Odbor za pomorstvo, promet i veze

Izvješće Odbora za pomorstvo, promet i veze o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P. Z. E. br. 639

Odbor za pomorstvo, promet i veze Hrvatskoga sabora, na 55. sjednici održanoj 25. studenoga 2010. godine, raspravio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, s Konačnim prijedlogom zakona hitni postupak, prvo i drugo čitanje P.Z.E. br. 639, koji je predsjedniku Hrvatskog sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom, od 15. studenoga 2010. godine.

Odbor je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, s Konačnim prijedlogom zakona, raspravio kao matično radno tijelo, sukladno odredbi članka 89. Poslovnika Hrvatskog sabora.

Uvodno izlaganje dao je predstavnik predlagatelja, koji je kazao da je tijekom primjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama ustanovljena potreba za određenim izmjenama i dopunama Zakona, kako bi se što preciznije i detaljnije regulirala problematika prometa na cestama, što bi pridonijelo dodatnom povećanju sigurnosti prometa na cestama. Radi usklađivanja s Odlukom Ustavnog suda Republike Hrvatske, broj: U-I-3084/08, od 7.travnja 2010. godine, predlaže se novi način regulacije upravljanja vozilom pod utjecajem alkohola. Također se radi usklađivanja s Direktivom 126/2006/EZ predlaže se uvođenje nove D1 kategorije vozila, kao i rekategorizacija četverocikla i izmjene u obvezi obavljanja tehničkih pregleda za određene vrste vozila.

U raspravi je ocijenjeno je da bi novim konceptom više zakona, kojima bi se izdvojila i uredila pojedina područja, koja su sada definirana Zakonom o sigurnosti prometa na cestama,
pojedina ministarstva preuzela sve obveze i odgovornosti određene zakonom, odnosno odgovornima osim Ministarstva unutarnjih poslova učinilo i druge subjekte. Izražena je sumnja da će povećani iznosi novčanih kazni imati veće efekte u smanjeju broja prekršaja u prometu, te da bi se kazne mogle definirati po nekom drugom kriteriju (imovinski cenzus, kumulativni način kažnjavanja i dr.). Ovim povećanjem bi pravosuđe bilo dodatno opterećeno. U raspravi su pozitivno ocjijenjeni rezultati i značajke u dosadašnjoj primjeni Zakona o sigurnosti prometa na cestama. Konstatirano je da bi svako smanjivanje utvrđenog standarda u Zakonu bilo neprihvatljivo. Posebno je ukazano na predloženu izmjenu odredbe članka 202. stavak 1. točka 2. i 4.. Smatra se da predložena izmjena odredbe članka 202. stavak 1. točka 2. nejasna i neprecizna jer govori o zaposlenicima, a ne o instruktorima vožnje – strukovnim učiteljima koji su ključni subjekti procesa osposobljavanja kandidata za vozače, te da se u rečenoj odredbi nepotrebno pozivati na odredbe Zakona o radu, pogotovo jer je ta materija kvalitetno uređena Pravilnikom o osposobljavanju kandidata za vozače. Naglašeno je da bi predložena izmjena odredbe članka 202. stavak 1. točka 4. na način da se propisuju odnosno predlažu smanjeni tehnički zahtjevi za vozila autoškola, negativno utjecala na dosada postignute rezultate, odnosno ne smiju se narušavati postignuti standardi. Izraženo je mišljenje da bi osposobljavanje sa starim vozilima sa zastarjelim tehničkim rješenjima bilo opasno s gledišta novih vozača, te što će se događati s njima nakon položenog vozačkog ispita, odnosno kakve ćemo profesionalce vozače imati u odnosu na konkurenciju koja ih očekuje na globalnom tržištu. Imajuči u vidu predloženu izmjenu u smislu ovlasti koje imaju jedinice lokalne samouprave, istaknut je problem da službene osobe jedinica lokalne samouprave, prometni redari, nemaju ovlast u postupku utvrđivanja identiteta počinitelja prekršaja, kako to u postupanju imaju policijski službenici, te da bi trebalo razmisliti o proširenju ovlasti prometnih redara, čime bi se postigla veća učinkovitost u primjeni Zakona.Članovi Odbora su mišljenja da je nužno predložene izmjene odredbe članka 202. stavak 1. točka 2. i točka 4. i članka 229. stavak 3. važećeg Zakona urediti na slijedeći način:
U članku 202. stavku 1. točka 2. mijenja se i glasi:
”2) u radnom odnosu na neodređeno ili određeno vrijeme najmanje jednog instruktora vožnje B kategorije vozila s punim radnim vremenom i potreban broj instruktora vožnje u radnom odnosu za kategorije vozila za koje autoškola ima rješenje u svrhu uspješnog ostvarivanja nastavnog plana i programa osposobljavanja,”.
U članku 202. stavku 1. točka 4. mijenja se i glasi:
”4) najmanje po jedno vozilo one kategorije za koju se obavlja osposobljavanje u vlasništvu ili zakupu, opremljeno za osposobljavanje kandidata za vozače. Pri tome vozilo B kategorije mora biti osobni automobil s četvora ili petora vrata, s najmanje dva zračna jastuka i ABS sustavom za kočenje do 10 godina starosti, vozila A1, A2, A i AM kategorije moraju biti da 12 godina starosti, vozila C1, C, D1 i D kategorije moraju biti s ABS sustavom za kočenje do 15 godina starosti, a priključna vozila osim za B+E kategoriju moraju biti s ABS sustavom za kočenje,”.

U članku 229. stavku 3. iza riječi ”službenika”, dodaju se riječi: ”ili službene osobe jedinica lokalne samouprave koja obavlja poslove iz članka 5. stavka 4. ovog Zakona”.

S obzirom na iznesene primjedbe i prijedloge koji su suštinske naravi, a dvojbena je i njihova usklađenost s pravnim sustavom, Odbor je nakon usaglašavnja sa predlagateljem ocijenio da navedeni Zakon ide u redovni postupak.

Nakon provedene rasprave Odbor za pomorstvo, promet i veze Hrvatskoga sabora, sukladno odredbi članka 161. stavak 2. Poslovnika Hrvatskoga sabora jednoglasno je odlučio predložiti Hrvatskom saboru, da donese slijedeći


ZAKLJUČAK

1. O Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, s Konačnim prijedlogom Zakona, P.Z.E. br. 639 provest će se rasprava u prvom čitanju.
2. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
3. Sve primjedbe i prijedlozi i mišljenja, iznesena u raspravi predlagatelj će uzeti u obzir kod izrade Konačnog prijedloga zakona.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Slavka Linića, predsjednika Odbora, odnosno u slučaju njegove sprijećenosti Stipu Gabrića potpredsjednika Odbora ili Živka Nenadića člana Odbora.


PREDSJEDNIK ODBORA

Slavko Linić