Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, sukladno članku 247. stavak 3. Poslovnika Hrvatskoga sabora, objedinjeno, na 23. sjednici, održanoj 29. lipnja 2017. godine, Godišnje izvješće o državnim potporama za 2014. godinu i Godišnje izvješće o državnim potporama za 2015. godinu, koja je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktima od 18. svibnja 2017. godine.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravljao je o predmetnim Godišnjim izvješćima na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika kao matično radno tijelo.
Uvodno je predstavnik Ministarstva financija istaknuo da se izvješća izrađuju sukladno Zakonu o državnim potporama, a temelje se na podacima dodijeljenih državnih potpora koje su Ministarstvu financija dostavili davatelji potpora, a to su nadležna ministarstva, agencije i fondovi, Hrvatska banka za obnovu i razvitak, te jedinice područne (regionalne) i lokalne samouprave. Ministarstvo financija je u Izvješća uključilo i potpore poljoprivredi i ribarstvu, iako navedene potpore nisu predmet Zakona.
U 2015. godini dodijeljeno je ukupno 9,9 mlrd. kuna potpora, što je povećanje za 944 mil., odnosno 10,6% u odnosu na 2014. godinu. Udio navedenih potpora u BDP-u iznosio je 2,96%, a u 2014. godini 2,73%. Potpore se prema kategorijama, odnosno ciljevima dijele na potpore poljoprivredi i ribarstvu i potpore industriji i uslugama.
Potpore industriji i uslugama dijele se na horizontalne i sektorske potpore, a horizontalne dalje na regionalne, lokalne i potpore u užem smislu, koje su u suštini investicija, a sektorske dalje na potpore prometu, brodogradnji, turizmu, za sanaciju i restrukturiranje i potpore za javno radiotelevizijsko emitiranje.
Kad je riječ o sektoru poljoprivrede i ribarstva, u 2015. god. dodijeljene su potpore u iznosu od 4,9 mlrd. kuna, što je povećanje za 1,7 mlrd. kuna, odnosno 53,7% u odnosu na 2014. god. Što se tiče potpora horizontalnim ciljevima u užem smislu, u 2015. su one iznosile 1,5 mlrd. kuna, što je 639 mil. kuna više ili 74% u odnosu na 2014. Regionalne potpore su u 2015. dodijeljene u iznosu od 625 mil. kuna, što je 66,7 mil. kuna više ili 11,9% u odnosu na 2014. Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave su u 2015. dodijelile ukupno 89,5 mil. kuna potpora, što je 15,9% više nego 2014.
Sektorske potpore su u 2015. dodijeljene u iznosu od 2,8 mlrd. kuna, što je smanjenje za 1,48 mlrd. kuna ili 34,6% u odnosu na 2014. Potpore male vrijednosti, odnosno de minimis potpore, u 2015. dodijeljene su u iznosu od 531 mil. kuna, što je za 14,4 mil. kuna više u odnosu na 2014. godinu.
Zaključno je predstavnik Ministarstva financija istaknuo da je, nakon svih analiziranih podataka, unatoč gospodarskoj krizi te određenim poteškoćama u poslovanju korisnika i smanjenim proračunskim mogućnostima, vidljiv rast dodijeljenih potpora i u 2014 i u 2015. godini. Stoga je i dalje potrebna promjena trenda dodjele potpora, što znači da davatelji moraju svoja ograničena proračunska sredstva sve više usmjeravati u „dobre potpore“ horizontalnog karaktera, a ne u sektorske potpore, a pri tome se moraju voditi Smjernicama politike državnih potpora koje i naglašavaju upravo te ciljeve, koji su najviše i naglašeni u postupku Modernizacije državnih potpora pokrenutom od strane Europske komisije.
U raspravi na Odboru zatraženo je pojašnjenje horizontalnih i sektorskih potpora te je iznesena primjedba vezano za dodjelu sektorske potpore sektoru brodogradnje u Republici Hrvatskoj, iako su potrebne. Nadalje, istaknuto je da je, pregledom usporednog prikaza po zemljama Europske unije, iz izvješća razvidno da se bitno razlikuju iznosi potpora s obzirom na snagu gospodarstva. Vidljivo je da su te potpore visoke u, primjerice, Njemačkoj, Italiji, Francuskoj i dr., ali i da su, u odnosu na BDP, niže nego u Republici Hrvatskoj. Naglašeno je da je cilj da u Republici Hrvatskoj potpora bude što manje, ali da se ne može zanemariti njihova nužnost u određenim sektorima.
Kad je riječ o potporama u poljoprivredi, zatraženo je pojašnjenje o eventualnoj promjeni koncepcije njihove dodjele te je izraženo mišljenje kako je taj sustav potrebno mijenjati u cilju što veće vlastite proizvodnje. Posebno je istaknuto da je potpora pomoć države kako bi se u doglednom razdoblju stvorili mehanizmi da takve potpore više ne budu potrebne, dakle, radi rješavanja strukturnih promjena, što treba imati na umu. U tom smislu, potrebno je pojačati kontrolne mehanizme za prestanak davanja potpora, budući da se kod određenih korisnika nisu pokazale opravdanima.
Nakon rasprave, Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno (9 glasova „ZA“), predložiti Hrvatskom saboru sljedeći zaključak
1. Prihvaća se Godišnje izvješće o državnim potporama za 2014. godinu
Nakon rasprave, Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno (9 glasova „ZA“), predložiti Hrvatskom saboru sljedeći zaključak
2. Prihvaća se Godišnje izvješće o državnim potporama za 2015. godinu
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno (9 glasova „ZA“), predložiti Hrvatskom saboru sljedeći zaključak
3. Predlaže se Hrvatskom saboru da provede objedinjenu raspravu o Godišnjem izvješću o državnim potporama za 2014. godinu i o Godišnjem izvješću o državnim potporama za 2015. godinu
Obrazloženje
Budući da Godišnja izvješća o državnim potporama za 2014. i 2015. godinu sadrže podatke o istoj materiji, a po razdoblju slijede jedno iza drugog, sukladno članku 247. stavak 3. Poslovnika Hrvatskoga sabora, predlaže se Hrvatskom saboru da na plenarnoj sjednici provede objedinjenu raspravu.
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.