatnost smještajnih kapaciteta, nedostatak sustavne podrške i međuresorne suradnje osobito za djecu s poremećajem u ponašanju. Vezano za djecu u sukobu sa zakonom, postavljeno je pitanje adekvatne institucionalizacije i postupaka pred sudovima.
Zatražen je veći angažman Pravobraniteljice s obzirom na zapošljavanje socijslnih radnika i drugih stručnih suradnika u odgojno-obrazovnim ustanovama, osobito vezano uz pokazatelje mentalnog zdravlja djece i mladih i sve pojavne oblike vršnjačkog nasilja, osobito nasilja online.
Pozdravljena je suradnja Ureda pravobranitelja sa svim međunarodnim i domaćim institucijama koje skrbe o pravima djeteta, te istaknuto kako su članovi društva pozvani osigurati bolji život djece u zajednici.Ukazano je i na pojavne oblike ovisnosti koji se kao i u odrasloj populaciji bilježe i među djecom, a osobito je istaknuta ovisnost o kocki zbog sve veće izloženosti djece agresivnim kampanjama igraonica na sreću, kako virtualnih, tako i fizičkih u okolini. Smanjenje dostupnosti i izloženosti djece igarama na sreću mora biti jedan je od prioriteta našeg djelovanja.
Ukazano je i na veću potrebu organizirane integracije djece stranih radnika kojih je u Republici Hrvatskoj sve više, a ukazano je i na problem takozvane izgubljene djece koja su bez pratnje došla na područje Europske Unije i o kojima nema službenih saznanja gdje su i kako žive.
U raspravi je pozdravljena reforma odgovjno-obrazovnog sustava i uvođenje cjelodnevne škole, no istaknuto je kako škola ima svoju ulogu, no nikako ne bi smjela biti zamjena za obitelj. Neki članovi Odbora u tom smislu iznijeli su svoj stav kako bi uvođenje građanskog odgoja ne samo kao međupredmetnog sadržaja pomoglo u rješavanju cijelog niza problema.U raspravi je postavljeno je i pitanje prema nekim članovima Odbora o kontradiktornim stavovima Pravobraniteljice vezano uz dostupnost suvenira u Vukovaru tijekom školskih ekskurzija (amblemi HOS-a), sudjelovanja djece na Danima kruha u školama, kao i njene reakcije na izloženost djece nekim sadržajima tijekom održavanja Parade ponosa.
Nakon provedene rasprave, članovi Odbora većinom glasova su (sa 7 glasova ZA i 3 glasa suzdržan) odlučili predložiti Hrvatskom saboru donošenje sljedećegZAKLJUČKA
Prima se na znanje Izvješće o radu pravobraniteljice za djecu za 2023. godinu
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio doc dr. sc. Vesnu Vučemilović, predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORAdoc. dr. sc. Vesna Vučemilović
- ×
Izvješće Odbora za obitelj, mlade i sport s rasprave o Godišnjem izvješću o radu Povjerenstva iz članka 150. Zakona o socijalnoj skrbi za 2023. godinu
Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatskoga sabora na 6. sjednici Odbora, održanoj 24. listopada 2024. godine, razmotrio je Godišnje izvješće o radu Povjerenstva iz članka 150. Zakona o socijalnoj skrbi za 2023. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavilo Povjerenstvo iz članka 150. Zakona o sstavu socijalne skrbi, aktom od 12. srpnja 2024. godine.
Odbor je Izvješće razmatrao kao matično radno tijelo, sukladno članku 87. Poslovnika Hrvatskoga sabora, te je raspolagao Mišljenjem Vlade Republike Hrvatske od 6. rujna 2024. godine.
U uvodnom izlaganju Predsjednica Povjerenstva ukratko je iznijela podatke o radu u izvještajnom razdoblju, koje je ujedno i prva godina rada Povjerenstva. Smatra kako je razlog vrlo malog broja pritužbi o kojima je Povjerenstvo odlučivalo nedovoljna informiranost korisnika iz sustava socijalne skrbi o mogućnosti da svoje pritužbe upute Povjerenstvu. Najavila je aktivnosti koje se provode i planiraju nadalje provoditi kako bi s postojanjem Povjerenstva i mogućnosti iznošenja pritužbe istome bili upoznati i oni korisnici iz sustava socijalne skrbi kojima nisu dostupne informacije putem interneta.
U razmatranju svog načina djelovanja, članovi Povjerenstva smatraju kako je potrebno dopuniti Pravilnik o načinu rada i postupanja u sustavu socijalne skrbi na način da bude moguće odbaciti pritužbu (a ne samo prihvatiti, djelomično prihvatiti ili odbiti) jer bi na taj način postupak bio jasniji i sadržajno usklađen s postojećim pravnim instiutima u drugim sličnim postupcima. Također, predlažu i izmjenu članka 147. Zakona o socijalnoj skrbi brisanjem ograničenja da se pritužbe mogu podnositi samo u ustanovama kojima je osnovač Republika Hrvatska, jer se time u neravnopravan položaj dovode svi korisnici iz ustanova drugih osnivača.
Vezano uz svega četiri pritužbe o kojima je Povjerenstvo raspravljalo u izvještajnom razdoblju, u dva slučaja donešene su odluke o odbacivanju pritužbi zbog nepravovremenosti, u jednom slučaju donesena je odluka o osnovanosti, i u četvrtom slučaju o neosnovanosti pritužbe. Predsjednica Povjerenstva naglasila je kako je doista malo broj pritužbi pristigao u 2023. godini, no rekla je da u tekućoj godini dosad ima više od 40 pristiglih pritužbi.Predstavnica Vlade Republike Hrvatske istaknula je kako Povjerenstvo ima podršku u resornom Ministarstvu koje za njega obavlja administrativne poslove. Naglasila je kako povjerenje korisnika u sustav varira, ali Povjerenstvo otvara mogućnosti da korisnici s povjerenjem iznesu svoje pritužbe i dobiju stav neovisnog tijela.
U raspravi koja je uslijedila postavljeno je pitanje opravdanosti postojanja Povjerenstva obzirom na mali broj zaprimljenih pritužbi, i mogućnost da se kroz pritužbe u prva dva stupnja (ravnatelju ustanove u prvom, a Ministarstvu u drugom stupnju) rješavaju propusti.
Ipak, prevladao je stav onih članova Odbora koji smatraju kako je Povjerenstvo potrebno kao korak koji korisnicima daje sigurnost da će sva njihova prava doista biti ostvarena.
Nakon provedene rasprave, članovi Odbora većinom su glasova (sa 7 glasova ZA i 3 glasa protiv) odlučili predložiti Hrvatskom saboru donošenje sljedećegZAKLJUČKA
Prihvaća se Godišnje izvješće o radu
Povjerenstva iz članka 150. Zakona o socijalnoj skrbi za 2023. godinuZa izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio doc dr. sc. Vesnu Vučemilović, predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
doc. dr. sc. Vesna Vučemilović - ×
Izvješće Odbora za obitelj, mlade i sport s rasprave o Izvješću o radu pravobraniteljice za ravnopravnost spolova za 2023. godinu
Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatskoga sabora na 6. sjednici Odbora, održanoj 24. listopada 2024. godine, razmotrio je Izvješće o radu pravobraniteljice za ravnopravnost spolova za 2023. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova, aktom od 29. ožujka 2024. godine.
Odbor je Izvješće razmatrao kao zainteresirano radno tijelo, sukladno članku 87. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
Odbor je raspolagao Mišljenjem Vlade Republike Hrvatske od 6. rujna 2024. godine, kao i Izvješćem Odbora za ravnopravnost spolova kao matičnog radnog tijela Hrvatskoga sabora.U uvodnom izlaganju, Pravobraniteljica je iznijela osnovne pokazatelje iz Izvješća o radu za 2023. godinu. Iznijela je osvrt na dijelove svoga Izvješća koja se odbnose na teme od osobitog interesa Odbora za obitelj, mlade i sport, kao što su usklađivanje obiteljskih i poslovnih obveza, korištenje očinskog dopusta, zaštita reprodutkivnog zdravlja, žrtve nasilja, žene u sportu, žene s invaliditetom, sustavna edukacija o ravnopravnosti i suzbijanju diskriminacije, osobe u riziku od višestruke diskriminacije i drugo.
Predstavnica Vlade Republike Hrvatske pojasnila je kako su sva resorna tijela državne uprave analizirala Izvješće Pravobraniteljice, te dala svoj osvrt na isto u objedinjenom Mišljenju Vlade Republike Hrvatske.
U raspravi koja je uslijedila postavljeno je pitanje promjene spola i medicinksih postupaka prilikom tranzicije spola, odnosno različitom tretmanu po pitanju zdravstvenog osiguranja. Izneseno je mišljenje kako promjena spola i odabir života u drugom rodnom identitetu nije osnovno ljudsko pravo. Pravobraniteljica je istaknula da je Zakonom o ravnopravnosti spolova i Zakonom o zabrani diskriminacije dužna pratiti prava LGBTIQ osoba i o istima izvijestiti Hrvatski sabor.
Nakon provedene rasprave, članovi Odbora većinom su glasova (sa 7 glasova ZA. i 2 glasa suzdržan) odlučili predložiti Hrvatskom saboru donošenje sljedećegZAKLJUČKA
Prima se na znanje Izvješće o radu pravobraniteljice za ravnopravnost spolova za 2023. godinu
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio doc dr. sc. Vesnu Vučemilović, predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
doc. dr. sc. Vesna Vučemilović
5. sjednica -
- ×
Izvješće Odbora za obitelj, mlade i sport o Prijedlogu izmjena i dopuna Državnog proračuna Republike Hravtske za 2024. godinu i projekcija za 2025. i 2026. godinu
Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatskoga sabora na 5. sjednici održanoj 8. listopada 2024. godine razmotrio je Prijedlog izmjena i dopuna Državnog proračuna Republike Hravtske za 2024. godinu i projekcija za 2025. i 2026. godinu, koji je Hrvatskom saboru dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 3. listopada 2024. godine.
Odbor je navedeni prijedlog raspravio kao zainteresirano radno tijelo, sukladno odredbi članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora.U uvodnom izlaganju predstavnica Vlade Republike Hrvatske, iz Ministarstva financija pojasnila je makroekonomski okvir u kojemu se predlažu izmjene i dopune Državnog proračuna. Predstavnici Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih, Ministarstva rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike, Ministarstva turizma i sporta, Ministarstva demografije i useljeništva, te Ureda pravobranitelja za djecu osvrnuli su se i pojasnili razdjele za koje je ovaj Odbor matično radno tijelo Hrvatskoga sabora.
U raspravi, članovi Odbora podržali su izmjene i dopune, no postavljena su i pitanja razloga koji su omogućili uštede na određenim stavkama, odnosno doveli do povećanja nekih drugih stavki.
Vezano uz pitanja promjena u resoru socijalne politike, istaknuto je kako socijalne pomoći i naknade (inkluzivni dodatak, zajamčena minimalna naknada, status roditelja njegovatelja i naknada za smještaj u udomiteljsku obitelj) u velikoj mjeri doprinose rastu troškova Državnoga proračuna, i to participacijom od dodatnih 154 mil eura. Većina rasprava bila je usmjerena na fiskalnu održivost dječjih vrtića, što su članovi Odbora pozdravili, ali ova stavka otvorila je i širu temu financiranja izgradnje i rada dječjih vrtića, i mogućnost jedinica lokalne i područne samouprave da u okviru svojih proračuna pruže jednaku skrb djeci u vrtićima diljem Republike Hrvatske.
Uz pitanje sporta, uz podršku predloženom rebalansu, a s obzirom na predstavke koje Odbor zaprima, postavljeno je pitanje mogućnosti promjene modela financiranja sporta na način da sredstva iz Državnog proračuna pronađu put do krajnjih korisnika (sportaša i trenera) bez posrednika, a kao opcija istaknut je imperativ kontrole namjenskog trošenja sredstava namijenjenih sportu.
Nakon provedene rasprave, članovi Odbora su većinom glasova (6 glasova za i 3 glasa protiv) odlučili predložiti Hrvatskom saboru donošenjeIzmjena i dopuna Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2024. godinu u projekcija za 2025. i 2026. godinu.
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio doc. dr. sc. Vesnu Vučemilović, predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
doc. dr. sc. Vesna Vučemilović
4. sjednica -
- ×
Izvješće Odbora za obitelj, mlade i sport o Prijedlogu odluke o imenovanju predsjednika i članova Odbora Državne nagrade za sport „Franjo Bučar“
Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatskoga sabora na 4. sjednici održanoj 2. listopada 2024. godine razmotrio je Prijedlog odluke o imenovanju predsjednika i članova Odbora Državne nagrade za sport „Franjo Bučar“, koji je Hrvatskom saboru dostavio ministar turizma i sporta, aktom od 13. lipnja 2024. godine.
Odbor je navedeni prijedlog raspravio kao matično radno tijelo, sukladno odredbi članka 87. Poslovnika Hrvatskoga sabora.U uvodnom izlaganju državni tajnik iz Ministarstva turizma i sporta obrazložio je zakonsku osnovu za donošenje ove Odluke, te naglasio kako su svi predloženi, predsjednik i članovi Odbora Državne nagrade sporta "Franjo Bučar", redom istaknuti sportaši, stručnjaci iz područja sporta, ili istaknuti sportski javni djelatnici.
U raspravi, članovi Odbora podržali su prijedlog, ističući kako odražava dobar omjer regionalne zastupljenosti, raznolikosti sportova i vrhunskih sportskih rezultata predloženih kandidata.
Nakon provedene rasprave, članovi Odbora su jednoglasno (s 9 glasova za) odlučili predložiti Hrvatskom saboru
d o n o š e n j eOdluke o imenovanju predsjednika i članova Odbora Državne nagrade sporta "Franjo Bučar".
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio doc. dr. sc. Vesnu Vučemilović, predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
doc. dr. sc. Vesna Vučemilović
3. sjednica -
- ×
Izvješće Odbora za obitelj, mlade i sport o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o igrama na sreću, P.Z. br. 42
Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatskoga sabora na 3. sjednici održanoj 25. rujna 2024. godine razmotrio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o igrama na sreću, P.Z. br. 42, koji je Hrvatskom saboru dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 11. srpnja 2024. godine.
Odbor je navedeni prijedlog raspravio kao zainteresirano radno tijelo, sukladno odredbi članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja, Vlade Republike Hrvatske, dodatno je pojasnio Prijedlog. Materijalne odredbe aktualnog Zakona mijenjale su se od 2010. godine samo u dijelu načina oporezivanja igara na sreću, no nisu pratile razvoj tehnoloških inovacija na tržištu, niti posljedice razvoja igara na sreću na društvo u cjelini. Predloženim izmjenama uzeti su u obzir ciljevi i mjere utvrđene Nacionalnom strategijom djelovanja na području ovisnosti za razdoblje do 2030. godine koje se odnose na područje promocije i osiguranja društveno-odgovornog priređivanja i igranja igara na sreću s konačnim ciljem uspostave kompromisnog odnosa između interesa države, priređivača igara na sreću i zaštite javnozdravstvenih interesa i potreba društva. Prijedlog zakona predviđa obaveznu identifikaciju svih igrača u zemaljskim poslovnicama, ujednačavanje postupka isključenja igrača i uspostavu Registra isključenih igrača, propisuje oduzimanje prava priređivanja igara na sreću zbog neprovođenja mjera društveno odgovornog priređivanja. Nadalje, ograničava oglašavanje igara na sreću u medijima, oglašavanje na javno vidljivim površinama i smanjenje vanjske vidljivosti prostora za igre na sreću.
U raspravi koja je uslijedila, članovi Odbora pozdravili su predložene izmjene i dopune Zakona o igrama na sreću. Pored niza promjena koje su dobrodošle u smislu zaštite djece i mladih od ovisnosti, poput registra isključenih igrača, obvezne identifikacije u zemaljskim poslovnicama, a osobito ograničavanja oglašavanja, u raspravi su izneseni i neki prijedlozi koji bi mogli dodatno unaprijediti ovaj Prijedlog zakona.
Članove Odbora osobito je zanimala regulacija korištenja kladomata u ugostiteljskim objektima, a kojih ima oko 3600 u Republici Hrvatskoj. Kladomati su široko dostupni i zapravo predstavljaju ulazak u svijet kockanja, stoga je predloženo da se iznađe način ograničenog pristupa kladomatima za djecu, mlade, kao i za osobe koje će biti u registru isključenih igrača. Kako je pojasnio predstavnik predlagatelja, razmišlja se o rješenjima koja će omogućiti elektronsku identifikaciju na kladomatima u ugostiteljskim objektima putem osobnih iskaznica.
Nadalje, članovi Odbora postavili su pitanje dodatne mogućnosti ograničavanja oglašavanja priređivača igara na sreću na sportskoj opremi, osobito maloljetnih igrača, što bi bila inicijativa za neke od narednih izmjena i dopuna zakona. Ograničavanje broja zemaljskih poslovnica također je jedna od mjera za koju neki članovi Odbora procjenjuju da bi doprinijela smanjenju prevalencije ovisnosti o kocki.
Sam termin „ovisnost o igrama na sreću“ koji se koristi u Zakonu, nije sukladan medicinskoj nomenklaturi. Službena medicina poznaje „ovisnost o kocki“, no Predlagatelj u ovom trenu nije pristupio cjelovitoj izradi novoga Zakona, stoga u uporabi kroz Zakon ostaje termin iz 2010. godine – ovisnost o igrama na sreću.
Zaključno, istaknuto je kako je brzinu razvoja branše igara na sreću teško pratiti. Danas sve više posluju putem interneta, a zemaljske poslovnice postaju poslovni trošak koji se može izbjeći. Stoga i društvo mora tražiti načine da zaštiti svoje članove od štetnih utjecaja i u virtualnom svijetu. Upravo iz tog razloga u pripremi su i porezne izmjene, koje očekujemo u III. kvartalu ove godine, a koje će onemogućiti bankarske transakcije za priređivače igara na sreću koji nisu registrirani u Republici Hrvatskoj, jer se samo blokiranje mrežnih stranica nije pokazalo dovoljnom zaštitom.
Nakon rasprave, članovi Odbora su jednoglasno (s 9 /devet/ glasova za) odlučili predložiti Hrvatskom saboru sljedeći Zaključak:
"Predlaže se Hrvatskome saboru da prihvati Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o igrama na sreću.
Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja dostavit će se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona."Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskog sabora određena je doc. dr. sc. Vesna Vučemilović, predsjednica Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORAdoc. dr. sc. Vesna Vučemilović
2. sjednica -
- Izvješće Odbora za obitelj, mlade i sport o Prijedlogu zakona o privremenom uzdržavanju, P.Z. br. 27×
Izvješće Odbora za obitelj, mlade i sport o Prijedlogu zakona o privremenom uzdržavanju, P.Z. br. 27
Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatskoga sabora na 2. sjednici održanoj 2. srpnja 2024. godine razmotrio je Prijedlog zakona o privremenom uzdržavanju, koji je Hrvatskom saboru dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 26. lipnja 2024. godine.
Odbor je navedeni prijedlog raspravio kao matično radno tijelo, sukladno odredbi članka 87. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
Uvodno je predstavnica predlagatelja predstavila Prijedlog zakona kojim se unaprjeđuje potpora uzdržavanja djeteta povećanjem iznosa privremenog uzdržavanja i produljenjem vremenskog roka trajanja potpore u odnosu na postojeće zakonsko rješenje. Predlagatelj procjenjuje da će se donošenjem ovoga Zakona učiniti značajan pomak u materijalnom statusu i pravima djeteta u slučajevima kada obveznik uzdržavanja ne ispunjava svoje obveze.
U raspravi je postavljeno pitanje promjene nadležnosti za provođenje postupka rješavanja i ostvarivanju prava na privremeno uzdržavanje, što su dosad činili područni uredi Hrvatskog zavoda za socijalni rad, a ovim Prijedlogom nadležnost se dodjeljuje Agenciji za osiguranje radničkih tražbina. Predlagatelj je pojasnio da će sustav socijalne skrbi i nadalje biti involviran i informiran o postupcima, te da Prijedlog predviđa da se zahtjev za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje može podnijeti neposredno Agenciji, ali i putem Hrvatskog zavoda za socijalni rad koji je dužan bez odgode u roku od 5 dana od zaprimanja, zahtjev dostaviti Agenciji.
U odnosu na podatak kako je trenutno oko 10.000 roditelja koji ne ispunjavaju svoju obvezu uzdržavanja blokirano, čime je neposredni gubitnik dijete koje ne dobiva potporu uzdržavanja, članovi Odbora smatraju da na ovaj način država preuzima odgovornost za dobrobit djeteta, i to procjenjuju dobrim rješenjem.
Nadalje, roditelj obveznik uzdržavanja ne amnestira se od svoje obveze, stoga ovaj Prijedlog zakona predviđa obvezu povrata isplaćenog iznosa privremenog uzdržavanja, bilo voljnom uplatom, prisilnom naplatom, a uvodi se i mogućnost da utvrđeni iznos duga ispuni putem javnog rada.
U slučaju smrti obveznika uzdržavanja, propisuje se otpust duga u slučaju da je nasljednik dijete koje je bilo korisnikom uzdržavanja, što je izmjena u odnosu na važeće zakonsko rješenje koje obvezuje dijete na vraćanje duga.
Nakon rasprave, članovi Odbora jednoglasno su (s 9 glasova za) prihvatili sljedeći Zaključak:
"Predlaže se Hrvatskome saboru da prihvati Prijedlog zakona o privremenom uzdržavanju.
Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja dostavit će se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona.“Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio doc. dr. sc. Vesnu Vučemilović, predsjednicu Odbora i g. Marina Miletića, potpredsjednika Odbora.
POTPREDSJEDNIK ODBORA
Marin Miletić
1. sjednica -
- ×
Izvješće Odbora za obitelj, mlade i sport o Prijedlogu odluke o izboru zamjenice pravobraniteljice za djecu
Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatskoga sabora na 1. sjednici održanoj 19. lipnja 2024. godine razmotrio je Prijedlog odluke o izboru zamjenice pravobraniteljice za djecu, koji je Hrvatskom saboru dostavila pravobraniteljica za djecu, aktom od 29. veljače 2024. godine.
Odbor je navedeni prijedlog raspravio kao matično radno tijelo, sukladno odredbi članka 87. Poslovnika Hrvatskoga sabora.Uvodno je zamjenica Pravobraniteljice pojasnila prijedlog i izbor gđe Tatjane Holjevac za drugu zamjenicu Pravobraniteljice za djecu. Naglasila je angažman gđe Holjevac u skrbi za prava djece u njenom dosadašnjem profesionalnom radu, osobito djece u pokretu, djece bez pratnje i tražitelje azila, ali i u drugim segmentima njenog rada.
Bez rasprave, članovi Odbora jednoglasno su (s 11 glasova za) prihvatili sljedeći Zaključak:
"Predlaže se Hrvatskome saboru da donese Odluku o izboru zamjenice pravobraniteljice za djecu.“
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio doc. dr. sc. Vesnu Vučemilović, predsjednicu Odbora i g. Marina Miletića, potpredsjednika Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
doc. dr. sc. Vesna Vučemilović