Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo

Izvješće Odbora za zaštitu okoliša i Odbora za prostorno uređenje i graditeljstvo o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o otpadu, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P. Z. br. 380

Odbor za zaštitu okoliša i Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo Hrvatskoga sabora raspravili su na zajedničkoj sjednici održanoj 2. srpnja 2009. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o otpadu, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 19. lipnja 2009. godine uz prijedlog da se sukladno članku 159. Poslovnika Hrvatskoga sabora predloženi Zakon donese po hitnom postupku.

Odbor za zaštitu okoliša, temeljem članka 84a. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predloženi Zakon kao matično radno tijelo.

Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo, temeljem članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predloženi Zakon kao zainteresirano radno tijelo.

U uvodnom obrazloženju predstavnik predlagatelja je istaknuo da će se donošenjem izmjena i dopuna Zakon o otpadu uskladiti s odredbama Zakona o koncesijama. Predloženim Zakonom omogućuje se uvoz oporabljivog otpada u Republiku Hrvatsku te usklađuje prekogranični promet otpadom s Uredbom EZ- o pošiljkama otpada broj 1013/2006 u dijelu koji se odnosi na izvoz i provoz neopasnog otpada radi zbrinjavanja. Ocjena je da su provedbom Zakona o otpadu i njegovih provedbenih propisa stvoreni uvjeti i osigurani kapaciteti za uvoz materijalno oporabljivog otpada u Republiku Hrvatsku. Predloženim Zakonom ujedno se mijenjaju odredbe kojima se regulira postupak plaćanja naknada za gospodarenje posebnim kategorijama otpada na račun Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost od strane proizvođača i uvoznika proizvoda od kojih navedeni otpad potječe.

U izlaganju posebno je istaknuto da je izmjenama Zakona omogućeno iskorištavanje vrijednih svojstava otpada koji, ako se definira kao otpad i ako kao takav završi u okolišu jest opasan, dok kao sirovina može biti oporabljen u korisni materijal. Nizom pravilnika o posebnim kategorijama otpada omogućen je razvoj poduzetnika koji zapošljavaju od 3,5 do 4 tisuće radnika. Zakonom je predloženo i rješenje naknade troškova državi ukoliko sanira lokacije visoko opterećene opasnim otpadom, a kada je onečišćivač poznat, ali nije izvršio sanaciju ili je odbija izvršiti.

U nastavku uvodnog izlaganja svoje primjedbe na Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o otpadu dala je predstavnica udruge Zelena akcija. Pohvalila je prihvaćanje nekih primjedbi koje je predložila Zelena akcija u postupku izrade Nacrta prijedloga zakona, međutim izrazila je zabrinutost zbog izostanka eksplicitne zabrane uvoza opasnog otpada koja postoji u važećem Zakonu o otpadu, te zatražila da se navedena odredba unese i u ovaj Prijedlog zakona.

U raspravi o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o otpadu, iskazana je sumnja da postojeći kapaciteti za oporabu otpada nisu dostatni niti za potrebe Hrvatske. Izraženo je žaljenje što nije istaknuta primjena načela „onečišćivač plaća“ u članku koji regulira sanaciju lokacija visoko opterećenih opasnim otpadom, ali je podržano uvođenje prava državi na naknadu svih troškova sanacije koje se provode o njenom trošku.

Nadalje, pohvaljena je mogućnost uvoza otpada čija se korisna svojstva mogu iskoristiti s ciljem razvoja gospodarstva i povećanja broja radnih mjesta.

U nastavku rasprave iskazana je dodatna zabrinutost oko mogućnosti uvoza opasnog otpada pa čak i kada se radi o uvozu u svrhu oporabe. Spomenuto je i to da ne postoje tehnologije koje uopće ne utječu na okoliš i zdravlje zaposlenih, te je iskazana bojazan zbog niske ekološke svijesti poduzetnika i nedostatnog kapaciteta odgovornih institucija za nadzor gospodarenja otpadom.
U odgovoru na iskazane primjedbe predstavnik predlagatelja odgovorio je da postoje dovoljni kapaciteti za uvoz pojedinih vrsti otpada u svrhu oporabe, a da je spomenuto načelo „onečišćivač plaća“ provedeno kroz niz pravilnika te da je Uredba o plaćanju naknade korisnika okoliša, a koja opterećuje pogone koji štetno djeluju na okoliš, spremna za upućivanje u proceduru. U odgovoru na pitanje o tehnologijama koje opterećuju okoliš odgovoreno je da svaka djelatnost ima utjecaja okoliš ali je bitno da ga ne opterećuje iznad propisanih granica.

Nakon provedene rasprave odbori su većinom glasova (Odbor za zaštitu okoliša sa 7 glasova „za“ i 2 glasa „suzdržana“ i Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo sa 7 glasova „za“ i 3 glasa „suzdržana“) odlučili predložiti Hrvatskome saboru donošenje

ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OTPADU

zajedno sa sljedećim amandmanima:

Amandman I.
Na članak 3.

U članku 18a. stavak 3. briše se.
U stavku 7. iza točke dodaje se rečenica koja glasi:
„ Troškovi sanacije smatraju se troškovima stečajnog postupka.“
Dosadašnji stavci 4., 5., 6. i 7. postaju stavci 3., 4., 5. i 6.

Obrazloženje:
Predloženim amandmanom uređuje se pitanje prava države u slučaju sanacije, na način kojim bi se u primjeni izbjegli određeni prijepori , te eventualna šteta koja bi mogla nastati za stranku zbog dvojbenog postupanja.

Amandman II.
Na članak 4.

U članku 47 iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:

(2) Zabranjuje se uvoz opasnog otpada, osim u slučaju oporabe kada se s materijalnom oporabom dobiva novi proizvod ili sirovina koja oporabom prestaje biti otpad.

Dosadašnji stavci 2.i 3. postaju stavci 3.i 4.

Obrazloženje:
Ovim amandmanom se uređuje pitanje iznimnog uvoza opasnog otpada za obradu u postrojenjima koja mogu osigurati potpunu reciklažu kojom se iz ovoga otpada dobiva novi proizvod ili sirovina koja nije otpad.

Amandman III.
Na članak 21.

U članku 88. stavku 1. točki 19. u zagradi iza brojke „2.“ dodaju se riječi: „i 3“.

Obrazloženje
Amandman je posljedica predloženog amandmana na članak 4. kojim se propisuje kaznena odredba.

Amandman IV.
Na članak 23.

Članak 23. mijenja se i glasi:

Odredbe članka 18a. ovoga Zakona primjenjuju se i na postupke sanacije koje su u tijeku.

Obrazloženje:
Ovom odredbom uređuje se pravo države na naknadu troškova sanacije i na postupke sanacije lokacija opterećenim opasnim otpadom koje su u tijeku bez povratnog djelovanja.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora odbori su odredili Marijanu Petir, predsjednicu Odbora za zaštitu okoliša.


PREDSJEDNICA ODBORA

Marijana Petir