Odbor za zakonodavstvo

Izvješće Odbora za zakonodavstvo o Konačnom prijedlogu zakona o poljoprivrednom zemljištu, P.Z. br. 124

1.Odbor za zakonodavstvo Hrvatskoga sabora na 38. sjednici, održanoj 28. studenoga 2008. godine, raspravljao je o Konačnom prijedlogu zakona o poljoprivrednom zemljištu koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 21. studenoga 2008. godine. 
  
2. Odbor za zakonodavstvo podupire donošenje oboga Zakona.

3. Na tekst Konačnog prijedloga Odbor podnosi sljedeće

AMANDMANE

I. Na članak 2.  
 
U članku 2. riječ: „Zemljište“ zamjenjuje se riječima: „Vlasništvo zemljišta“.

Obrazloženje
Na razvidan način određuje se stvarna namjena, dakle radi se o stjecanju vlasništva.

II. Na članak 5.
U članku 5. stavku 4. riječ: „Zemljište“ zamjenjuje se riječima: „Poljoprivredno zemljište“.
U stavku 6. riječi: „Mjere za ostvarivanje obveze“ zamjenjuju se riječima: „Agrotehničke mjere“.

III. Na članak 9.

U članku 9. stavku 1. riječi: „laboratoriji koje ovlasti ministar“ zamjenjuje se riječima: „ovlašteni laboratoriji koje na temelju rješenja o ispunjavanju propisanih uvjeta ovlasti Ministarstvo“. 
U stavku 3. riječi: „način i uvjete za ovlašćivanje laboratorija propisat će ministar“ zamjenjuju se riječima: „i uvjete za obavljanje analize iz stavka 1. ovoga članka propisuje ministar“.

Obrazloženje

Nije prihvatljivo da ministar daje ovlast nekom laboratoriju na način i pod uvjetima koje sam propisuje.

IV. Na članak 10.

U članku 10. stavku 2. riječi: „ustanove“ zamjenjuje se riječju: „Zavoda“.

V. Na članak 15.

U članku 15. stavku 7. riječ: „dodjelu“ zamjenjuje se riječju: „davanje“.
U stavku 8. riječ: „javi“ zamjenjuje se riječima: „podnese zahtjev za davanje zemljišta u zakup“.

VI. Na članak 16.

U članku 16. stavku 1. iza riječi: „grada“ dodaju se riječi: „odnosno Grada Zagreba“.

VII. Na članak 17.

U članku 17. stavku 2. iza riječi: „tijela“ dodaju se riječi: „državne uprave“.

VIII. Na članak  24.

U članku 24. stavku 4. riječi: „promjene namjene“ zamjenjuju se riječima: „plaćanja naknade“.

IX. Na članak 25. i naredne članke

U članku 25. stavku 10. i 11., te u narednim člancima iza riječi: „samouprave“ dodaju se riječi: „odnosno Grada Zagreba“ u odgovarajućem padežu.

X. Na članak 31. i  38.

U članku 31. stavku 9. i članku 38. stavku 3.  riječi: „stavka 8. i 9.“, odnosno riječi: „stavka 8. i  10.“  zamjenjuju se riječima: „stavka 7. i 8.“.

XI. Na članak 41.,  44. i  naredne članke

U članku 41. stavku 1.  i ostalim člancima riječ: „zakupac“ i riječ „zakupoprimac iz članka 44. stavka 3. i 4. i svim ostalim odredbama u određenom  broju i padežu, zamjenjuju se riječju: „zakupnik“ u odgovarajućem broju i padežu.  

XII.  Na članak 42.

U članku 42. stavku 1. riječ: „prodaje“ zamjenjuje se riječju: „prodajne“.
U stavku 3. riječi: „u zemljišne knjige“, na kraju teksta, brišu se.
U stavku 4. riječ: „predvidjeti“ zamjenjuje se riječju: „ugovoriti“.
U stavku 9. riječ: „Odredbe“ zamjenjuje se riječima: „Uvjeti iz“.

XIII.  Na članak 43.

U članku 43. stavku 2. iza riječi: „osoba“ dodaju se riječi: „podnese zahtjev kojemu“.

XIV. Na članak 87.

U članku 87. stavku 1. točki 11. riječ: „nepovlašteni“ zamjenjuje se riječju: „neovlašteni“.

XV. Na članak 88.

U članku 88. riječ: „učinjen“ zamjenjuje se riječju „počinjen“, a riječ: „odlaganja“ zamjenjuje se riječju „odgađanja“

Obrazloženje amandmana II. i  IV. do XV.

Pravno i nomotehnički dorađuje se izričaj. 

4. Pored utvrđenih amandmana Odbor daje primjedbe i prijedloge na pojedina rješenja kako bi ih  predlagatelj razmotrio i svojim amandmanima otklonio  manjkavosti  koje se odnose na:

- članak 3. - Ovom odredbom, i u daljnjem tekstu nije određeno tko i kako će ocjenjivati da li se može zemljište privesti poljoprivrednoj proizvodnji. Naime,  primjerice  u katastru nema oznake „građevinsko zemljište“, već u najboljem slučaju ono je naznačeno kao „izgrađeno“, odnosno nigdje nije navedeno da li je koridor uz cestu građevinsko zemljište ili ne.

- članak 12., 13. i 14. – Nije propisano da se mjere iz članka 12., 13. i 14. dostavljaju Ministarstvu, ni da trebaju biti u skladu s bilo kojim aktom (pa ni mjerama iz članak 5.), niti je propisana obveza dostavljanja podataka o provedbi tih mjera Ministarstvu (osim za rudine) i ili Zavodu za tlo, kojemu je to veći dio propisanih propisa. Također nije predviđeno da Ministarstvo ili Zavod daje mišljenje ili suglasnost u postupku donošenja tih mjera.

- članak 15. - Ukazuje se da nije propisana obveza obavješćivanja vlasnika ni ovlaštenika zemljišta o ni jednoj fazi postupka. Istodobno nije razvidno na što se pojam javnog glasila odnosi. Nadalje, nije razvidno kome se može dati zemljište u zakup neposrednom pogodbom.

- članak 17. – upitno je u stavku 1. utvrđenje prava raspolaganja koje se i danas smatra jednim od ovlaštenja koja čine pravo vlasništva po kojemu se navedeno zemljište može iskorištavati, otuđiti i uništiti.

- članak 25. – Upitno je utvrđivanje različitog pravnog položaja glede visine naknade za prenamjenu koja ovisi o vremenu kada određeno zemljište bude obuhvaćeno građevinskim područjem.

- članak 81. – Preispitati rješenje da postupak provode jedinica lokalne samouprave i Grad Zagreb u ime i za račun Agencije jer se u biti radi o prodaji zemlje vlasnika koji je tu treća osoba. Istodobno prema odredbi stavka 6. postupak može trajati u nedogled, dok Agencija može i ne mora pozvati se na svoje pravo prvokupa.

- člana 84. -  Dvojbeno je rješenje prema kojemu  Agencija utvrđuje kriterije za kupnju svojim Statutom, a kupuje u ime i za račun Republike Hrvatske. Pored toga odredbu valja uskladiti s odredbom članka 80. stavka 4.

U cijelom tekstu brojne su gramatičke i pravopisne pogreške te se predlaže obaviti redakciju teksta ovoga Zakona prije njegove objave u „Narodnim novinama“.        

5. Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Emila Tomljanovića, predsjednika Odbora za zakonodavstvo.

PREDSJEDNIK
 ODBORA ZA ZAKONODAVSTVO

                Emil Tomljanović, dipl.pravnik