Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina

Izvješće Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina o Konačnom prijedlogu zakona o Nacionalnom preventivnom mehanizmu za sprječavanje mučenja i drugih okrutnih, neljudskih ili ponižavajućih postupaka ili kažnjavanja, P. Z. br. 580

Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 45. sjednici održanoj 26. siječnja 2011. godine, Konačni prijedlog zakona o Nacionalnom preventivnom mehanizmu za sprječavanje mučenja i drugih okrutnih, neljudskih ili ponižavajućih postupaka ili kažnjavanja, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 7. siječnja 2011. godine.

Odbor je ovaj zakon razmatrao kao matično radno tijelo.

U raspravi je podržano rješavanje pitanja imenovanja Nacionalnog preventivnog mehanizma, imajući u vidu da se radi o obvezi koju je Republika Hrvatska preuzela Fakultativnim protokolom za sprječavanje mučenja i drugih okrutnih, neljudskih ili ponižavajućih postupaka ili kažnjavanja te da je rok u kome je to trebalo napraviti već istekao.

Međutim, većina članova Odbora izrazila je mišljenje da rješenje predloženo u Konačnom prijedlogu zakona nije zadovoljavajuće, jer otvara dvojbu o tome koje tijelo će imati obveze i odgovornosti za poslove Nacionalnog preventivnog mehanizma, a koji predstavljaju međunarodnu obvezu Republike Hrvatske. Rješenje predloženo u članku 2. sugerira da se unutar Ureda pučkog pravobranitelja predloženim zakonom formira zasebno tijelo koje bi imalo ulogu Nacionalnog preventivnog mehanizma, što otvara niz dvojbi koje u provedbi Zakona mogu bez razložne potrebe stvarati probleme.

Obzirom na to, u raspravi je istaknuto da takvo rješenje nije prihvatljivo, odnosno da ovaj Zakon mora uvažavati ustavni položaj pučkog pravobranitelja kao opunomoćenika Hrvatskog sabora za promicanje i zaštitu ljudskih prava i sloboda utvrđenih Ustavom, zakonima i međunarodnim pravnim aktima o ljudskim pravima i slobodama koje je prihvatila Republika Hrvatska, kao i to da je Ustavom utvrđeno da je pučki pravobranitelj samostalan i neovisan u svom radu.

Imajući sve to u vidu, izraženo je mišljenje da bi pitanja koja uređuje predloženi Zakon trebala zapravo biti uređena u novom Zakonu o pučkom pravobranitelju, koji bi obzirom na rokove utvrđene Ustavnim zakonom za provedbu Ustava Republike Hrvatske (NN br. 121/2010), trebao biti uskoro usvojen.

Upozoreno je, također, da su sredstva predložena za provedbu ovog Zakona (po 100.000 kn u 2011. i 2012. godini), nedostatna, te da bi Vlada to pitanje trebala razmotriti, imajući u vidu da se i Zakonom o suzbijanju diskriminacije, a sada i predloženim Zakonom, Uredu pučkog pravobranitelja daju sve veće obveze, koje ni približno ne prate za to potrebna sredstva.

Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese

ZAKON O NACIONALNOM PREVENTIVNOM MEHANIZMU ZA SPRJEČAVANJE MUČENJA I DRUGIH OKRUTNIH, NELJUDSKIH ILI PONIŽAVAJUĆIH POSTUPAKA ILI KAŽNJAVANJA

uz slijedeće amandmane:

1. AMANDMAN

Naziv zakona mijenja se i glasi:

„Zakon o povjeravanju poslova Nacionalnog preventivnog mehanizma za sprječavanje mučenja i drugih okrutnih, neljudskih ili ponižavajućih postupaka ili kažnjavanja pučkom pravobranitelju“

Obrazloženje:

Već iz samog naziva treba biti razvidno kome se povjeravaju poslovi iz ovog Zakona, a što i predstavlja razlog za njegovo donošenje.

2. AMANDMAN

Članak 2. mijenja se i glasi:

(1) Poslove Nacionalnog preventivnog mehanizma obavlja pučki pravobranitelj.
(2) U obavljanju poslova Nacionalnog preventivnog mehanizma uz pučkog pravobranitelja obvezno sudjeluju dva predstavnika udruga registriranih za obavljanje djelatnosti iz područja zaštite ljudskih prava i dva predstavnika akademske zajednice.
(3) Predstavnike iz stavka 2. ovog članka imenuje pučki pravobranitelj na prijedlog udruga odnosno visokih učilišta temeljem javnog poziva.
(4) U obavljanju poslova Nacionalnog preventivnog mehanizma pučki pravobranitelj po potrebi uključuje i druge neovisne stručnjake sukladno čanku 18. stavku 2. Fakultativnog protokola.

Obrazloženje:

Formulacija stavka 1. članka 2. dana u Konačnom prijedlogu zakona je dvojbena, pa navodi na zaključak da se unutar Ureda pučkog pravobranitelja stvara neko posebno tijelo za provedbu ovog Zakona. Amandmanom se stoga predlaže izmjena ove odredbe i na nedvojben način utvrđuje da poslove Nacionalnog preventivnog mehanizma obavlja pučki pravobranitelj.

Izmjenom stavka 2. članka 2. predloženom u amandmanu, usklađuje se tekst stavka 2. s izmjenom predloženom amandmanom na stavak 1. članka 2. te utvrđuje da u obavljanju poslova Nacionalnog preventivnog mehanizma obvezno sudjeluju i 2 predstavnika udruga registriranih za obavljanje djelatnosti iz područja zaštite ljudskih prava te 2 predstavnika akademske zajednice, a što je predviđeno i u tekstu Konačnog prijedloga zakona.

Tekst stavka 3. članka 2. usklađuje se s izmjenama stavka 1. i 2. predloženim u amandmanu.

Dosadašnji stavak 3. članka 2. uslijed izmjena i dopuna izvršenih u stavcima 1. do 3. ovog članka postaje stavak 4., a sadržaj odredbe ostaje neizmijenjen.

3. AMANDMAN

Članak 6. mijenja se i glasi:
„Pučki pravobranitelj propisuje postupak imenovanja i način rada predstavnika udruga registriranih za obavljanje djelatnosti iz područja zaštite ljudskih prava, predstavnika akademske zajednice i stručnjaka iz članka 2. stavak 2. i 4. ovog Zakona.“

Obrazloženje:

Amandmanom se utvrđuje obveza pučkog pravobranitelja da propiše postupak imenovanja i način rada predstavnika udruga, predstavnika akademske zajednice i stručnjaka koji sudjeluju u obavljanju poslova Nacionalnog preventivnog mehanizma, sukladno čl. 2. stavak 2. i 4. Zakona, kako bi se osigurala transparentnost postupka njihovog imenovanja i načina obavljanja poslova iz ovog Zakona.

Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio dr.sc. Furia Radina, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA

dr.sc. Furio Radin