Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalnoj odgovornosti, prvo čitanje, P. Z. E. br. 499

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 51. sjednici održanoj 12. studenoga 2013. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalnoj odgovornosti, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 24. listopada 2013. godine.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravljao je, na temelju članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, o predmetnom Zakonu u svojstvu matičnog radnog tijela.      

U uvodnom izlaganju predstavnica Vlade Republike Hrvatske istaknula je, osim ostalog, da se ovim Prijedlogom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalnoj odgovornosti u pravni poredak Republike Hrvatske prenosi Direktiva Vijeća 2011/85/EU od 8. studenoga 2011. o zahtjevima za proračunske okvire država članica (SL L 306, 23.11.2011.). Navedenom Direktivom propisuju se zahtjevi za proračunske okvire država članica i uvode detaljna pravila glede makroekonomskih i proračunskih projekcija u sklopu višegodišnjeg proračunskog okvira, čime se postiže usklađenost s proračunskom disciplinom kako zahtjeva Ugovor o funkcioniranju Europske unije. Prijedlogom ovoga Zakona dosadašnje fiskalno pravilo zamjenjuje se novim koje omogućava određeno protucikličko djelovanje fiskalne politike tj. poticanje gospodarskog rasta u recesijskim  uvjetima i obratno. Strukturni saldo izražen u BDP-u ostvarivat će se prema planu prilagodbe radi dostizanja srednjoročnog proračunskog cilja (manjak općeg proračuna ne smije biti veći od 3% BDP-a, odnosno javni dug ne smije biti veći od 60% BDP-a) pri čemu rast rashoda općeg proračuna ne smije prelaziti referentnu potencijalnu stopu rasta BDP-a, koju utvrđuje Europska komisija. Ovim Prijedlogom zakona davanje Izjave o fiskalnoj odgovornosti proširuje se i na trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske, odnosno jedne ili više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, te druge pravne osobe kojima je osnivač Republika Hrvatska, odnosno jedna ili više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. 
              
U raspravi na Odboru iznijeta su sljedeća mišljenja, primjedbe i prijedlozi:
- U prvoj varijanti Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalnoj odgovornosti, koji je bio u javnoj raspravi, jasno je bila definirana pozicija Odbora za fiskalnu politiku koji je trebao biti (članak 8.a) kao neovisno stručno radno tijelo u okviru Hrvatskoga sabora. U međuvremenu taj prijedlog je izostavljen iz ovoga Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalnoj odgovornosti, pa je postavljeno pitanje zbog čega je to učinjeno? U obrazloženju ovoga Prijedloga zakona navedeno je da su članovi Odbora za fiskalnu politiku dali mišljenja na ovaj Prijedlog zakona, a ne navodi se kakvo su mišljenje dali, te da su svi bili protiv ovoga Prijedloga zakona. Izostavljanje Odbora za fiskalnu politiku iz ovoga Prijedloga zakona je iracionalno, nelogično i ekonomski potpuno neutemeljeno. Istaknuto je također da je neprihvatljiv prijedlog, koji se nalazi u javnoj raspravi, da se izmjenama i dopunama Zakona o Državnom uredu za reviziju Odbor za fiskalnu politiku nalazi u okviru Državnog ureda za reviziju.
- Predstavnica Vlade Republike Hrvatske potvrdila je da je u prvoj verziji ovoga Prijedloga zakona, koji je bio u javnoj raspravi, predloženo osnivanje Odbora za fiskalnu politiku u okviru Hrvatskoga sabora. Međutim, taj prijedlog je izostavljen, u ovom Prijedlogu zakona, nakon mišljenja Ureda za zakonodavstvo Vlade Republike Hrvatske i Ministarstva uprave. Naime, iz navedenih mišljenja proizlazi da osnivanje Odbora za fiskalnu politiku kao radnog tijela Hrvatskoga sabora, nije moguće ovim niti nekim drugim zakonom već isključivo Poslovnikom Hrvatskoga sabora, te je iz tog razloga izostavljena odredba kojom je bilo predloženo osnivanje Odbora za fiskalnu politiku u okviru Hrvatskoga sabora.
- Izraženo je čuđenje da se sada ide u izmjene i dopune Zakona o fiskalnoj odgovornosti kad je Nacrt prijedloga Državnog proračuna za 2014. godinu već trebao biti u Vladi Republike Hrvatske. U odnosu na predložene izmjene i dopune Zakona o fiskalnoj odgovornosti iznijeto je mišljenje da ako se već poziva na određene Direktive EU, onda je trebalo u predloženom fiskalnom pravilu navesti brojčane pokazatelje sadržane u navedenim EU Direktivama i ugraditi ih u državni proračun. Naime, logično bi bilo da se navedene promjene odnose na državni proračun za 2015. godinu, a ne za 2014. godinu.
- Predložene izmjene i dopune Zakona o fiskalnoj odgovornosti treba podržati, a posebno izmjenu dosadašnjeg fiskalnog pravila. Naime, postojeće fiskalno pravilo ne uzima u obzir postojanje ekonomskih ciklusa kao ni opadajući gospodarski rast. Budući da će Hrvatska uskoro ući u proceduru prekomjernog deficita vrlo je bitna predložena izmjena fiskalnog pravila, koje je usklađeno s okvirom za upravljanje ekonomskom politikom u Europskoj uniji, a uvažava postojanje ekonomskih ciklusa što je od iznimne važnosti za prevladavanje recesijskih uvjeta u Hrvatskoj.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora  odlučio je većinom glasova ( 8 glasova „za“ i 2 glasa „protiv“ )  predložiti Hrvatskome saboru  sljedeće

                     Z A K LJ U Č K E      

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalnoj odgovornosti
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja, iznesena u raspravi uputit će se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr.Srđan Gjurković, dipl.oec., predsjednik Odbora.

                                                                                                     PREDSJEDNIK  ODBORA
                                                                                                    mr.Srđan Gjurković,dipl.oec.