Odbor za pomorstvo, promet i veze

Izvješće Odbora za pomorstvo, promet i veze o Konačnom prijedlogu zakona o poštanskim uslugama, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z.E.br. 399

Odbor za pomorstvo, promet i veze Hrvatskoga sabora, na 32. sjednici održanoj 08. srpnja 2009. godine, raspravio je Konačni prijedlog zakona o poštanskim uslugama, hitni postupak, prvo i drugo čitanje P.Z.E. br. 399, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom Klasa: 344-02/09-01/01, Urbroj: 5030116-09-1 od 02. srpnja 2009. godine.
    
Odbor je Konačni prijedlog zakona o poštanskim uslugama, raspravio kao matično radno tijelo, sukladno odredbi članka 89. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
     
Uvodno izlaganje dao je predstavnik predlagatelja koji je kazao da je Zakonom o poštanskim uslugama posebna pozornost posvećena daljnjem jačanju neovisnosti i izgradnji potrebnih kapaciteta nacionalnoga regulatornog tijela na tržištu poštanskih usluga (HAKOM – Hrvatska agencija za poštu i elektroničke komunikacije), daljnjoj liberalizaciji tržišta poštanskih usluga, bržem i jednostavnijem stjecanju prava na obavljanje poštanskih usluga, a osobito univerzalnih poštanskih usluga, povećanju odgovornosti davatelja poštanskih usluga te djelotvornijem i kvalitetnijem mehanizmu zaštite prava korisnika poštanskih usluga. Ovim se Zakonom, koji je usklađen i sa zaprimljenim neformalnim mišljenjem Europske komisije, u hrvatsko zakonodavstvo u cijelosti preuzima pravna stečevina EU sadržana u Prvoj i Drugoj poštanskoj direktivi (Direktiva 97/67/EZ iz 1997. i Direktiva 2002/39/EZ iz 2002. godine), što je obveza koja proizlazi iz mjerila za zatvaranje pregovora u Poglavlju 3. – Pravo poslovnog nastana i sloboda pružanja usluga, koje se odnosi na područje poštanskih usluga. Nadalje, slijedom stupanja na snagu Treće poštanske direktive (Direktiva 2008/6/EZ), kojom je proces postupnog otvaranja tržišta poštanskih usluga u državama članicama EU ušao u posljednju fazu, Hrvatska je u dogovoru s Europskom komisijom zatražila odgodu potpune liberalizacije tržišta poštanskih usluga, odnosno mogućnost rezerviranja usluga za davatelja univerzalnih poštanskih usluga (javnog operatora) do 31. prosinca 2012. godine, kao što je to predviđeno člankom 3. ove Direktive za 11 država članica EU (9 novih članica i 2 stare – Luksemburg i Grčka).
Donošenjem Zakona o poštanskim uslugama uspostavit će se suvremen, kvalitetan i učinkovit regulatorni okvir koji je od ključne važnosti za daljnji razvoj poštanskih usluga, pred nastupajuću potpunu liberalizaciju tržišta poštanskih usluga i integraciju ovoga sektora u jedinstveno europsko tržište. Zahvaljujući predviđenoj dinamici postupne liberalizacije do 31. prosinca 2012. godine, pripremit će se tržište poštanskih usluga i javni operator na sve izazove koje donosi potpuna liberalizacija i otvaranje poštanskog tržišta. Pritom će se, kroz nastavak rezerviranja usluga za javnog operatora u tom ograničenom, prijelaznom razdoblju osigurati dostupnost i zadovoljavajuća razina kakvoće univerzalnih poštanskih usluga, što ujedno jamči i odgovarajuću razinu standarda života i rada svih hrvatskih građana, kao i nesmetano funkcioniranje gospodarstva u cjelini.

Predsjednica Hrvatskog sindikata pošta kazala je da su se sindikati Hrvatskih pošta uključili u raspravu, dali primjedbe na nacrt zakona, zbog čega je predloženi tekst doživio promjene, te da je sindikat na sjednici Gospodarsko – socijalnog vijeća podržao ovaj Prijedlog zakona, kao i da im je obećano da će  sudjelovati  u izradi podzakonskih propisa.

U raspravi je istaknuto da odredba članka 46., kojom je propisano da davatelj poštanskih usluga ne odgovara za izmaklu korist niti za stvarnu štetu zbog gubitka pošiljke nije u interesu zaštite korisnika poštanskih usluga. Smatra se i da bi iz odredbe članka 27. trebalo brisati stavak 2. jer je isti obuhvaćen u stavku 3. istog članka. Ocjenjeno je da nije dobro da se mješaju kompetencije Agencije i nadležnog Ministarstva, budući i Agencija i Ministarsvo provode postupak rješavanja sporova, zbog čega, nezadovoljnoj strani ostaje samo mogućnost tužbe pred Upravnim sudom, što je dugotrajan postupak. Također je ukazano da su iz ovog Prijedlog zakona iz rezerviranog područja univerzalne poštanske usluge, ispuštene poštanske i brzojavne uputnice, kao jedina poštanska financijska usluga, te sudska pisma i pisma po upravnom i prekršajnom postupku.
Predlagatelj je dodatno pojasnio da su Agenciji u postupku rješavanja dane veče ovlasti, te da je korisnik usluga zaštičen, jer je propisano da može podnijeti zahtjev Agenciji, koja mora donijeti odluku u roku od tri mjeseca. Poštanske i brzojavne uputnice ispuštene su iz ovog Prijedloga zakona na osnovu primjedbe Europske komisije, što je u skladu sa poštanskim direktivama.  

Nakon provedene rasprave, Odbor za pomorstvo, promet i veze Hrvatskoga sabora jednoglasno je odlučio predložiti Hrvatskom saboru da donese


ZAKON O POŠTANSKIM USLUGAMA

u tekstu u kojem ga je predložila Vlada Republike Hrvatske.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Slavka Linića, predsjednika Odbora, odnosno u slučaju njegove spriječenosti Stipu Gabrića, potpredsjednika Odbora ili Živka Nenadića, člana Odbora.

 

       PREDSJEDNIK ODBORA
                                                                                               Slavko Linić