Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s objedinjene rasprave o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o doprinosima, prvo čitanje, P.Z. br. 435, Prijedlogu zakona o izmjeni Zakona o porezu na promet nekretnina, prvo čitanje, P.Z. br. 436 i Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom, prvo čitanje, P.Z. br. 437

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 54. sjednici održanoj 26. rujna 2018. godine, objedinjeno o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o doprinosima, prvo čitanje, P.Z. br. 435, Prijedlogu zakona o izmjeni Zakona o porezu na promet nekretnina, prvo čitanje, P.Z. br.436 i Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom, prvo čitanje, P.Z. br. 437, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktima od 20. rujna 2018. godine.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravljao je o predmetnim zakonima kao matično radno tijelo.

U uvodnom izlaganju predstavnica Vlade Republike Hrvatske osvrnula se na svaki od pojedinih zakonskih prijedloga. Ukratko je obrazložila najvažnije izmjene i dopune predloženih Zakona kako slijedi:

Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o doprinosima

Naglašeno je da u trećem krugu porezne reforme, nakon analize, u sustavu doprinosa za obvezna osiguranja uočeno je da je administrativno kompliciran, a troškovi rada i nadalje vrlo visoki. S ciljem daljnjeg rasterećenja cijene rada, pojednostavljenjem sustava doprinosa te administrativnog rasterećenja poreznih obveznika predloženo je sljedeće: ukidanje doprinosa za zapošljavanje od 1,7% i doprinosa za zaštitu zdravlja na radu od 0,5% te povećanje doprinosa za zdravstveno osiguranje s 15% na 16,5% čime se ukupno opterećenje plaće doprinosima smanjuje s 37,2% na 36,5%, propisivanje godišnje osnovice članovima uprave i izvršnim direktorima trgovačkih društava te upraviteljima zadruga koji nisu osigurani po toj osnovi i to kao umnožak prosječne plaće, koeficijenta 0,65 i brojke 12 razmjerno razdoblju u kojem je dužnost obavljana. Preuzima se već propisana osnova iz Zakona o poticanju zapošljavanja vezana uz privremene odnosno povremene sezonske poslove u poljoprivredi odnosno odredbe o vrijednosnom kuponu kojim se plaćaju dnevni iznosi doprinosa za obvezna osiguranja za sezonske radnike u poljoprivredi, nomotehničko uređivanje odredbi o najvišoj godišnjoj osnovici, brisanje odredbe o evidentiranju predujmova doprinosa pomorcima – članovima posade broda u međunarodnoj plovidbi

Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o porezu na promet nekretnina

Reforma 2016. uključivala je administrativno rasterećenje građana ukidanjem obveze prijave nastanka porezne obveze poreza na promet nekretnina (osim u slučajevima kad isprava o stjecanju nije ovjerena kod javnog bilježnika, izdana od suda i dr. tijela). Porezna uprava po službenoj dužnosti provodi postupak utvrđivanja poreza na promet nekretnina dostavom rješenja na adrese poreznih obveznika te pozivajući porezne obveznike samo u slučajevima kada je to u postupku utvrđivanja poreza na promet nekretnina nužno za pravilnu provedbu postupka. Porezno rasterećenje snižavanjem stope poreza na promet nekretnina s 5% na 4%.
Prihod od poreza na promet nekretnina u cijelosti pripada jedinici lokalne samouprave (općini ili gradu) na području koje se nekretnina nalazi (do 31.12.2016. pripadnost je bila raspodijeljena 80:20 pri čemu je 80% prihoda pripadalo jedinicama lokalne samouprave, a 20% državi).
Reforma 2018. obuhvaća daljnje porezno rasterećenje smanjenjem stope poreza na promet nekretnina s 4% na 3% s primjenom od 1. siječnja 2019. Procjena je da porezno rasterećenje iznosi oko 100 milijuna kuna odnosno proračuni jedinica lokalne samouprave će se smanjiti za taj iznos. Indirektno će se potaknuti sređivanje zemljišno-knjižnog stanja.

Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom

Predloženim izmjenama i dopunama Zakona mijenja se polazišna osnova Zakona, odnosno svi obveznici smatraju obveznicima fiskalizacije. Zasebnom odredbom određeno je tko se smatra obveznikom fiskalizacije izdavanja računa i neizdavanja računa prema posebnom propisu. Izmjena je nužna zbog propisivanja obveze fiskalizacije samoposlužnih uređaja. Brišu se izuzeća od obveze provedbe postupka fiskalizacije i izdavanja računa prodaje roba ili usluga putem prodajnih automata, uvodi se obveza fiskalizacija prodaje kod prodaje roba ili usluga putem samoposlužnih uređaja, produžen je rok za uspostavu rad naplatnog uređaja kod potpunog prestanka rada sa 2 dana na 5 dana, uvedena je nova obveza kod pratećih dokumenata, ako se na istim navodi podatke o plaćanju, obavezno je napisati „ovo nije fiskaliziran račun“ i za prilagodbu obvezi fiskalizacije prodaje ostavljen je rok obveznicima od 2 godine. Ostale izmjene su prilagodba navedenim promjenama i usklađenje izmjena i dopuna sa Zakonom u cjelini.

Odbor je raspolagao mišljenjem Hrvatske gospodarske komore o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom od 24. rujna 2018. godine.

U raspravi na Odboru zatražena je informacija o učinku smanjenja doprinosa za plaće za zaposlene. Istaknuto je da je doprinos za plaće trošak poduzetnika te poduzetnik odlučuje o raspodjeli sredstava dobivenim smanjenjem doprinosa za plaće. Sredstva mogu se koristiti za investicije, povećanje plaća zaposlenih ili dr. Također je podržano smanjenje poreza na promet nekretnina koje će doprinijeti sređivanju zemljišno-knjižnog stanja u Republici Hrvatskoj. Porezno rasterećenje se provodi smanjenjem stope poreza na promet nekretnina s 4% na 3% s primjenom od 1. siječnja 2019 . Procjena je da porezno rasterećenje iznosi oko 100 milijuna kuna odnosno proračuni jedinica lokalne samouprave će se smanjiti za taj iznos. Među ostalim istaknuto je da je do 30.6.2018. godine ostvareno 627 milijuna kuna prihoda od poreza na promet nekretnina.

Nakon provedene objedinjene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (7 glasova  „ZA“ i 3 glasa „PROTIV“ ) predložiti Hrvatskome saboru sljedeći

ZAKLJUČAK    
1.  Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu o doprinosima.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja dostavit će se predlagatelju da ih razmotri prilikom utvrđivanja teksta Konačnog prijedloga zakona.

Nakon provedene objedinjene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (8 glasova  „ZA“  i 2 glasa „PROTIV“) predložiti Hrvatskome saboru sljedeći

ZAKLJUČAK    
1.  Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o porezu na promet nekretnina.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja dostavit će se predlagatelju da ih razmotri prilikom utvrđivanja teksta Konačnog prijedloga zakona.

Nakon provedene objedinjene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (7 glasova  „ZA“  i 3 glasa „PROTIV“) predložiti Hrvatskome saboru sljedeći

ZAKLJUČAK    
1.  Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja dostavit će se predlagatelju da ih razmotri prilikom utvrđivanja teksta Konačnog prijedloga zakona.

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl.oec., predsjednica Odbora.

PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl.oec.