Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu zakona o izmjeni i dopunama Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci, prvo čitanje, P.Z. br. 9.


Odbor za financije i državni proračun Hrvatskog sabora raspravio je, na 1. sjednici održanoj 18. listopada 2016. godine, o Prijedlogu zakona o izmjeni i dopunama Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci kojega je predsjedniku Hrvatskog sabora dostavio Klub zastupnika Mosta nezavisnih lista aktom od 14. listopada 2016.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskog sabora, na temelju svoje nadležnosti  iz članka 73. Poslovnika Hrvatskog sabora, raspravljao je o predmetnom Zakonu kao matično radno tijelo.

U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja naglasio je kako je u cilju povećanja transparentnosti poslovanja Hrvatske narodne banke nužno javnosti omogućiti uvid u poslovanje središnje banke kao i uvid u trošenje sredstava kojima raspolažu na temelju važećih propisa. Prema provedenim istraživanjima Hrvatska narodna banka je najlošija po razini transparentnosti među središnjim bankama zemalja Južne Europe zbog čega je nužno da uz reviziju financijskih izvješća i cjelokupnog poslovanja, koju prema članku 61. važećeg Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci obavljaju neovisni vanjski reviziji i Državnom uredu za reviziju bude omogućena provedba revizije učinkovitosti. Zakonom bi se jasno utvrdilo što se smatra  revizijom, uz poštivanje pravnog okvira Europske unije mjerodavnog za poslovanje središnjih banaka i ne dovodeći u pitanje načelo institucionalne neovisnosti iz članka 130. Ugovora o funkcioniranju Europske unije i članka 7. Statuta Europskog sustava središnjih banaka. Nadalje, predloženi Prijedlog Zakona uzeo je u obzir da opseg kontrole mora biti jasno utvrđen pravnim okvirom, mora biti bez utjecaja na poslove ispitivanja svih poslovnih knjiga i računa središnje banke od strane neovisnog vanjskog revizora te u skladu s načelom institucionalne neovisnosti, treba biti u skladu sa zabranom davanja uputa nacionalnoj središnjoj banci i njezinim tijelima nadležnim za odlučivanje i ne smije utjecati na zadaće nacionalne središnje banke povezane s Europskim sustavom središnjih banaka. Istaknuto je da bi reviziju od strane Državnog ureda za reviziju bilo nužno provoditi na nepolitičkoj, neovisnoj i potpuno profesionalnoj osnovi, a u cilju provedbe predloženih dopuna Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci bit će nužno i mijenjanje Zakona o Državnom uredu za reviziju.
Nadalje, Prijedlogom zakona se utvrđuje kako Hrvatska narodna banka mora jednom godišnje podnositi Hrvatskom saboru Polugodišnju informaciju o financijskom stanju, stupnju ostvarenja stabilnosti cijena i provedbi monetarne politike, kao i Godišnje izvješće o svom radu i poslovanju o čemu bi se raspravljalo i glasovalo  na plenarnoj sjednici Hrvatskog sabora. Predloženo je i ograničavanje trajanja mandata članovima Savjeta Hrvatske narodne banke na način da državljani Republike Hrvatske s priznatim osobnim ugledom i profesionalnim iskustvom na monetarnom, financijskom, bankarskom ili pravnom području mogu biti članovi Savjeta Hrvatske narodne banke najviše u dva mandata, od kojih svaki traje šest godina.

U raspravi na Odboru pohvaljena je predložena inicijativa za izmjenu i dopune Zakona jer Hrvatska narodna banka nikako ne smije biti isključena iz sustava nadzora od strane Državnog ureda za reviziju.  Predloženo je da se zakonski propišu i posljedice u slučaju da se u Hrvatskom saboru ne izglasa Polugodišnja informacija o financijskom stanju, stupnju ostvarenja stabilnosti cijena i provedbi monetarne politike  i Godišnje izvješće o radu i poslovanju HNB-a. Nadalje, kao problem iznesen je  sastav Savjeta Hrvatske narodne banke koju prema Statutu čine guverner, zamjenik guvernera i šest viceguvernera Hrvatske narodne banke, bez vanjskih neovisnih stručnjaka, što dovodi do sumnje jer „vodstvo HNB-a savjetuje same sebe“, a može dovesti i do situacije mogućeg sukoba interesa. Istaknuto je kako predloženim izmjenama i dopunama Zakona neće biti dovedena u pitanje neovisnost središnje banke kao niti neovisnost članova njezinih tijela, a stavljanje pod sustav nadzora od strane Državnog ureda za reviziju je nužno kao daljnji korak u povećanju transparentnosti rada i trošenja sredstava kojima raspolaže Hrvatska narodna banka. Predložene izmjene i dopune bit će neprovedive ukoliko se ne izmjeni i Zakon o državnom uredu za reviziju pa je nužno u zakonodavnu proceduru uputiti i taj zakon. Izneseno je i mišljenje da je nužno zadržati neovisnost Hrvatske narodne banke, ne dopustiti Državnoj reviziji da se upliće u monetarnu politiku, a sve u cilju održavanja stabilnosti tečaja hrvatske kune i stabilnosti cijena.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskog sabora odlučio je većinom ( sa 9 glasova ZA i 2 SUZDRŽANA ) predložiti Hrvatskome saboru sljedeći


ZAKLJUČAK

Prihvaća se Prijedlog Zakona o izmjeni i dopunama Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskog sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl.oec.

 
PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl.oec.