Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina

Izvješće Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina o Prijedlogu izmjena i dopuna Državnog proračuna Republike Hrvatske

Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 21. sjednici održanoj 27. i 30. ožujka 2009. godine, Prijedlog izmjena i dopuna Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2009. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 25. ožujka 2009. godine.

Odbor je Prijedlog izmjena i dopuna Državnog proračuna razmatrao kao zainteresirano radno tijelo.

Sukladno svom djelokrugu utvrđenom Poslovnikom Hrvatskoga sabora, Odbor je detaljnije raspravio one dijelove Prijedloga koji se odnose na financiranje programa i aktivnosti usmjerenih na ostvarivanje prava nacionalnih manjina i zaštitu i promicanje ljudskih prava.

U raspravi je konstatirano da su predloženim izmjenama i dopunama Državnog proračuna obuhvaćena i sredstva koja se u Državnom proračunu osiguravaju za potrebe nacionalnih manjina. Tako se u okviru proračunske stavke Savjeta za nacionalne manjine sredstva smanjuju za 455.070 kn ili 1%. Ne bi se financirala tradicionalna godišnja kulturna manifestacija nacionalnih manjina koja se do sada redovito održavala u dvorani  „Lisinski“ u Zagrebu, a dijelom se smanjuju i sredstva za plaće zaposlenih u Savjetu. Međutim, sredstva za dotacije/donacije udrugama i ustanovama nacionalnih manjina, kojima se financira kulturna autonomija nacionalnih manjina, ostala bi na razini utvrđenoj proračunom za ovu godinu.

Umanjuju se i sredstva predviđena za Vladin Ured za nacionalne manjine za 461.500 kn ili za 1,97% i to korekcijom sredstava za poslovanje Ureda, te sredstava za programe za nacionalne manjine 50.000 kn (smanjenje od 4,62%), i sredstva za Programe za Rome za 145.000 kn (7,39%).

Sredstva predviđena za Programe obrazovanja nacionalnih manjina smanjila bi se prema  Prijedlogu izmjena i dopuna Državnog proračuna za ukupno 450.000 kn ili 5,15%, od toga poticaji obrazovanja za 300.000 kn ili za 8,33%, a posebni programi obrazovanja za provođenje programa nacionalnih manjina za 150.000 kn ili 9,02%, dok bi sredstva za predškolski odgoj djece nacionalnih manjina i za Nacionalni program za Rome i poticaj predškolskog odgoja i predškole za Rome ostala na razini ranije utvrđenoj u proračunu.

Korigirala bi se i sredstva namijenjena institucijama koje djeluju u sustavu zaštite i promicanja ljudskih prava, pa bi se tako sredstva za Ured pučkog pravobranitelja smanjila za 14.500 kn ili 0,2%, za pravobraniteljicu za djecu za 254.851 kn ili 4,25%, za pravobraniteljicu za ravnopravnost spolova za 145.069 kn ili 4,8%, a za pravobraniteljicu za osobe s invaliditetom za 82.325 kn ili za 2,73%. Mada ove korekcije ne izgledaju velike, u raspravi je upozoreno, da bi one u praksi ipak mogle značajno otežati rad navedenih institucija. Naime, Zakonom o suzbijanju diskriminacije spomenute institucije su dobile zadaće i ovlasti koje nije moguće u praksi provesti bez osiguravanja minimuma pretpostavki za njihov rad (uredski prostor, oprema i dr.), što se predloženim smanjenjem sredstava dovodi u pitanje. 
Konstatirano je da se sredstva predviđena za besplatnu pravnu pomoć, prema Prijedlogu izmjena i dopuna Državnog proračuna ne bi mijenjala, odnosno, ostala bi   na proračunom utvrđenoj razini.  

Najviše pažnje u raspravi su izazvale promjene proračunskih stavki koje imaju izravne posljedice za osobito osjetljive kategorije stanovništva, kao i predloženo smanjenje sredstva za one programe i projekte koji u sebi sadrže razvojnu komponentu, pa bi kao takvi trebali biti poticajni za izlazak iz krizne situacije s kojom smo suočeni. Izraženo je mišljenje da ta dimenzija problema pri predlaganju izmjena proračuna nije dovoljno sagledana. S tim u vezi posebno je ukazano na iznimno veliko smanjivanje sredstva koje se predlaže u okviru Ministarstva regionalnog razvoja, šumarstva i vodnog gospodarstva kome se sredstva umanjuju za više od 339 milijuna kuna, odnosno za više od 16%. Smanjivanja na pojedinim programima toliko su visoka da se dovodi u pitanje njihovo ostvarivanje, a da pri tome predlagatelj nije dao gotovo nikakvo objašnjenje. Istaknuto je tako da se sredstva za program integralnog razvoja lokalne zajednice smanjuju za 125.900.000 kn (48,23%), a sredstva za program povratka prognanika, izbjeglica i raseljenih osoba za 157.500.000 kn (24,41%). Sredstva za obnovu i izgradnju u ratu oštećenih stambenih jedinica umanjuju se za 30.000.000 kn (23%), za stambeno zbrinjavanje povratnika izvan područja posebne državne skrbi  za 50% (sa 1.000.000 na 500.000 kn), za stambeno zbrinjavanje na područjima posebne državne skrbi za 117.000.000 kn (28,75%), a za financiranje pojedinačnih električnih priključaka od voda lokalne električne mreže na stambeni objekt koji je izgrađen temeljem Zakona o područjima posebne državne skrbi, sredstva se umanjuju za 10.000.000 kn odnosno za 50%. Kako se radi o programima od kojih zavisi povratak izbjeglica, prognanika i ratom raseljenih osoba, kao i osiguravanje elementarnih uvjeta za život na područjima posebne državne skrbi (vodoopskrba stanovništva, električna energija i slično), a koji ujedno poticajno djeluju na građevinarstvo i druge gospodarske sektore, postavljeno je pitanje objašnjenja predlagatelja za ovakve prijedloge. Slično objašnjenje zatraženo je i za smanjenje sredstva na programima u okviru drugih ministarstava, koji rješavaju životna pitanja građana, a istovremeno su u funkciji gospodarskog razvoja.
Također je posebno istaknut problem znatnog smanjenja sredstava na proračunskim pozicijama namijenjenim ostvarivanju prava osoba s invaliditetom, kao jednoj od najranjivijih kategorija stanovništva.
Sve ovo, kako je u raspravi istaknuto, dovodi u pitanje koncepciju predloženih izmjena i dopuna Državnog proračuna. 

Nakon provedene rasprave Odbor nije podržao predložene izmjene i dopune Državnog proračuna. Za Vladin Prijedlog izmjena i dopuna državnog proračuna Republike Hrvatske glasovala su 3 člana Odbora, 4 su bila protiv, te 2 suzdržana.

Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio dr.sc. Furia Radina, predsjednika  Odbora.

 

PREDSJEDNIK ODBORA  
                                                                                              dr.sc. Furio Radin