Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 92. sjednici, održanoj 11. ožujka 2020. godine, Izvješće o obavljenoj reviziji učinkovitosti upravljanja i raspolaganja nogometnim stadionima i igralištima u vlasništvu jedinica lokalne samouprave, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu s odredbom članaka 16. Zakona o Državnom uredu za reviziju, dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 30. listopada 2019. godine.
Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske od 20.veljače 2020. godine, u kojem se ističe da Vlada Republike Hrvatske nema primjedbi na predmetno Izvješće.
Uvodno je predstavnica Državnog ureda za reviziju istaknula da je Državni ured za reviziju obavio 21 reviziju učinkovitosti upravljanja i raspolaganja nogometnim stadionima i igralištima u vlasništvu jedinica lokalne samouprave. Revizijom je obuhvaćeno 127 gradova i 428 općina (na području 20 županija) i Grad Zagreb. Predmet revizije bilo je upravljanje i raspolaganje nogometnim stadionima i igralištima u vlasništvu jedinica lokalne samouprave za 2017. i 2018., odnosno vođenje evidencija o nogometnim stadionima i igralištima, normativno uređenje upravljanja i raspolaganja, upravljanje i raspolaganje te nadzor nad upravljanjem i raspolaganjem nogometnim stadionima i igralištima. U ovoj reviziji, pod pojmom nogometni stadioni i igrališta podrazumijevaju se sportske građevine s travnatim (prirodnim ili umjetnim) terenom za igranje velikog nogometa, duljine 90 do 120 m i širine 45 do 90 m, s gledalištem ili bez njega.
Na temelju revizijom utvrđenih činjenica, primjenjujući utvrđene kriterije, Državni ured za reviziju je ocijenio da je upravljanje i raspolaganje nogometnim stadionima i igralištima u vlasništvu lokalnih jedinica u 46 gradova i 79 općina učinkovito, pri čemu su potrebna određena poboljšanja, jer su utvrđeni određeni propusti koji ne utječu bitno na upravljanje i raspolaganje nogometnim stadionima i igralištima, dok je u Gradu Zagrebu, 74 grada i 222 općine djelomično učinkovito, jer su utvrđene nepravilnosti i propusti u vezi s evidentiranjem i vođenjem podataka o nogometnim stadionima i igralištima, normativnim uređenjem upravljanja i raspolaganja, upravljanjem i raspolaganjem nogometnim stadionima i igralištima te funkcioniranjem sustava unutarnjih kontrola u svrhu praćenja upravljanja i raspolaganja nogometnim stadionima i igralištima te su potrebna značajna poboljšanja. Za 134 lokalne jedinice nije dana ocjena, jer u svom vlasništvu nemaju nogometne stadione ili igrališta.
Državni ured za reviziju je dao sljedeće naloge i preporuke da u suradnji s nadležnim tijelima Republike Hrvatske, poduzeti aktivnosti radi upisa vlasništva nad nogometnim stadionima i igralištima. Voditi analitičko knjigovodstvo nogometnih stadiona i igrališta po vrsti, količini i vrijednosti (nabavna i otpisana) i s drugim potrebnim podacima.
Na kraju svake poslovne godine popisati nogometne stadione i igrališta, navesti njihove
pojedinačne vrijednosti te uskladiti knjigovodstveno stanje evidentirano u glavnoj knjizi sa
stvarnim stanjem utvrđenim popisom.
Potrebno je ustrojiti registar imovine te upisati nogometne stadione i igrališta u vlasništvu ili suvlasništvu lokalnih jedinica u registar imovine te u registru imovine navesti podatke propisane Uredbom o registru državne imovine te registar imovine programski povezati s drugim evidencijama (glavna knjiga, analitičke evidencije i druge pomoćne evidencije).
Također je nužno usklađivati podatke o nogometnim stadionima i igralištima iz registra imovine s podacima iz poslovnih knjiga. Kod davanja nogometnih stadiona i igrališta na upravljanje i korištenje nogometnim klubovima utvrditi međusobna prava i obveze lokalne jedinice i nogometnog kluba o načinu upravljanja i korištenja, načinu pokrića troškova upravljanja, nadzoru nad upravljanjem i korištenjem i drugim elementima upravljanja od interesa za lokalne jedinice, s ciljem održavanja, očuvanja i unaprjeđenja funkcionalnosti nogometnih stadiona i igrališta. Potrebno je analizirati i vrednovati učinke upravljanja i korištenja nogometnih stadiona i igrališta radi utvrđivanja učinkovitosti upravljanja i korištenja, utvrđivanja i rješavanja problema u vezi s upravljanjem i korištenjem, utvrđivanja utjecaja upravljanja i korištenja na lokalnu zajednicu te utvrđivanja načina na koje se upravljanje i korištenje nogometnih stadiona i igrališta može unaprijediti; Utvrditi kriterije i pokazatelje učinkovitosti i načela učinkovitog upravljanja i raspolaganja nogometnim stadionima i igralištima i drugom imovinom u vlasništvu lokalne jedinice.
Trebaju se utvrditi ovlasti i odgovornosti pojedinih nositelja funkcija upravljanja i raspolaganja nogometnim stadionima i igralištima, nadzor nad upravljanjem i korištenjem stadiona i igrališta, izvještavanje o postignutim ciljevima i učincima upravljanja i korištenja te poduzimanje mjera u slučaju neobavljanja poslova i neispunjavanja zadanih ciljeva, čime će se povećati odgovornost nositelja funkcija upravljanja za sustavno i učinkovito upravljanje javnim resursima i s time povezano zadovoljavanje javnih potreba.
Državni ured za reviziju je mišljenja da bi se provedbom navedenih naloga i preporuka evidencije podataka o nogometnim stadionima i igralištima vodile u skladu s propisima, normativno uredilo upravljanje i raspolaganje nogometnim stadionima i igralištima, upravljalo i raspolagalo nogometnim stadionima i igralištima pažnjom dobrog gospodara te ostvarili ciljevi sustava unutarnjih kontrola, čime bi se povećala učinkovitost upravljanja i raspolaganja nogometnim stadionima i igralištima u vlasništvu lokalnih jedinica.
U raspravi na Odboru napomenuto je da su svi nogometni stadioni u vlasništvu jedinica lokalne samouprave. Istaknuto je da u Republici Hrvatskoj nema ni jedan adekvatan stadion te da ne postoje primjereni uvjeti za rad nogometnih klubova i drugih. Navedeno je da je stanje sportske infrastrukture dosta loše, posebno u manjim sredinama. Naglašeno je da je bavljenje sportom najbolja prilika za mlade da ih se drži podalje od igara na sreću i drugih proroka te je izuzetno bitno preusmjeriti djecu.
Napomenuto je da su naročito u malim mjestima centar događanja nogometni klubovi i vatrogasna društva. Također je naglašeno da postoje problemi oko financiranja sporta, pogotovo nogometa. Djelomično se nogometni klubovi financiraju iz sredstava jedinica lokalne samouprave. Postavlja se i pitanje vlasništva stadiona. Između ostaloga postoji problem kod regularnosti financiranja klubova te se treba obvezati klubove za vođenje ispravnog knjigovodstva. Jedan primjer su bezgotovinske uplate roditelja koje se ne registriraju u klubovima. Predstavnik iz Središnjeg državnog ureda za sport je Državnom uredu za reviziju zahvalan na kvalitetnim nalazima, koji će biti dobra podloga za daljnje aktivnosti. Napomenuo je da se godišnje čak 80.000 djece bavi nogometom, te se 180.000 do 200.000 djece bavi općenito sportom, što su preduvjeti za zdravu naciju. Naglasio je da je novi Zakon o sportu u izradi.
U raspravi na Odboru Izvješće Državnog ureda za reviziju je podržano te je istaknuto da su saznanja vrlo kvalitetna.
Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru sljedeći zaključak
Prihvaća se Izvješće o obavljenoj reviziji učinkovitosti upravljanja i raspolaganja nogometnim stadionima i igralištima u vlasništvu jedinica lokalne samouprave
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.