Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 20. sjednici održanoj 3. prosinca 2008. godine, Prijedlog Općeg poreznog zakona, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 27.studenoga 2008. godine.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravljao je, na temelju odredbe članka 65. Poslovnika Hrvatskoga sabora, o predmetnom Zakonu kao matično radno tijelo.
Uvodno je predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo da je donošenje predloženoga Zakona potrebno radi usklađivanja hrvatskoga poreznog zakonodavstva s pravnom stečevinom Europske unije, i to s Direktivom 77/799 EEZ-a, Direktivom 2008/55 EZ-a i Direktivom 2003/48 EZ-a. Predloženi Zakon je podijeljen u dvanaest glava unutar kojih su sistematizirane odredbe zakona po naslovima, a uz svaku odredbu stavljen je podnaslov kao sažetak njezina sadržaja. Ugrađene su nove glave koje se odnose na administrativnu suradnju između država članica Europskih zajednica za područje poreza kao bitnog čimbenika za otkrivanje i smanjivanje poreznih prijevara (utaja), te razmjenu informacija između država članica Europskih zajednica o isplaćenim kamatama na dohodak od štednje. Povećane su kazne za porezne prekršaje, predviđeni su i neki novi prekršaji, te je Zakon usklađen s Prekršajnim zakonom.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora jednoglasno je podržao prijedlog Vlade Republike Hrvatske da se ovaj Zakon donese po hitnom postupku, sukladno članku 161. Poslovnika Hrvatskoga sabora, budući se njegovim donošenjem usklađuje zakonodavstvo Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije.
U raspravi na Odboru istaknut je prijedlog amandmana Hrvatske udruge banaka da se odredbe članka 101. Konačnog prijedloga Općeg poreznog zakona, kojima se (pored ostalog) propisuje obveza banaka da Poreznoj upravi dostavljaju podatke o prometu svih kunskih i deviznih računa pravnih osoba, fizičkih osoba koje obavljaju registriranu djelatnost obrta i slobodnih zanimanja i građana, brišu. Naime, Hrvatska udruga banka u obrazloženju predloženog amandmana ističe da su odredbe navedenog članka, nespojive s europskom praksom i suprotne zakonima koji uređuju poslovanje banaka, jer se njima ozbiljno zadire u privatnost. U većini zemalja EU porezne vlasti imaju pravo tražiti podatke, a banke imaju obvezu poslati odgovor, ali uvijek po pojedinačnom upitu temeljem valjanog razloga. U Hrvatskoj Zakon o kreditnim institucijama regulira poslovanje banaka i on je prihvatio rješenje sukladno najboljoj europskoj praksi, te je u članku 169. koji se tiče obveze čuvanja bankovne tajne vrlo jasno odredio u stavku 3. točki 13. „ako su povjerljivi podaci potrebni poreznim tijelima u postupku koji ona provode u okviru svojih zakonskih ovlasti, a priopčavaju se na njihov pisani zahtjev“. Dakle, na osnovu iznijetoga nikakvo masovno slanje podataka o prometu svih kunskih i deviznih računa pravnih i fizičkih osoba ne bi smjelo biti dopušteno. Predstavnik Vlade Republike Hrvatske prihvatio je intenciju predloženog amandmana i predložio je da se stavak 1. Članka 101. Konačnog prijedloga zakona dopuni na način da se na kraju teksta dodaju riječi: „osim tekućih i štednih računa“. Na predloženi način suzio bi se obim podataka koje su banke dužne dostavljati Poreznoj upravi. Članovi Odbora su većinom glasova (7 glasova „za“ i 2 glasa „suzdržana) podržali predloženu dopunu članka 101. i odlučili da to ujedno postane amandman Odbora za financije i državni proračun.
Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru donošenje
OPĆEG POREZNOG ZAKONA
zajedno sa slijedećim
AMANDMANOM
U članku 101. Konačnog prijedloga zakona na kraju stavka (1) stavlja se zarez i dodaju se riječi: „osim podataka o prometu tekućih računa i štednih uloga“.
Odredbe stavaka (2), (3) i (4) ostaju nepromjenjene.
OBRAZLOŽENJE
Kako bi Porezna uprava mogla učinkovito pratiti poslovanje poreznih obveznika u svrhu oporezivanja, nužno je omogućiti praćenje novčanih tijekova na računima koji se vode kod banke. Imajući u vidu da se dostavljanje podataka poreznom tijelu ne zaračunava, to je potrebno prilagoditi opseg praćenja na način da se obveza banaka na dostavljene podatke ne odnosi na tekuće račune i štedne uloge, kako se poslovanje banaka ne bi opterećivalo dostavom ovih podataka.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik dr.sc. Goran Marić, predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
dr.sc. Goran Marić