Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 91. sjednici, održanoj 4. ožujka 2020. godine, Izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji političkih stranaka, nezavisnih zastupnika i članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne
(regionalne) samouprave izabranih s liste grupe birača za 2018. koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu s odredbom članaka 16. Zakona o Državnom uredu za reviziju, dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 20. prosinca 2019. godine.
Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske od 16. siječnja 2020. godine, u kojem se ističe da Vlada Republike Hrvatske nema primjedbi na predmetno Izvješće.
Uvodno je predstavnica Državnog ureda za reviziju istaknula da je Državni ured za reviziju obavio je financijsku reviziju 45 političkih stranaka i šest nezavisnih zastupnika, kojom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje za 2018.
Također, obavljena je provjera dostavljanja godišnjih financijskih izvještaja političkih stranaka, nezavisnih zastupnika te članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave izabranih s liste grupe birača (kojima je mandat u tijeku), kao i objavljivanja financijskih izvještaja političkih stranaka i nezavisnih zastupnika.
Osim navedenog, obavljen je i uvid u financijske izvještaje za 43 izvanparlamentarne političke stranke te 59 članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave izabranih s liste grupe birača (koji do 3. lipnja 2019. nisu dostavili Državnom uredu za reviziju godišnje financijske izvještaje, godišnji program rada i financijski plan te izvještaj o primljenim donacijama, za 2018.).
S obzirom na to da su ukupni prihodi političkih stranaka za 2018. iznosili 112.524.051,00 kn, a ukupni rashodi 89.030.795,00 kuna, višak prihoda na koncu 2018. iznosi 23.493.256,00 kuna (36 političkih stranaka iskazalo je višak prihoda nad rashodima u iznosu 24.060.955,00 kuna, a devet manjak u iznosu 567.699,00 kuna). O financijskim izvještajima političkih stranaka za 2018., izraženo je 27 bezuvjetnih i 18 uvjetnih mišljenja, a o usklađenosti poslovanja izraženo je 37 bezuvjetnih i osam uvjetnih mišljenja. Revizijom utvrđene nepravilnosti i propusti koje su utjecale na izražavanje mišljenja, odnose se na planiranje, financijske izvještaje, računovodstveno poslovanje, prihode, rashode, imovinu te obveze i vlastite izvore.
Prihodi nezavisnih zastupnika iznosili su 2.136.723,00 kuna, a rashodi 1.848.545,00 kuna te višak prihoda na koncu 2018. godine iznosi 288.178,00 kuna. O financijskim izvještajima i usklađenosti poslovanja nezavisnih zastupnika izražena su bezuvjetna mišljenja. Revizijom nezavisnih zastupnika nisu utvrđene nepravilnosti i propusti koje bi utjecale na istinitost i realnost financijskih izvještaja te usklađenost poslovanja.
Kriteriji za izražavanje mišljenja bili su zakoni te drugi propisi i unutarnji akti kojima je uređen okvir financijskog izvještavanja i poslovanje političkih stranaka i nezavisnih zastupnika.
Revizijom je, između ostalog, utvrđeno da Godišnji program rada i financijski plan nisu doneseni pravodobno. Financijskim planom prihodi i rashodi nisu realno planirani, niti su planirani prema računima propisanim računskim planom, zbog čega nije osigurano praćenje izvršenja financijskog plana, a kod znatnijih odstupanja nisu donesene izmjene i dopune financijskog plana te nije sastavljeno obrazloženje financijskog plana. Godišnji program rada sadrži aktivnosti ali ne i ciljeve, planirane rashode prema vrstama i iznosima te izvore financiranja te se ne prati ostvarenje rashoda po aktivnostima utvrđenim godišnjim programom rada.
Temeljni financijski izvještaji nisu sastavljeni na propisan način, odnosno podaci iskazani u financijskim izvještajima nisu točni i istiniti, kao ni istovjetni podacima evidentiranim u poslovnim knjigama, zbog čega ne pružaju objektivnu i realnu sliku financijskog položaja. Bilješke uz financijske izvještaje nisu potpune.
U okviru računovodstvenog poslovanja utvrđeni su propusti i nepravilnosti u dijelu koji se odnosi na poslovne knjige i evidentiranje poslovnih događaja te popis imovine i obveza.
Pojedine pomoćne knjige nisu ustrojene i/ili poslovne knjige nisu uvezane, potpisane ni zaštićene elektroničkim potpisom. Pojedine političke stranke nisu evidentirale rashode prema rasporedu računa za neprofitne organizacije ili rashodi nisu evidentirani u izvještajnom razdoblju na koje se odnose ili su evidentirani na temelju plaćanja putem izvoda žiro računa. Poslovni događaji u pojedinim slučajevima evidentirani su bez vjerodostojne dokumentacije, odgovorna osoba nije prethodno ovjerila i kontrolirala knjigovodstvene isprave na temelju kojih su evidentirani poslovni događaji ili su poslovni događaji evidentirani na temelju knjigovodstvenih isprava iz kojih se ne može nedvojbeno utvrditi vrsta poslovnog događaja, odnosno pružene usluge, kao ni potvrditi da su financijska sredstva korištena isključivo za ostvarenje ciljeva utvrđenih godišnjim programom rada, u skladu s odredbama Zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe, koji je bio na snazi do 24. ožujka 2019. godine. Blagajničko poslovanje nije vođeno uredno, a popis imovine i obveza nije obavljen u skladu s propisima.
Prihodi i/ili potraživanja od jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave za redovito godišnje financiranje rada političke stranke te od članarina nisu evidentirani u poslovnim knjigama, ni iskazani u financijskim izvještajima. Evidencije o primljenim članarinama nisu vođene, niti su izdavane potvrde o njihovom primitku.
Na pojedinim računima dobavljača (na temelju kojih su ostvareni rashodi za reprezentaciju) nije navedena aktivnost povodom koje je račun sastavljen, odnosno nije navedena aktivnost na koju se poslovni događaj odnosi te se ne može potvrditi jesu li sredstva korištena za ostvarenje ciljeva utvrđenih godišnjim programom rada i financijskim planom. Utvrđeni su propusti i nepravilnosti kod obračuna putnih naloga za službena putovanja (pojedini putni nalozi ne sadrže svrhu putovanja, nemaju naznačena početna i završna stanja brojila ili razlika početnog i završnog stanja ne odgovara navedenom broju prijeđenih kilometara, a izvješća o službenom putovanju nisu sastavljena).
Za sve utvrđene nepravilnosti i propuste u poslovanju političkih stranaka i nezavisnih zastupnika, Državni ured za reviziju dao je naloge i preporuke, čija bi provedba pridonijela istinitom, pouzdanom i točnom iskazivanju sredstava, izvora sredstava te prihoda i rashoda u financijskim izvještajima kao i povećanju usklađenosti poslovanja sa zakonima i drugim propisima i učinkovitosti korištenja sredstava.
U raspravi na Odboru napomenuto je da postoji veliki broj političkih stranaka. Istaknuto je da naročito male stranke koriste ostale rashode za osobnu i ostalu promidžbu te da proračunske novce poreznih obveznika mogu trošiti bez da odgovaraju prekršajno ili kazneno. Međutim jedino saborske zastupnike javnost percipira, samo kao, korisnike proračunskog novca.
Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru sljedeći zaključak
Prihvaća se Izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji političkih stranaka, nezavisnih zastupnika i članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave izabranih s liste grupe birača za 2018.
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.