Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 53. sjednici održanoj 20. rujna godine, Prijedlog polugodišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za prvo polugodište 2018. godine i Prijedlog polugodišnjeg izvještaja o primjeni fiskalnih pravila za prvo polugodište 2018. godine, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske aktom od 13. rujna 2018. godine.
Odbor je o predmetnim Prijedlozima raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
Na temelju članka 109. stavka 2. Zakona o proračunu („Narodne novine“, br. 87/08,136/12 i 15/15), Vlada Republike Hrvatske uputila je Hrvatskom saboru na donošenje Prijedlog polugodišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za prvo polugodište 2018. godine koji, između ostalog, sadrži:
- Opći dio Državnog proračuna Republike Hrvatske za prvo polugodište 2018. godine (Sažetak Računa prihoda i rashoda i Računa financiranja za prvo polugodište 2018. godine; Račun prihoda i rashoda za prvo polugodište 2018. godine; Račun financiranja za prvo polugodište 2018. godine; Račun financiranja za prvo polugodište 2018. godine – analitika)
- Posebni dio Državnog proračuna Republike Hrvatske za prvo polugodište 2017. godine po proračunskim korisnicima (Organizacijska klasifikacija; Ekonomska klasifikacija; Programska klasifikacija - programi, aktivnosti i projekti)
- Izvještaj o zaduživanju na domaćem i stranom tržištu novca i kapitala u prvom polugodištu 2018. godine
- Izvještaj o korištenju proračunske zalihe u prvom polugodištu 2018. godine
- Izvještaj o danim državnim jamstvima i izdacima po državnim jamstvima u prvom polugodištu 2018. godine
- Obrazloženje makroekonomskih pokazatelja u prvom polugodištu 2018. godine
- Obrazloženje ostvarenja prihoda i primitaka, rashoda i izdataka Državnog proračuna Republike Hrvatske u prvom polugodištu 2018. godine
- Deficit općeg proračuna u prvom polugodištu 2018. godine
- Izvršenje financijskih planova izvanproračunskih korisnika u prvom polugodištu 2018. godine
- Obrazloženje ostvarenja prihoda i primitaka, rashoda i izdataka izvanproračunskih korisnika u prvom polugodištu 2017. godine.
Uz Prijedlog polugodišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za prvo polugodište 2018. godine, Vlada Republike Hrvatske, na temelju članka 9. stavka 1. Zakona o fiskalnoj odgovornosti („Narodne novine“, br. 139/10 i 19/14) i članka 16. stavka 2. Uredbe o sastavljanju i predaji Izjave o fiskalnoj odgovornosti i izvještaja o primjeni fiskalnih pravila („Narodne novine“, br. 78/11, 106/12, 130/13, 19/15 i 119/15), podnosi i Prijedlog polugodišnjeg izvještaja o primjeni fiskalnih pravila za prvo polugodište 2018. godinu, na donošenje.
U uvodnom izlaganju predstavnik Ministarstva financija istaknuo je da su u prvom polugodištu 2018. godine nastavljena su pozitivna kretanja u domaćem gospodarstvu. Bruto domaći proizvod zabilježio je realni rast od 2,7% u prvom polugodištu 2018. godine u usporedbi s istim razdobljem 2017. Domaća potražnja dala je pozitivan doprinos povećanju BDP-a u prvom polugodištu, prvenstveno potaknuta potrošnjom kućanstava, dok je neto inozemna potražnja zabilježila negativan doprinos. U prvom polugodištu 2018. inflacija je iznosila 1,4%. Rastu potrošačkih cijena najviše je pridonio rast cijena hrane, električne energije te goriva i maziva za osobna prijevozna sredstva. Industrijska proizvodnja zabilježila je međugodišnji rast od 0,4% u prvom polugodištu 2018. Promet od trgovine na malo zabilježio je realni rast od 3,9% u prvom polugodištu 2018. Indeks obujma građevinskih radova zabilježio je međugodišnji rast od 3,0% u prvom polugodištu 2018. Ukupan broj noćenja turista zabilježio je rast od 8,8% na međugodišnjoj razini u prvom polugodištu 2018.
Kretanja na tržištu rada u prvom polugodištu 2018. upućuju na snažno smanjenje nezaposlenosti. Prosječan broj registriranih nezaposlenih kod Hrvatskog zavoda za zapošljavanje je u prvom polugodištu 2018. iznosio 167,4 tisuće, što je smanjenje od 20,4% u usporedbi s istim razdobljem 2017. Prosječna administrativna stopa nezaposlenosti iznosila je 10,8%, što je 2,4 postotna boda niže nego u istom razdoblju prošle godine.
Ukupni prihodi državnog proračuna u prvom polugodištu 2018. godine ostvareni su u iznosu od 59,9 milijardi kuna ili 46,5% godišnjeg plana, a na međugodišnjoj razini bilježe rast od 2,9%. Porezni prihodi u prvom polugodištu 2018. ostvareni su za 0,8% više nego u prvom polugodištu 2017. godine i iznose 35,4 milijarde kuna ili 47% godišnjeg plana. Prihod od poreza na dobit ostvaren je u iznosu od 4,9 milijardi kuna ili 58,3% godišnjeg plana, čime na međugodišnjoj razini bilježi smanjenje od 1%. Prihod od poreza na dodanu vrijednost ostvaren je u iznosu od 22,5 milijarde kuna ili 45,3% godišnjeg plana, čime na međugodišnjoj razini bilježi povećanje od 4,9%. Prikupljeni prihod od posebnih poreza i trošarina iznose 7,1 milijardu kuna ili 46,4% godišnjeg plana te bilježe međugodišnje povećanje od 7,3%. Prihodi od doprinosa u prvom polugodištu 2018. godine ostvareni su u iznosu od 12,2 milijarde kuna ili 50,2% godišnjeg plana te bilježe međugodišnje povećanje od 7,5%.
Ukupni rashodi državnog proračuna u prvih šest mjeseci 2018. godine izvršeni su u iznosu 61,8 milijardi kuna ili 46,4% godišnjeg plana, a u odnosu na isto razdoblje prethodne godine veći su za 3,3%. Na navedeno povećanje najviše je utjecalo povećanje rashoda financiranih iz fondova Europske unije u ukupnom iznosu od 1,1 milijardu kuna. Rashodi za zaposlene u prvih šest mjeseci 2018. godine izvršeni su u iznosu od 13,6 milijardi kuna, što predstavlja 48,8% planiranih rashoda, a u odnosu na isto razdoblje prethodne godine povećani su za 744 milijuna kuna. Materijalni rashodi izvršeni su u iznosu od 5,4 milijarde kuna, što predstavlja 41,2% planiranih sredstava za 2018., a u odnosu na isto razdoblje prethodne godine povećani su za 130,2 milijuna kuna (2,5%). Financijski rashodi izvršeni su u iznosu od 4,8 milijardi kuna, što predstavlja 48,8% planiranih sredstava za 2018., a u odnosu na isto razdoblje prethodne godine manji su za 363,3 milijuna kuna. Rashodi za subvencije izvršeni su u prvih šest mjeseci 2018. godine u iznosu od 3,5 milijardi kuna što predstavlja 54,2% planiranih sredstava za 2018. Najznačajniji iznos od 2,4 milijardi kuna odnosi se na rashode za subvencije u poljoprivredi. Pomoći dane u inozemstvo i unutar opće države izvršene su u prvih šest mjeseci 2018. u iznosu od 6,6 milijardi kuna, što predstavlja 40,1% planiranih sredstava za 2018. godinu. Naknade građanima i kućanstvima u prvih šest mjeseci 2018. izvršene su u iznosu od 23,7 milijardi kuna, što predstavlja 49,6% planiranih sredstava. Ostali rashodi izvršeni su u iznosu od 3,2 milijarde kuna, što čini 42,8% planiranih sredstava za 2018. godinu. Rashodi za nabavu nefinancijske imovine izvršeni su u iznosu od 872,9 milijuna kuna, odnosno 21,5% plana.
U skladu s ostvarenim prihodima i izvršenim rashodima, proračun konsolidirane opće države, prema nacionalnoj metodologiji, u prvom polugodištu 2018. ostvario je višak u iznosu od 1,6 milijardi kuna ili 0,4% BDP-a. Pritom je ukupni manjak državnog proračuna iznosio 1,9 milijardi kuna ili 0,5% BDP-a. Izvanproračunski korisnici državnog proračuna ostvarili su višak od 1,8 milijardi kuna ili 0,5% BDP-a dok su jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave te županijske uprave za ceste zabilježile višak od 1,7 milijardi kuna ili 0,4% BDP-a.
Ukupni prihodi izvanproračunskih korisnika u prvom polugodištu 2018. godine iznosili su 15,9 milijardi kuna. Ukupni rashodi izvanproračunskih korisnika u promatranom razdoblju iznosili su 14,2 milijarde kuna. Ukupni višak izvanproračunskih korisnika iznosi 1,8 milijardi kuna.
Izlaskom iz procedure prekomjernog proračunskog manjka, Republika Hrvatska je obvezna pridržavati se fiskalnih pravila iz preventivnog dijela Pakta o stabilnosti i rastu. U travnju ove godine Vlada Republike Hrvatske je prihvatila Program konvergencije Republike Hrvatske za razdoblje 2018.-2021. u kojem je projiciran manjak općeg proračuna prema ESA 2010 metodologiji u visini od 2 milijarde kuna ili 0,5% BDP-a za 2018. godinu. Strukturni saldo, koji ne uključuje cikličke ekonomske učinke te jednokratne i privremene mjere na prihodnoj i rashodnoj strani proračuna, predviđen je na razini od -0,8% BDP-a. Dosadašnja fiskalna kretanja jedinica sektora opće države u ovoj godini ukazuju na nastavak pozitivnih ostvarenja pa se procjenjuje da će fiskalno pravilo strukturnog salda za 2018. godinu biti ispunjeno. Naime, očekuje se da će manjak općeg proračuna u 2018. godini biti u skladu s planom. Javni dug projiciran je na razini od 74,5% BDP-a do kraja 2018. godine, što je za 3 postotna boda manje u odnosu na godinu ranije. Takvo ostvarenje smanjenja udjela javnog duga u BDP-u bi bilo veće od potrebnog, čime bi i pravilo javnog duga bilo zadovoljeno.
Odbor je raspolagao i pisanim 18. Stajalištem Povjerenstva za fiskalnu politiku Hrvatskoga sabora o Prijedlogu polugodišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za prvo polugodište 2018. godine i Prijedlogu polugodišnjeg izvještaja o primjeni fiskalnih pravila za prvo polugodište 2018. godinu, od 19. rujna 2018. godine.
U raspravi na Odboru pohvaljeni su pozitivni proračunski rezultati koje se očituju u Prijedlogu polugodišnjeg izvještaja o izvršenju Državnoga proračuna Republike Hrvatske za prvo polugodište 2018. godine. Među ostalim je višak lokalnih jedinica veći nego očekivan. Također je postavljeno pitanje o grupi Uljanik i mogućim aktiviranjem jamstava od strane banaka koji predstavljaju rizik za proračun. Odgovoreno je da se prema ESA 2010 u kapitalnim transferima u proračunu ostavilo prostora za neviđene troškove.
Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (7 glasova „ZA“ i 2 glasa „SUZDRŽAN“) predložiti Hrvatskom saboru donošenje
POLUGODIŠNJEG IZVJEŠTAJA O IZVRŠENJU DRŽAVNOG PRORAČUNA REPUBLIKE HRVATSKE ZA PRVO POLUGODIŠTE 2018. GODINE
Sukladno odredbi članka 111. Zakona o proračunu, predlaže se Hrvatskome saboru da donese sljedeće odluke:
- Odluku o davanju suglasnosti na Polugodišnji izvještaj o izvršenju Financijskog plana Hrvatskih voda za prvo polugodište 2018. godine;
- Odluku o davanju suglasnosti na Polugodišnji izvještaj o izvršenju Financijskog plana Hrvatskih cesta za prvo polugodište 2018. godine;
- Odluku o davanju suglasnosti na Polugodišnji izvještaj o izvršenju Financijskog plana Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka za prvo polugodište 2018. godine;
- Odluku o davanju suglasnosti na Polugodišnji izvještaj o izvršenju Financijskog plana Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za prvo polugodište 2018. godine,
- Odluku o davanju suglasnosti na Polugodišnji izvještaj o izvršenju Financijskog plana Centra za restrukturiranje i prodaju za prvo polugodište 2018. godine;
- Odluku o davanju suglasnosti na Polugodišnji izvještaj o izvršenju Financijskog plana Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje za prvo polugodište 2018. godine.
Sukladno članku 9. stavak 1. Zakona o fiskalnoj odgovornosti i članku 16. stavak 2. Uredbe o sastavljanju i predaji izjave o fiskalnoj odgovornosti i izvještaja o primjeni fiskalnih pravila, predlaže se Hrvatskome saboru donošenje:
POLUGODIŠNJEG IZVJEŠTAJA O PRIMJENI FISKALNIH PRAVILA ZA PRVO POLUGODIŠTE 2018. GODINE
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.