Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, na svojoj 20. i 21. sjednici održanoj 17. i 27. ožujka 2009. godine, razmatrao je Izvješće Savjeta za nacionalne manjine o utrošku sredstava osiguranih u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2008. godinu (NN 28/08), u razdjelu 020 Vlada Republike Hrvatske, glavi 21, aktivnost 3811: nacionalne manjine, koje je Odboru dostavio Savjet za nacionalne manjine aktom od 06. ožujka 2009. godine.
Odbor je raspravu o ovom Izvješću proveo kao matično radno tijelo sukladno članku 71. Poslovnika Hrvatskoga sabora, te sukladno Ustavnom zakona o pravima nacionalnih manjina (NN 155/02).
U raspravi je konstatirano da Izvješće ukazuje na veliki značaj koji je i u 2008. godini imalo sufinanciranje programa manjinskih udruga i ustanova iz Državnog proračuna za očuvanje i razvoj identiteta i kulturne autonomije nacionalnih manjina.
Izraženo je zadovoljstvo činjenicom da je prema ocjeni Savjeta za nacionalne manjine tijekom 2008. godine ostvaren daljnji napredak u preuzimanju odgovornosti za odobrena sredstva od strane manjinskih udruga i ustanova, kao i da je povećana kvaliteta sufinanciranih programa.
Pozitivnim je ocjenjena i orijentacija Savjeta na javnost rada i transparentnost u trošenju proračunskih sredstava, o čemu svjedoči i sve veća pozornost koju mediji pokazuju za način trošenja sredstava od strane sufinanciranih udruga i ustanova nacionalnih manjina, a što može pridonijeti još većoj financijskoj disciplini korisnika sredstava. Pri tome je izraženo mišljenje da treba nastojati da izvještavanje javnosti bude što objektivnije, bez senzacionalizma i u dobroj vjeri, uvažavajući pri tome činjenicu da sve udruge i ustanove nacionalnih manjina nemaju iste pretpostavke za rad. Dok pojedine od njih rade već desetljećima i imaju bogato iskustvo i stručne kadrove, druge su još u fazi organizacijske izgradnje, pa im pozitivnim odnosom i konstruktivnim primjedbama i prijedlozima treba pomoći da čim prije prođu tu početnu fazu rada i razvoja.
Isto tako, zatraženo je od Savjeta da inzistira na izvršavanju zaključaka kojima je obvezao udruge i ustanove nacionalnih manjina, koje se pri izvještavanju o utrošku odobrenih im sredstava nisu pridržavale utvrđene metodologije i nisu dale potpune informacije o trošenju sredstava, da su taj nedostatak dužne otkloniti do podnošenja polugodišnjeg izvješća, a ako to ne učine, da su doznačena sredstva dužne vratiti.
Također je zatraženo da se od udruga i ustanova nacionalnih manjina, čiji se programi sufinanciraju iz državnog proračuna, zahtjeva dosljedno poštivanje obveze izvještavanja o svim izvorima sredstava kojima se takvi programi sufinanciraju, kako bi se onemogućilo dupliranje i neracionalno i nenamjensko trošenje sredstava.
Ocjenjeno je da su Hrvatski sabor, Vlada i Savjet za nacionalne manjine na državnoj razini, osobito u posljednjih nekoliko godina, učinili značajne napore kako u pogledu financiranja tako i u pogledu stvaranja pozitivnog ozračja u odnosu prema nacionalnim manjinama. Na taj način, kako je istaknuto, stvoreni su uvjeti za očuvanje identiteta i daljnji razvoj kulturne autonomije nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj. Međutim, taj proces nije na jednak način zaživio i na lokalnoj razini, što na izvjestan način kvari ukupan dojam o ostvarivanju manjinskih prava. Naglašeno je, stoga, da težište aktivnosti u narednom razdoblju treba posebno usmjeriti na županije, gradove i općine, osobito na gospodarski slabije razvijenim područjima, gdje su manjinski problemi često najizraženiji. Na taj način pridonijelo bi se ostvarivanju zajamčenih manjinskih prava, upravo tamo gdje pripadnici manjina žive i gdje se ta prava trebaju prakticirati, a uz to bi se izbjegli i prigovori koje dolaze od pojedinih međunarodnih institucija, pa i od predstavnika zemalja koje ne rijetko za manjine čine daleko manje nego što se to čini u Republici Hrvatskoj
U raspravi je posebno ukazano na potrebu da se u narednom razdoblju treba učiniti novi iskorak u sustavu odobravanja i raspoređivanja sredstva udrugama i ustanovama nacionalnih manjina kako bi se ostvario kvalitativni napredak. S tim u vezi, iznesena je ideja da bi trebalo naći načina da se uspostavi svojevrsni registar udruga i ustanova nacionalnih manjina.
Cilj uspostavljanja takvog registra bio bi da se izvrši selekcija manjinskih udruga i ustanova, te da prioritet u dodjeli sredstava dobiju one koje brojnošću članstva i kvalitetom programa istinski predstavljaju nacionalne manjine. Upozoreno je da se zakonska mogućnost da već i samo tri člana mogu formirati udrugu, kada su u pitanju manjine, na izvjestan način zloupotrebljava. Pojedinci, nezadovoljni iz raznih razloga djelovanjem postojećih udruga, osnivaju nove udruge i pojavljuju se pred Savjetom za nacionalne manjine sa zahtjevom da im se odobre sredstva za financiranje, umjesto da se problemi rješavaju demokratskom procedurom unutar udruga. Na taj način ograničena proračunska sredstva dijele se na sve veći broj korisnika i programa, što u konačnici dovodi do pada kvalitete i generira nova nezadovoljstva. Obzirom na to, trebalo bi uvesti kriterije vrednovanja ukupnog rada svake udruge i utvrditi njihovu reprezentativnost u odnosu na potrebe manjine čije interese artikuliraju. Praćenje rada udruga moralo bi biti konstantno. Udruga koja bi ušla u registar, a ne bi održala kvalitetu rada, bila bi brisana iz registra i zamijenjena drugom udrugom iste manjine koja ispunjava utvrđene kriterije. Imajući u vidu navedene probleme, a polazeći od toga da je Ustavnim zakonom o pravima nacionalnih manjina udrugama nacionalnih manjina dana specifična uloga, ukazano je i na potrebu da se izmjenom Zakona o udrugama, ili na drugi način, treba iznaći novo zakonsko rješenje koje bi uvažavalo specifičnosti samoorganiziranja i udruživanja pripadnika nacionalnih manjina.
Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno donio sljedeći
ZALJUČAK
Prihvaća se Izvješće Savjeta za nacionalne manjine o utrošku sredstava osiguranih u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2008. godinu (NN 28/08), u razdjelu 020 Vlada Republike Hrvatske, glavi 21, aktivnost 3811: nacionalne manjine.
PREDSJEDNIK ODBORA
dr. sc. Furio Radin