Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost na 10. sjednici, održanoj 16. prosinca 2020., raspravljao je o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružja, drugo čitanje, P. Z. E. br. 43, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 9. prosinca 2020.
Odbor je raspolagao i podneskom Strukovne pirotehničke udruge koji je uz poziv za sjednicu dostavljen svim članovima Odbora.
Odbor je predloženi zakonski prijedlog razmotrio u svojstvu matičnog radnog tijela.
Uvodno je predstavnik predlagatelja istaknuo da je Zakon o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružja donesen i stupio na snagu u kolovozu 2017. godine. Njime se uređuje područje proizvodnje, prometa, prijevoza, skladištenja, uporabe, istraživanja, ispitivanja i ocjenjivanja sukladnosti eksplozivnih tvari, prodaje na malo pirotehničkih sredstava, oružja, dijelova oružja i streljiva, kao i uvjeti koje moraju ispuniti pravne osobe, obrti i udruge koje se bave djelatnostima vezanim uz eksplozivne tvari i oružje. Uz predmetni Zakon, na snazi je i Zakon o nabavi i posjedovanju oružja građana koji je međusobno komplementaran s ovim Zakonom, a kojim se uređuje srodna materija.
Nadalje, predstavnik predlagatelja je istaknuo da se izmjenama i dopunama Zakona prvenstveno pristupilo radi preuzimanja u pravni poredak Republike Hrvatske Provedbene direktive Komisije 2019/68 od 16. siječnja 2019. o utvrđivanju tehničkih specifikacija za označivanje vatrenog oružja i njegovih bitnih dijelova u skladu s Direktivom Vijeća 91/477/EEZ o nadzoru nabave i posjedovanja oružja i Provedbene direktive Komisije (EU) 2019/69 od 16. siječnja 2019. o utvrđivanju tehničkih specifikacija oružja za uzbunjivanje i signalizaciju u skladu s Direktivom Vijeća 91/477/EEZ o nadzoru nabave i posjedovanja oružja.
U skladu s odredbama potonje Direktive propisat će se postupci i provjere kojima će se onemogućiti prepravljanje oružja za uzbunjivanje i signalizaciju u vatreno oružje, te odrediti kontaktna točka (Ministarstvo unutarnjih poslova), kao i utvrditi obveza razmjene informacija s ostalim državama članicama Europske unije.
Predstavnik predlagatelja se osvrnuo na javnosti najznačajniju novinu u zakonskom prijedlogu koja se odnosi na potpunu zabranu prodaje, nabave, posjedovanja i uporabe od strane građana za osobne potrebe petardi i redenika kategorije F2, kao i dopunu važeće odredbe čl. 62. Zakona u dijelu kojim se propisuje zabrana posjedovanje petardi i redenike kategorije F3, dok je do sada bila zabranjena njihova nabava i korištenje. Isto je učinjeno radi zaštite života i zdravlja osoba mlađih od 18. godina odnosno djece, koja su najčešće ozlijeđene od tih sredstava.
Takvim zakonskim rješenjem smanjit će i broj smrtno stradalih i ozlijeđenih životinja, o čemu su tijekom primjene važećeg Zakona učestalo izvješćivale udruge i brojni građani. Predloženom izmjenom će se Republika Hrvatska pridružiti brojnim zemljama Europske unije gdje su petarde zabranjene - Austrija, Estonija, Finska, Njemačka, Irska, Litva, Nizozemska, Slovenija, Švedska i Švicarska. Posebno je naglasio da je nabava pirotehničkih sredstava dopuštena pravnim osobama koje ih nabavljaju za svoje potrebe, npr. Hrvatska gorska služba spašavanja i speleološke udruge.
Predstavnik predlagatelja se osvrnuo i na važeće odredbe Zakona koje reguliraju razdoblje u kojem se dopuštena pirotehnička sredstva smiju prodavati građanima, kao i vrijeme njihova korištenja od strane građana, te naglasio da iste odredbe nisu predmet ovih zakonskih izmjena što ne znači da u nekom budućem zakonskom prijedlogu, sukladno prijedlozima građana, te odredbe neće biti razmatrane.
Zaključno se osvrnuo i na rok stupanja na snagu zakonskog prijedloga, te istaknuo da isti stupa na snagu osmog dana od dana objave u Narodnim novinama, osim odredbi koje se odnose na zabranu prodaje petardi i redenika kategorije F2 građanima za osobne potrebe te u dijelu u kojem građanima nije dozvoljena nabava, posjedovanje niti uporaba petardi i redenika kategorije F2 za osobne potrebe koje odredbe stupaju na snagu 2. siječnja 2021.
U raspravi su članovi Odbora podržali zakonski prijedlog, posebice u dijelu u kojem se predloženom dopunom propisuju postupci i provjere te jača nadzor kako bi se onemogućilo prepravljanje oružja za uzbunjivanje i signalizaciju u vatreno oružje, kao i u dijelu kojim se onemogućava nabava, prodaja, posjedovanje i korištenja petardi i redenika kategorije F2 i F3 za osobne potrebe građana, uzimajući u obzir da njihovom uporabom najčešće stradavaju djeca, te da određeni prihod državnog proračuna za koji se projecira da će biti „izgubljen“ tom zabranom ne može biti razlog za nedonošenje tih odredbi.
U raspravi je istaknuto da, osim Slovenije, nijedna susjedna država nema zabranu prodaje i uporabe tih pirotehničkih sredstava građanima za osobne potrebe, te da je vrlo vjerojatno da će nadležne inspekcijske službe imati pune ruke posla kako bi spriječile „šverc“ petardi i redenika tih kategorija iz susjednih zemalja, te da se o tome treba voditi briga.
Nakon rasprave, Odbor je jednoglasno, s 9 glasova „ZA“, odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje
ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O EKSPLOZIVNIM TVARIMA TE PROIZVODNJI I PROMETU ORUŽJA.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Nikša Vukas, predsjednik Odbora, a u slučaju njegove eventualne odsutnosti ili spriječenosti, za izvjestitelja se određuje Mario Kapulica, potpredsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Nikša Vukas