Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu godišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2015. godinu i Prijedlogu godišnjeg izvještaja o primjeni fiskalnih pravila za 2015. godinu

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 4. sjednici održanoj 17. studenoga 2016. godine, Prijedlog godišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2015. godinu i Prijedlog godišnjeg izvještaja o primjeni fiskalnih pravila za 2015. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od  3. studenoga 2016. godine.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravljao je o Prijedlogu godišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2015. godinu i Prijedlogu godišnjeg izvještaja o primjeni fiskalnih pravila za 2015. godinu, kao matično radno tijelo.   

Na temelju članka 110. stavak 2. Zakona o proračunu, Vlada Republike Hrvatske uputila je Hrvatskom saboru na donošenje Prijedlog godišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2015. godinu koji, između ostalog, sadrži:
 - Opći dio Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2015. godinu (Račun prihoda i rashoda za 2015. godinu; Račun financiranja za 2015. godinu; Račun financiranja za 2015. godinu – analitika)
- Posebni dio Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2015. godinu po proračunskim korisnicima (Organizacijska klasifikacija; Ekonomska klasifikacija; Programska klasifikacija - programi, aktivnosti i projekti)
- Izvještaj o zaduživanju na domaćem i stranom tržištu novca i kapitala u 2015. godini
- Izvještaj o korištenju proračunske zalihe u 2015. godini
- Izvještaj o danim državnim jamstvima i izdacima po državnim jamstvima u 2015. godini
- Deficit općeg proračuna u 2015. godini
- Izvršenje financijskih planova izvanproračunskih korisnika u 2015. godini
- Obrazloženje ostvarenja prihoda i primitaka, rashoda i izdataka izvanproračunskih korisnika u 2015. godini.

Uz Prijedlog godišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2015. Godinu, Vlada Republike Hrvatske, na temelju članka 9. stavak 1. Zakona o fiskalnoj odgovornosti i članka 18. stavak 2. Uredbe o sastavljanju i predaji Izjave o fiskalnoj odgovornosti i izvještaja o primjeni fiskalnih pravila, podnosi i Prijedlog godišnjeg izvještaja o primjeni fiskalnih pravila za 2015. godinu na donošenje.

U uvodnom izlaganju, predstavnica Vlade Republike Hrvatske istaknula je da je tijekom 2015. godine zaustavljen šestogodišnji negativan trend ekonomske aktivnosti, gospodarski rast iznosio je 1,6%, a pozitivan doprinos povećanju BDP-u prvenstveno je došao od domaće potražnje, ponajviše potaknute potrošnjom kućanstava, ali i od neto inozemne potražnje. Nadalje, prema podacima iz administrativnih izvora, prosječan broj ukupno zaposlenih iznosio je 1.356.568 u 2015. godini te je povećan za 1,1% u usporedbi s 2014. godinom, dok je prosječna administrativna stopa nezaposlenosti iznosila 17,7% te je za 1,9 postotnih bodova niža u usporedbi s 2014. godinom. Ukupni prihodi državnog proračuna u 2015. godini ostvareni su u iznosu od 109,8 milijardi kuna i za 1,4% veći su od planiranih. Na međugodišnjoj razini nisu usporedivi zbog metodoloških izmjena provedenih tijekom 2015. i to: izlaska HZZO-a iz državnog proračuna i državne riznice, prelaska na bruto princip iskazivanja poreza na dohodak, evidentiranja prihoda pojedinih korisnika koji su do tada bili izuzeti (ustanove u kulturi, nacionalni parkovi, parkovi prirode, zdravstvene ustanove, znanost i visoko obrazovanje, pravosuđe, sustav izvršenja sankcija, ustanove socijalne skrbi, Državni zavod za zaštitu prirode, Hrvatski hidrografski institut), kao i mjera koje je Vlada RH odlučila provesti sukladno proceduri prekomjernog proračunskog manjka 2014. i 2015. godini te promjena u oporezivanju dohotka, dobiti, igara na sreću, dodane vrijednosti, trošarina… Porezni prihodi u 2015. godini iznose 68 milijardi kuna čime su zabilježili međugodišnje povećanje od 7,8%, a ostvareni su za 3,4% više u odnosu na planirani iznos. Prihodi od poreza na dohodak u 2015. ostvareni su u iznosu od 2,1 milijardu kuna (rast od 47,5% u usporedbi s 2014. godinom), prihod od poreza na dobit u 2015. ostvaren je u iznosu od 6,2 milijardi kuna  (međugodišnje povećanje od 10,4%), prihodi od poreza na dodanu vrijednost ostvareni su u iznosu od 43,6 milijardi kuna (povećanje za 6,5% ), prihodi od posebnih poreza i trošarina ostvareni su u iznosu 13,9 milijardi kuna (porast od 8,4% na međugodišnjoj razini),  prihodi od doprinosa ostvareni su u iznosu od 22,9 milijardi kuna, a prihodi od pomoći ostvareni su u iznosu od 5 milijardi kuna (porast od 113,8 %).
Izvršenje ukupnih rashoda u 2015. godini iznosilo je 118,6 milijardi kuna, odnosno 98,3%  u odnosu na planirana sredstva za 2015. godinu. U odnosu na 2014. godinu došlo je do smanjenja ukupnih rashoda u iznosu od 8,9 milijardi kuna ili 7%, i to, između ostaloga, zbog izdvajanja HZZO-a iz sustava državne riznice i državnog proračuna te pune primjene odredbi Zakona o proračunu. Naglašeno je da su rashodi za zaposlene u 2015. godini izvršeni u iznosu od 25 milijardi kuna, što čini 99,9% planiranih sredstava za 2015. godinu. Ako se isključe rashodi za zaposlene financirani vlastitim i namjenskim prihodima proračunskih korisnika koji su Zakonom izuzeti iz uplate u državni proračun (3,8 milijardi kuna), došlo je do povećanja rashoda u iznosu 52,2 milijuna kuna što je rezultat između ostalog isplate razlike jubilarne nagrade, ukidanja dodataka od 4, 8 i 10% na vjernost službi od 1. travnja 2014., smanjenja osnovice za obračun plaće državnih dužnosnika za 8% i dr. Materijalni rashodi izvršeni su u iznosu od 11 milijardi kuna, što predstavlja 2,6% više od planiranih sredstava - prvenstveno radi evidentiranih rashoda. Nadalje, financijski rashodi izvršeni su u iznosu od 11 milijardi kuna, što je 98,5% planiranih sredstava. Rashodi za subvencije izvršeni su u iznosu od 6,4 milijarde kuna, što predstavlja 97,5% planiranih sredstava. U odnosu na izvršenje prethodne godine povećani su za 1,3 milijarde kuna (24,2%) – povećanje subvencija u poljoprivredi i brodogradnji. Pomoći dane u inozemstvo i unutar općeg proračuna izvršene su u iznosu od 11,6 milijardi kuna od čega je 2,4 milijarde kuna transfer proračunskih sredstava. Naknade građanima i kućanstvima izvršene su u iznosu od 45,3 milijardi kuna, što je u usporedbi s 2014. godinom povećanje za 473,3 milijuna kuna (navedena usporedba podrazumijeva isključene naknade građanima i kućanstvima isplaćene s pozicija HZZO-a u 2014. godini). U sklopu navedenih rashoda mirovine su izvršene u iznosu od 36,7 milijardi kuna, što predstavlja povećanje od 356,3 milijuna kuna ili 1% u odnosu na 2014., i to povećanja aktualne vrijednosti mirovina za 0,3% (indeksacija mirovina) od 1. srpnja 2015. godine i isplate jednokratnog novčanog primanja korisnicima mirovinskih primanja ostvarenih u obveznom mirovinskom osiguranju na temelju generacijske solidarnosti u iznosu od 175 milijuna kuna. Naknade u socijalnoj skrbi isplaćene su u iznosu od 2,2 milijarde kuna i u odnosu na 2014. godinu porasle su za 16,6 milijuna kuna, a dječji doplatak isplaćen je u iznosu od 1,6 milijardi kuna, što predstavlja 51 milijun kuna manje u odnosu na ostvarenje 2014., zbog smanjenog broja korisnika. Rashodi za nabavu nefinancijske imovine realizirani su u iznosu od 3,2 milijarde kuna, odnosno 92,4% plana. S isključenim promjenama izvršeno je 2,7 milijardi kuna, što predstavlja povećanje od 860,4 milijuna kuna u odnosu na izvršenje 2014., i to prvenstveno radi Ministarstva unutarnjih poslova i Schengenskog instrumenta. Konačno, naglašeno je da je u 2015. godini ukupni manjak proračuna konsolidirane opće države, iskazan prema nacionalnoj metodologiji, ostvaren u iznosu od 7,6 milijardi kuna ili 2,3% BDP-a. Pritom je manjak od 2,6% BDP-a zabilježen na razini državnog proračuna, dok je na razini izvanproračunskih korisnika te jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave ostvaren višak od 0,2% BDP-a. Prema Izvješću Državnog zavoda za statistiku o prekomjernom proračunskom manjku i razini duga opće države iz travnja 2016. godine, a sukladno ESA 2010 metodologiji, manjak proračuna opće države iznosio je 10,7 milijardi kuna ili 3,2% BDP-a, dok je dug opće države iznosio 289,7 milijardi kuna ili 86,7% BDP-a.

Prema Zakonu o fiskalnoj odgovornosti, u 2015. godini je u primjeni privremeno fiskalno pravilo koje propisuje da međugodišnja stopa rasta rashoda općeg proračuna ne smije biti veća od međugodišnje stope rasta projiciranog, odnosno potencijalnog BDP-a u tekućim cijenama, pri čemu se dozvoljavaju izuzeća za pojedine kategorije rashoda. Pritom rashodi općeg proračuna ne uključuju rashode za kamate, rashode za programe EU i promjene rashoda zbog promjene u institucionalnom obuhvatu općeg proračuna. Rashodi općeg proračuna za izračun fiskalnog pravila smanjeni su za 3,6%, dok je procijenjeni bruto domaći proizvod u tekućim cijenama, koji je bio korišten prilikom posljednjih izmjena i dopuna državnog proračuna za 2015. godinu, bilježio međugodišnje povećanje od 1,3%. Ukoliko se uspoređuju rashodi općeg proračuna za izračun fiskalnog pravila s ostvarenim bruto domaćim proizvodom u 2015., razvidno je da je fiskalno pravilo ispunjeno, jer su rashodi općeg proračuna smanjeni za 3,6%, a međugodišnji rast ostvarenog nominalnog BDP-a iznosio je 1,8%. Dakle, iz svega navedenog proizlazi da je fiskalno pravilo za 2015. godinu ispunjeno.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspolagao je i s pisanim stajalištem Povjerenstva za fiskalnu politiku Hrvatskoga sabora o primjeni fiskalnog pravila u vezi Prijedloga godišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2015. godinu. Povjerenstvo za fiskalnu politiku je također zaključilo kako je fiskalno pravilo za 2015. godinu  ispunjeno.

U raspravi na Odboru zatraženi su podaci o iznosu naplaćenog  PDV-a po mjesecima, uz konstataciju kako je „najizdašnija“ naplata PDV-a izvršena tijekom turističke sezone. U odgovoru je istaknuto da su prihodi od PDV-a u 2015. godini, u odnosu na prethodnu godinu, znatno porasli, i to posebice u kolovozu i rujnu, kad su iznosili od 4 do 4,5 milijarde kuna čime su, dakle, pridonijeli i nerezidenti.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno (8 glasova „ZA“) predložiti Hrvatskome saboru donošenje

           GODIŠNJEG IZVJEŠTAJA O IZVRŠENJU  DRŽAVNOG PRORAČUNA
                                     REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2015. GODINU

Sukladno odredbi članka 111. Zakona o proračunu, predlaže se Hrvatskome saboru da donese:
- Odluku o davanju suglasnosti na Godišnji izvještaj o izvršenju Financijskog  plana Hrvatskih voda za 2015. godinu;
- Odluku o davanju suglasnosti na Godišnji izvještaj o izvršenju Financijskog plana Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za 2015. godinu;
- Odluku o davanju suglasnosti na Godišnji izvještaj o izvršenju Financijskog plana Hrvatskih cesta za 2015. godinu;
- Odluku o davanju suglasnosti na Godišnji izvještaj o izvršenju Financijskog plana Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka za 2015. godinu;
- Odluku o davanju suglasnosti na Godišnji izvještaj o izvršenju Financijskog plana Centra za restrukturiranje i prodaju za 2015. godinu;
- Odluku o davanju suglasnosti na Godišnji izvještaj o izvršenju financijskog plana Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje za 2015. godinu.

Na temelju članka 9. stavka 1. Zakona o fiskalnoj odgovornosti i članka 18. stavka 2. Uredbe o sastavljanju i predaji Izjave o fiskalnoj odgovornosti i izvještaja o primjeni fiskalnih pravila, predlaže se Hrvatskom saboru donošenje

GODIŠNJEG IZVJEŠTAJA O PRIMJENI FISKALNIH PRAVILA ZA 2015. GODINU

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.


                                                                                           PREDSJEDNICA  ODBORA
          Grozdana Perić, dipl. oec.