Odbor za gospodarstvo

Izvješće Odbora za gospodarstvo o Prijedlogu izmjena i dopuna Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2013.- Prijedlozi  financijskih planova izvanproračunskih korisnika za 2013. godinu:- Hrvatskih voda,                            - Hrvatskih cesta- Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost- Centar za restrukturiranje i prodaju- Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka    - Prijedlog državnog proračuna i financijskih planova izvanproračunskih korisnika za 2013.   godinu,- Obrazloženje državnog proračuna i financijskih planova izvanproračunskih korisnika za 2013. godinu

Odbor za gospodarstvo Hrvatskoga sabora, na 31. sjednici održanoj 26.studenog  2013., razmotrio je Prijedlog izmjena i dopuna Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2013. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od  14.studenog 2013. godine.

Odbor je, temeljem članka  Poslovnika Hrvatskoga sabora, o navedenom Prijedlogu o izmjenama i dopunama Državnog proračuna, s pripadajućim privicima, raspravljao u svojstvu zainteresiranoga radnog tijela.
Uvodno je predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo da je Prijedlog  proračuna za 2013. godinu temeljen na gospodarskom rastu od 0,7%. Međutim, zbog nepovoljnih ekonomskih kretanja u međunarodnom okruženju te sporije dinamike investicija javnog sektora, ostvaren je niži ekonomski rast. Temeljem navedenoga, makroekonomske projekcije za 2013. godinu korigirane su naniže u odnosu na predviđanja s početka ove godine.

Prema novom planu, ukupni prihodi iznose 110,5 milijarde kuna što predstavlja smanjenje od 2,9 milijarde kuna u odnosu na prvotni plan. Od toga prihodi poslovanja iznose 110,3 milijarde kuna, a prihodi od prodaje nefinancijske imovine 268,3 milijuna kuna. Predloženi ukupni rashodi povećavaju se sa 123,6 milijardi kuna na 126,8 milijarde kuna, odnosno za 3,2 milijardi kuna.

Rashodi poslovanja povećavaju se za 3,58 milijardi kuna i iznose 125,0 milijardi kuna. Najznačajnija povećanja odnose se na rashode za zaposlene u iznosu od 21,8 milijarde kuna, koje se povećavaju za 5,1% u odnosu na plan te naknade građanima i kućanstvima u iznosu od 67,6 milijardi kuna što je za 5,7% više nego prvotni plan.

Slijedom ukupnih prihoda u iznosu od 110,5 milijarde kuna te ukupnih rashoda u iznosu od 126,8 milijarde kuna, planira se  povećanje ukupnog manjka državnog proračuna s 10,2 milijarde kuna  na razinu od 16,3 milijardi kuna ili 4,8% procijenjenog bruto domaćeg proizvoda za 2013. godinu. Novim planom za 2013. godinu ukupni manjak proračuna konsolidirane opće države projiciran je na razini od 5,5% bruto domaćeg proizvoda. Time će manjak državnog proračuna iznositi 4,8% BDP-a, a izvanproračunskih korisnika 0,6% BDP-a, što je za 0,2 postotna boda više u odnosu na prvotni plan. Jedinice lokalne države imat će uravnotežen proračun.

Na poziciji Ministarstva gospodarstvo predviđeno je smanjenje od 300 milijuna kuna od čega se najviše odnosi na restrukturiranje brodogradnje (237 milijuna kuna)te na Hrvatsku agenciju za obvezne zalihe nafte i naftnih derivate ( 95 milijuna kuna).

Na poziciji Ministarstva poduzetništva i obrta predviđeno je smanjenje od 139 milijuna kuna od čega se najviše odnosi na ulaganje u fondove za gospodarsku suradnju ( 100 milijuna kuna).

U Prijedlogu izmjena i dopuna državnog proračuna Republike Hrvatske za 2013. godinu naglašeno je da je povećanje proračunskog manjka prvenstveno rezultat troškova restrukturiranje zdravstva, saniranja brodogradnje i troškova koja proizlaze iz članstva EU-a.

U raspravi koja je uslijedila  postavljeno je pitanje na što se točno odnosi povećanje stavke za proizvodnju biogoriva u iznosu od 44 milijuna kuna, da li će se nastaviti proces sanacije  “Brodotrogira”, kakva su očekivanja gospodarskog rasta odnosno pada za treći kvartal ove godine te na koji način će se osigurati gospodarski rast. Istaknuto je da Državni zavod za statistiku svoja izvješća objavljuje prekasno i da su ona za protekle tri godine morala biti revidirana. Konstatirano je da  proračun Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta i Ministarstva unutarnjih poslova prelazi planirani limit dok su ostala ministarstva poslovala unutar planiranog. Također je konstatirano da su mala i srednja poduzeća dobila 100 milijuna kuna manje od planiranog te da su sredstva za HAND-u  manja u iznosu od 150 milijuna kuna. Fondovi gospodarske suradnje pokazali su se neučinkovitima a istaknuto je da je njihova primarna funkcija očuvanje radnih mjesta. Glavni razlog rebalansa ovoga proračuna su smanjenje doprinosa i povećanje proračuna za Ministarstvo znanosti, obrazovanje i sporta i Ministarstvo unutarnjih poslova.      

Nakon  provedene  rasprave  Odbor je sa 6 glasova „za“ i 2 glasa „protiv“ odlučio  Hrvatskome saboru predložiti  d o n o š e n j e


IZMJENA I DOPUNA DRŽAVNOG PRORAČUNA
REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2013. GODINU
 
te sljedećih odluka:

- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Hrvatskih voda za 2013.;
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Hrvatskih cesta za 2013. godine;
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Centra za restrukturiranje i prodaju za 2013. godinu;
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za 2013. godinu;
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka za 2013. godinu;

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je gospodin Igor Rađenović, predsjednik Odbora.

 

 

PREDSJEDNIK ODBORA

Igor Rađenović