Odbor za zdravstvo i socijalnu politiku na 3. sjednici Odbora, održanoj 14. ožujka 2016., raspravljao je o Prijedlogu zakona o dopuni Zakona o sanaciji javnih ustanova, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 10. ožujka 2016.
Odbor je o Zakonu raspravljao kao matično radno tijelo, sukladno s člankom 85. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja objasnio je temelj za donošenje ovog Zakona po hitnom postupku koji proizlazi iz potrebe da se u uvjetima gospodarske i financijske krize i njezina utjecaja na fiskalnu održivost proračuna, kao i smanjenja prekomjernog proračunskog manjka, osigura što brža financijska stabilizacija zdravstvenog sustava.
Kako je istaknuo, Državni ured za reviziju u svom Izvješću o radu za 2015. godinu izrazio je mišljenje da ciljevi sanacije zdravstva, koji se odnose na svođenje rokova ispunjavanja novčanih obveza u rokove utvrđene zakonom te reorganizaciju i racionalizaciju poslovanja kako bi se osigurala stabilnost poslovanja, nisu postignuti, iako su za sanaciju zdravstva utrošena znatna sredstava, jer su dospjele obveze saniranih zdravstvenih ustanova i Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje i nadalje velike. Postupci sanacija, nakon stupanja na snagu Zakona o sanaciji javnih ustanova 1. siječnja 2013., pokrenuti su u 31 zdravstvenoj ustanovi: devet kliničkih bolnica čiji je osnivač Republika Hrvatska te 22 zdravstvene ustanove čiji su osnivači jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave (18 općih bolnica, 2 specijalne bolnice i 2 doma zdravlja). Ukupni iznos sredstava namijenjenih sanaciji zdravstvenih ustanova iznosio je 3,5 milijarde kuna (u razdoblju 2013./2014.). Stanje ukupno dospjelih obveza za bolničke ustanove u sanaciji na dan 31.12.2015. iznose 1.828.612.047 kn.
Ovim Zakonom dopunjuju se odredbe važećeg Zakona o sanaciji javnih ustanova tako da se uvodi mogućnost obustave postupka sanacije za javne ustanove u zdravstvu kada postupak sanacije nije postigao očekivane rezultate, odnosno kada daljnje provođenje postupka sanacije nije svrhovito.
Odluku o obustavi postupka sanacije za javne ustanove u zdravstvu, kojom se osnivačka prava vraćaju osnivaču, donosi Vlada Republike Hrvatske na prijedlog ministarstva nadležnog za zdravstvo.
U raspravi, članica Odbora skrenula je pozornost na sredstva koja su planirana u proračunu županija za zdravstvene ustanove čiji su osnivači jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, a odnose se na nepodmirene obveze. Problem vidi u nedostatnim sredstvima, jer ih županije nisu predvidjele. Ministar se u odgovoru složio s iznesenim, istaknuvši da će se problem riješiti posebnim sporazumom. Sporazumom između Ministarstva zdravlja, osnivača javne ustanove u zdravstvu i javne ustanove u zdravstvu utvrdit će se način podmirivanja nastalih i nepodmirenih obveza u razdoblju od 31. prosinca 2013. do 31. prosinca 2015.
Nakon rasprave, članovi Odbora većinom su glasova (7 „za“, 2 „protiv“ i 1 „suzdržan“) odlučili predložiti Hrvatskom saboru na usvajanje
ZAKON O DOPUNI ZAKONA O SANACIJI JAVNIH USTANOVA
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio dr.sc. Ines Strenja-Linić, dr. med., predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
dr. sc. Ines Strenja-Linić, dr. med.