Odbor za zaštitu okoliša

Izvješće Odbora za zaštitu okoliša s rasprave o Prijedlogu zakona o zaštiti od požara, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z.E. br. 589

Odbor za zaštitu okoliša Hrvatskog sabora raspravio je na svojoj 38. sjednici održanoj 12. srpnja 2010. godine Prijedlog zakona o zaštiti od požara, s Konačnim prijedlogom zakona (hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z.E. br. 589) koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 8. srpnja 2010. godine. Na postupak donošenje ovoga zakona primjenjuje se hitni postupak sukladno članku 161. Poslovnika Hrvatskoga sabora.

Odbor za zaštitu okoliša temeljem članka 140. Poslovnika Hrvatskog sabora raspravio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti požara, s Konačnim prijedlogom zakona kao zainteresirano radno tijelo.

U uvodnom obrazloženju zakonskoga prijedloga g. Žarko Katić, ravnatelj Uprave za pravne i inspekcijske poslove Ministarstva unutarnjih poslova dao je kratki pregled stanja dosadašnjeg zakonodavstva te opisao novosti koje donosi novi Zakon o zaštititi od požara. Posebno je istaknuo da je stari zakon donesen 1993. godine te da je više puta mijenjan i dopunjavan. Postojeća zakonska rješenja postala su zastarjela i neusklađena s recentnom zakonskom regulativom, kao i pravnom stečevinom EU. Sustav nadzora nad gotovo 9000 objekata provodi oko 100 inspektora. Zakonske novine su prije svega sustavno i cjelovito uređenje područja zaštite od požara, olakšanje unaprjeđenja i provođenja zaštite od požara pravnim subjektima koji su obvezni provoditi mjere zaštite od požara, usklađivanje odredbi Zakona s propisima prostornog uređenja i graditeljstva, jačanje položaja inspektora zaštite od požara te usklađivanje s Direktivom za građevne proizvode 89/106/EEZ i Zakonom o normizaciji i mjeriteljstvu.

G. Damir Trut, ravnatelj Državnog zavoda za zaštitu i spašavanje (DZUS) pohvalio je većinu rješenja predstavljenih u predloženom zakonu uz primjedbu da DUZS nije sudjelovao u završnici izrade dokumenta već su tijekom njegove izrade davali stručna mišljenja. U svom izlaganju iznio je primjedbe na 9. stavak 12. članka te je predložio zadržavanje starog modela pripreme, izrade i provedbe Programa aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara, odnosno donošenje tog Programa na prijedlog DUZS-a. Kako se Program za svaku godinu usuglašava sa svim izvršiteljima smatra nepotrebnim dobivanje prethodne suglasnosti Nacionalnog odbora za preventivnu zaštitu i gašenje požara. U nastavku je predložio potrebu definiranja djelatnosti Vatrogasne škole u obrazovanju vatrogasnih kadrova u članku 17. te iskazao bojazan da ukoliko se navedeno ne uvrsti u Zakon Vatrogasna škola neće moći obavljati svoju osnovnu djelatnost. U zaključku svog izlaganja izrazio je potrebu promjene dijela teksta u članku 20. zbog krivog naziva središnjeg tijela državne uprave nadležnog za vatrogastvo.

G. Željko Popović ispred Hrvatske vatrogasne zajednice (HVZ) također je napomenuo da je HVZ u izradi ovog prijedloga zakona sudjelovala davanjem mišljenja na predložena rješenja. Podržao je donošenje zakona, ali je i ukazao na propuste u korištenju točnih naziva nadležnih državnih tijela u člancima 12. i 20. Iskazao je i mišljenje da postojeće rješenje u Zakonu o vatrogastvu uređuje pitanje obuke, prekvalifikacije i osposobljavanja profesionalnih vatrogasaca te smatra da u tom smislu nisu potrebne dopune ovog Prijedloga zakona o zaštiti od požara.

Glavni vatrogasni zapovjednik, g. Mladen Jurin, ukazao je na to da sadašnji sustav obrane od požara kao i načini donošenja programa aktivnosti funkcioniraju dobro te da ih nije potrebno mijenjati. U nastavku svojeg izlaganja upoznao je članove Odbora s pripremama i provedbom preventivnih aktivnosti ovogodišnje protupožarne sezone napomenuvši da vatrogasni posao traje cijelu godinu te da su u ljetnom vremenu te aktivnosti samo pojačane. Izrazio je svoje zadovoljstvo postignutim rezultatima u prošloj protupožarnoj sezoni istaknuvši da je preko 90 % požara u priobalju na otvorenim prostorima do njih preko 2.500 ugašeno unutar 4 sata i zadržano na prostoru manjem od 5 ha, pri tome posebno istaknuvši napore za zaštitu turista. Niti u jednom trenutku nije bilo potrebe za evakuacijom turista ili prekida prometa na važnim državnim prometnicama a koji su bili uzrokovani požarima. Za ovu je godinu dodatno predviđeno novih 24 lokacija s odgovarajućom logistikom za vatrogasne postrojbe što osigurava još veću učinkovitost u borbi s požarima jer su interventne postrojbe raspoređene duž cijelog područja bliže potencijalnim požarištima.

U odgovoru na postavljena pitanja zastupnica i zastupnika g. Žarko Katić je objasnio da su predložena rješenja pregleda i certificiranja vatrogasnih aparata usklađena s Hrvatskom udrugom poslodavaca, ali da će MUP, preko markica certifikata koje se lijepe na pregledane protupožarne aparate zadržati nadzor nad provedbom certificiranja. U nastavku je iskazao dvojbu oko prihvaćanja nekih prijedloga koji su dali predstavnici DUZS-a dok je predstavnik HVZ još jednom iskazao slaganje s predloženim rješenjima načina i provedbe programa aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara. Prije zaključenja rasprave iskazano je žaljenje s načinom izrade ovoga predmetnog zakona i nedostatkom komunikacije te neusuglašavanjem stavova strana za koje se podrazumijeva da moraju usko surađivati u donošenju propisa i provedbi mjera, a što je iskazano u raspravi pred Odborom za zaštitu okoliša.

Nakon provedene rasprave Odbor za zaštitu okoliša jednoglasno je (s 8 glasova „za“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje:

ZAKONA O ZAŠTITI OD POŽARA

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskog sabora Odbor za zaštitu okoliša odredio Marijanu Petir je, predsjednicu Odbora.

PREDSJEDNICA ODBORA

Marijana Petir