Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Hrvatskoga sabora održao je raspravu na 53. sjednici, održanoj 30. lipnja 2011. godine, te potvrdio zaključke na 54. sjednici, održanoj 13. srpnja 2011., o Skrbi o osobama s autizmom, posebice osobama iznad 21. godine života, koju je inicirala pravobraniteljica za osobe s invaliditetom dopisom od 16. lipnja 2011. godine.
U raspravi je pravobraniteljica za osobe s invaliditetom pobliže upoznala članove Odbora s problemima s kojima se susreću osobe s autizmom.
Istaknula je da je autizam kompleksan razvojni poremećaj i potrebe su osoba s autizmom složene kao i samo oštećenje. One nisu samo obrazovne već u velikoj mjeri i zdravstvene i socijalne. O broju osoba s autizmom u Hrvatskoj nema pouzdanih statističkih podataka zbog teškoća u dijagnosticiranju i izostanku pravovremenog tretmana što je poseban problem. Procjenjuje se da je u Hrvatskoj oko 8 tisuća osoba s nekim oblikom autizma, odnosno poremećaja iz autističnog spektra koji variraju po svojoj težini.
Centar za autizam provodi posebni predškolski i osnovnoškolski program, radno osposobljavanje, te program stanovanja. Ovaj Centar ima podružnice u Rijeci i Splitu i jedina je specijalizirana ustanova za skrb o osobama s autizmom u Republici Hrvatskoj. Budući da ustanova pripada sustavu odgoja i obrazovanja, otežana je organizacija različitih oblika i programa rada koje zahtijeva rad sa ovom specifičnom grupacijom osoba s invaliditetom, kao što su pedagoški rad, psihosocijalna rehabilitacija, a posebice socijalna i zdravstvena skrb za djecu i odrasle s autizmom. Iako je Centar ustanova odgoja i obrazovanja koja skrbi o populaciji djece i odraslih osoba s autizmom, u njega se smještaju i osobe s mentalnom retardacijom i drugim teškoćama u razvoju. Mišljenja je da skrb o osobama s autizmom nije riješena na zadovoljavajući način, osobito u dijelu koji se odnosi na ustroj Centra za autizam u Zagrebu i položaj osoba s autizmom u tom Centru. Naglasila je da spomenuti Centar po svom ustrojstvu, osnovnoj djelatnosti (a to je odgoj i obrazovanje) i kadrovima nije u stanju udovoljiti složenim potrebama odraslih osoba s autizmom koje zahtijevaju poseban senzibilitet, specifične oblike stručnog djelovanja i multidisciplinarni socio-psiho-medicinski pristup. Incidentne situacije ukazuju i na kršenje njihovih ljudskih prava i ozbiljan su signal za žurno poduzimanje odgovarajućih mjera.
Posebno je istaknula problem što su u Centru smještene osobe odgojno-obrazovne dobi, znači do 21 godine, a koje su u nadležnosti Ministarstava znanosti, obrazovanja i športa, zajedno s osobama koje su tu dobnu granicu prešle i o kojima bi skrb trebala biti u nadležnosti Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi. Problem je što Centar za autizam kao ustanova odgoja i obrazovanja pruža usluge za koje nije nadležan i koje po svojoj prirodi pripadaju sustavu socijalne skrbi, a za takve oblike rada nemaju stručne, materijalne kadrovske i ostale potrebne uvjete. Stoga je zapravo osnovno pitanje kako izmijeniti, trenutačno neodrživi, status Centra kao odgojno-obrazovne ustanove koja nema potrebne uvjete za skrb o odraslim osobama s autizmom. Još je 2004. godine zaključeno da bi Centar za autizam trebao izvršiti dopunu djelatnosti za obavljanje usluga iz područja socijalne skrbi kako bi se osiguralo njihovo financiranje od strane Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi. Međutim, kako je istaknula, to još do danas nije realizirano.
Smatra nužnim da se pitanje statusa Centra što žurnije riješi kroz suradnju i koordinirano djelovanje oba spomenuta ministarstva, što se trenutačno odvija presporo i bez potrebne koordinacije, zbog čega najviše štete trpe upravo štićenici Centra.
Istaknula je da je prihvaćen radni materijal pod nazivom „Unaprjeđenje rada i transformacije Centra za autizam – prijedlog koncepta“ kojeg je izradio UNDP u suradnji s Centrom za autizam. Ovaj je koncept od svih dionika ocijenjen kao dobra osnova za poduzimanje daljnjih koraka koje je trebalo koordinirati Ministarstvo zdravstva i socijalne skrbi u suradnji s Ministarstvom znanosti, obrazovanja i športa, no, kako je naglasila, do pomaka nije došlo. Jedino se krenulo u pravcu odvajanja podružnice u Rijeci, međutim, odrasli štićenici koji žive u Zagrebu i dalje su smješteni u neprimjerenim prostornim uvjetima ustanove, s normativnim okvirima odgoja i obrazovanja koji uvjetuju kadrove, njihov broj i stručni profil, te bez primjerene multidisciplinarne stručne potpore. Mišljenja je da sve spomenuto predstavlja zanemarivanje pa i zlostavljanje i kršenje ljudskih prava.
Istaknula je da od ove sjednice očekuje da utvrdi što to priječi preustroj ove ustanove. Osim toga, trebalo bi utvrditi u kojem smjeru će se odvijati buduća transformacija Centra, tko su odgovorne osobe/institucije za provođenje tog procesa, što je dosad učinjeno, posebice u pogledu formalnopravnog razdvajanja podružnica Rijeka i Split od Centra za autizam Zagreb, te koji su rokovi zadani za dovršetak ovih procesa.
Udruga roditelja osoba s autizmom Centar za autizam ocjenjuju neefikasnim i skupim. Ne podupire rješenje predloženo u Konceptu transformacije Centra za autizam kojim bi se riješilo odvajanje većeg broja štićenika s višestrukim poremećajima, na način da se odvoje mlađe dobne skupine do 21 godine (po njima primjerenim programima). Dio odraslih štićenika (starijih od 21 godine) koji imaju višestruke teške zdravstvene poteškoće, uključujući i teškoće prilikom kretanja, trebao bi ostati na lokaciji u ulici Vile Velebita (koja se upravo preuređuje). Za preostale odrasle štićenike u procesu deinstitucionalizacije predviđeno je razmještanje u stambene zajednice u lokalnim sredinama. Ovakvo rješenje smatraju upitnim i s financijskog aspekta i s aspekta potreba samih korisnika jer se ne vodi računa o standardima smještaja i rada primjerenim ovim osobama.
Mišljenja su da su Projektom Oporovec predviđeni svi potrebni sadržaji kako bi se poticale senzorne sposobnosti i motivacija za učenje, kao i radne aktivnosti. Smatraju da bi to trebao biti ogledan referentni centar koji bi uključio sve dobne skupine – vrtićku, školsku i odraslu. Predlažu da taj centar obuhvati i manji broj životnih zajednica i za odrasle. Naglašavaju da je human i sadržajan život nužan upravo dobnoj skupini odraslih koja je ionako već dugi niz godina zakinuta neadekvatnim postupanjem i uvjetima života.
Predstojnica Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i šport iscrpno je informirala članove Odbora o svemu poduzetom na razini Grada Zagreba kako bi se osamostalile ustrojbene jedinice Centra za autizam u Rijeci i Splitu. Kako je Upravno vijeće Centra za autizam u svibnju 2011. utvrdilo Prijedlog odluke o izmjenama i dopunama Statuta centra za autizam kojom se ukidaju ustrojbene jedinice u Rijeci i Splitu, naglasila je da je u interesu Grada Zagreba kao osnivača, da njegova Gradska skupština da prethodnu suglasnost na taj Prijedlog odluke kada Grad Rijeka donese svoju odluku o osnivanju doma socijalne skrbi, odnosno kada Grad Split bude suglasan da se ustrojbena jedinica Centra za autizam u Splitu integrira u Centar za odgoj i obrazovanje „Juraj Bonači“.
Članovi Odbora su u tom smislu upoznati s postupanjem Grada Rijeke te je istaknuto kako je u svibnju 2011. od Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi Grad Rijeka dobio rješenje kojim mu se daje odobrenje za osnivanje doma socijalne skrbi za odrasle osobe s autizmom, za pružanje usluga skrbi izvan vlastite obitelju u okviru smještaja za 5 odraslih osoba s autizmom i skrbi izvan vlastite obitelju u okviru dnevnog boravka za 35 djece, mladeži i odraslih osoba s autizmom. Naglašeno je da je Grad Rijeka osigurao prostor i potrebne kadrove (28 djelatnika na 35 korisnika) te da udruga roditelja podržava predloženi koncept. Što se tiče sredstava rečeno je da ih osigurava Grad Rijeka, Primorsko-goranska županija, Ministarstvo zdravstva i socijalne skrbi i Ministarstvo obrazovanja, znanosti i športa.
Međutim, posebno je ukazano na problematičnu situaciju do koje bi došlo ako Grad Split ne iznađe rješenje za ustrojbenu jedinicu Centra za autizam u Splitu. To bi značilo da će se za zatečene radnike te ukinute jedinice pokrenuti postupak otkaza ugovora o radu (poslovno uvjetovani otkaz) zbog organizacijskih razloga, s tim da bi onda Grad Zagreb trebao osigurati nastavak školovanja zatečenim učenicima.
Naglašeno je da rješavanje statusa Centra za autizam zahtjeva ažurnost i sudjelovanje u postupku te što žurnije rješavanje trenutačne situacije od strane više subjekata – Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa, Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi, Grada Rijeke, Grada Splita, Grada Zagreba i Centra za autizam.
Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno usvojio sljedeći
ZAKLJUČAK
1. Odbor, kao i predstavnici svih zainteresiranih institucija, zauzeli su jedinstveno stajalište da se pitanje reorganizacije Centra za autizam mora što žurnije riješiti.
2. Odbor preporuča Vladi Republike Hrvatske da kroz potrebna normativna rješenja te koordiniranjem rada nadležnih ministarstava ubrza postupak transformacije Centra za autizam te riješi status osoba s autizmom starijih od 21. godine života, kako bi se osigurali potrebni uvjeti za njihovu skrb te odgovarajuća stručna potpora.
3. Odbor je ocjenjuje iznimno važnim da se sve potrebite radnje na transformaciji Centra za autizam provedu vremenski usklađeno kako tijekom postupka ne bi došlo do diskontinuiteta u zbrinjavanju osoba s autizmom, osobito sadašnjih korisnika Centra, te preporuča Vladi RH da zaduži nadležna ministarstva da osiguraju koordiniran rad svih institucija uključenih u ovaj proces.
PREDSJEDNIK ODBORA
dr. sc. Furio Radin
O tome obavijest:
- pravobraniteljica za osobe s invaliditetom
gđa. Anka Slonjšak
Savska 41/3, 10 000 Zagreb
- Gradski ured za obrazovanje, kulturu i šport Grada Zagreba
pročelnik Ivica Lovrić
Ilica 25/1, 10 000 Zagreb
- Gradski ured za socijalnu zaštitu i osobe s invaliditetom Grada Zagreba
pročelnica Višnja Fortuna
Trg Stjepana Radića 1/II, 10 000 Zagreb
- Centar za autizam
ravnatelj Ivica Dokleja
Dvorničićeva 6, 10 000 Zagreb
- UNDP Hrvatska
gđa Jasmina Papa
Radnička cesta 41/8, 10 000 Zagreb
- Udruga roditelja osoba s autizmom
gđa. Zlata Žuvić
Hribarov prilaz 6, 10 000 Zagreb