Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost na 9. sjednici, održanoj 10. prosinca 2020., raspravljao je o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o državljanima država članica Europskog gospodarskog prostora i članovima njihovih obitelji, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z.E. br. 80 (dalje u tekstu: Konačni prijedlog zakona), koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 3. prosinca 2020.
Sukladno članku 69. Poslovnika Hrvatskoga sabora, Odbor je predloženi zakonski prijedlog razmotrio u svojstvu matičnog radnog tijela.
Uvodno je predstavnik predlagatelja obrazložio Konačni prijedlog zakona te istaknuo da je Ujedinjena Kraljevina Velike Britanije i Sjeverne Irske (dalje u tekstu: Ujedinjena Kraljevina) 1. veljače 2020. na uređeni način prestala biti članica Europske unije stupanjem na snagu Sporazuma o povlačenju Ujedinjene Kraljevine Velike Britanije i Sjeverne Irske iz Europske unije i Europske zajednice za atomsku energiju (dalje u tekstu: Sporazum).
Sporazumom je utvrđeno prijelazno razdoblje, koje završava 31. prosinca 2020., tijekom kojeg se na državljane Ujedinjene Kraljevine primjenjuje zakonodavstvo Europske unije.
Nastavno je istaknuo da se jedno od temeljenih prava koje će se priznati državljanima Ujedinjenog Kraljevstva temeljem predmetnog Sporazuma tiče boravka u državama članicama Europske unije, a odnosi se na ulazak i izlazak iz država članica, privremeni i stalni boravak u tim državama, kao i na izdavanje određenih boravišnih isprava.
Taj dio Sporazuma stupa na snagu 1. siječnja 2021. i odnosit će se na državljane Ujedinjenog Kraljevstva i članove njihovih obitelji koji će do 31.12.2020. ostvariti pravo na boravak i nastaviti boraviti u Republici Hrvatskoj. Prema službenim evidencijama Ministarstva unutarnjih poslova, na dan 10. prosinca 2020. u Republici Hrvatskoj boravi 1133 državljana Ujedinjenog Kraljevstva, od toga su na privremenom boravku 773 osobe, a stalni boravak konzumira 360 osoba. Najviše ih boravak koristi u svrhu rada, spajanja obitelji i u ostale svrhe koje nisu specificirane.
Sporazum, u dijelu koji se odnosi na boravak i izdavanje boravišnih isprave, preuzima pravila iz Direktiva 2004/38/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004., a koja regulira pravo građana Unije i članova njihove obitelji na slobodno kretanje i boravak u drugim državama članicama.
S obzirom da Sporazum ne sadrži postupovna pravila, a da bi se državljanima Ujedinjenog Kraljevstva jamčila pravna sigurnost te propisali odgovarajući postupci za ostvarenje prava na privremeni i stalni boravak te izdavanje boravišnih isprava, Konačnim prijedlogom zakona se propisuje opća odredba koja potvrđuje da se na državljane Ujedinjene Kraljevine i članove njihovih obitelji na koje se primjenjuje Sporazum primjenjuju odredbe ovog Zakona na odgovarajući način i ako nisu u suprotnosti s odredbama Sporazuma.
Nastavno se osvrnuo na odredbe kojima se državljani Ujedinjenog Kraljevstva i članovi njihovih obitelji upućuju na odgovarajuće postupke s obzirom na to jesu li ili nisu na dan 31. prosinca 2020. imali prijavljen boravak, postupak za stjecanje statusa pograničnog radnika, te je posebno naglasio da se u Konačnom prijedlogu zakona jasnije potvrđuje deklaratorna shema iz Sporazuma te se izričito propisuje da iz boravišnih i pograničnih isprava ne proizlazi boravišni status.
U odnosu na nepridržavanje rokova za poduzimanje administrativnih radnji, predstavnik predlagatelja je istaknuo da isto neće dovesti do gubitka stečenih prava, već će kroz predviđene prekršajne odredbe prekoračenje roka biti sankcionirano novčanom kaznom u iznosu od 200,00 kuna.
Zaključno je naglasio da će se boravišne isprave izdavati kao za državljane trećih zemalja, te da ovaj Zakon treba stupiti na snagu 1. siječnja 2021. jer tada stupa na snagu i Sporazum pa se slijedom toga, zbog kratkoće vremena, zakon predlaže donijeti po hitnom postupku.
U raspravi su članovi Odbora unisono podržali donošenje zakona, ali su istaknuli da bi bilo nužno da i Ujedinjeno Kraljevstvo na isti način tj. recipročno postupa i u odnosu na državljane Republike Hrvatske koji do 31. prosinca 2020., temeljem prava Europske unije, koriste slobodu kretanja i boravka na području Ujedinjenog Kraljevstva.
U raspravi je postavljeno pitanje što će učiniti Republika Hrvatska ako Ujedinjeno Kraljevstvo odluči uvesti vize za hrvatske državljane.
Predstavnik predlagatelja je naglasio da osim navedenih državljana Ujedinjenog Kraljevstva koji ispunjavaju uvjete iz Sporazuma, na ostale državljane se primjenjuje Zakona o strancima, kao i na sve državljane trećih zemalja, odnosno samo oni koji su „zatečeni“ zadržavaju status dok za ostale vrijedi procedura iz Zakona o strancima.
U odnosu na recipročna prava hrvatskih državljana ustvrdio je da postoje određene garancije za recipročno postupanje, odnosno to je intencija Sporazuma, no ne može se unaprijed znati kako će u konačnici postupiti Ujedinjeno Kraljevstvo. Drži da prava hrvatskih državljana neće biti umanjena.
U odnosu na broj hrvatskih državljana koji su u dosegu Sporazuma, predstavnik predlagatelja je rekao da ne može reći točan broj, s obzirom da velik broj državljana RH ne odjavljuje prebivalište kada odlazi na dulje vrijeme izvan zemlje, no dostavit će podatke iz evidencija kojima raspolažu.
Ako bi Ujedinjeno Kraljevstvo postavilo uvjet posjedovanja vize za ulazak hrvatskih državljana u Ujedinjeno Kraljevstvo, Republika Hrvatska bi postupala po načelu reciprociteta, no uzela bi u obzir što predstavlja njezin interes te kako će postupiti i druge države članice Europske unije.
Nakon rasprave, jednoglasno, s 9 glasova „ZA“, Odbor je odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje
ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O DRŽAVLJANIMA DRŽAVA ČLANICA EUROPSKOG GOSPODARSKOG PROSTORA I ČLANOVIMA NJIHOVIH OBITELJI.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Nikša Vukas, predsjednik Odbora, a u slučaju njegove eventualne odsutnosti ili spriječenosti, za izvjestitelja se određuje Mario Kapulica, potpredsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Nikša Vukas