Odbor za turizam Hrvatskoga sabora, na 34. sjednici održanoj 25. studenoga 2014., razmotrio je Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 13. studenoga 2014. uz prijedlog da se, sukladno s člankom 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora, predloženi Zakon donese po hitnom postupku.
Odbor za turizam raspravio je predmetni Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti, s Konačnim prijedlogom zakona zajedno s Prijedlogom zakona o izmjeni Zakona o pružanju usluga u turizmu, s Konačnim prijedlogom zakona, na temelju članka 77. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
Predstavnik predlagatelja uvodno je objasnio razloge donošenja predmetnog Zakona po hitnom postupku. Ovim se Zakonom predlaže urediti materija koja je uređena Uredbom o izmjeni Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti („Narodne novine“, br. 89/14.) koju je Vlada RH donijela u srpnju ove godine. S obzirom na to da navedena Uredba, prema Zakonu o ovlasti Vlade RH da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 115/14.), može ostati na snazi najdulje do 31. prosinca 2014. godine, to je pitanje potrebno urediti zakonom.
U primjeni važećeg Zakona uočene su nejasnoće u postupanju nadležnih inspektora u sankcioniranju obavljanja ugostiteljske djelatnosti, odnosno pružanja ugostiteljskih usluga suprotno izdanim rješenjima nadležnih tijela, te je ocijenjeno da se treba jasnije definirati provođenje inspekcijskog nadzora, a koji je u području ugostiteljstva podijeljen između Turističke inspekcije Ministarstva turizma i Carinske uprave Ministarstva financija.
Stoga se ovim Zakonom predlaže da se turističkim inspektorima utvrdi jasno ovlaštenje za zabranu obavljanja djelatnosti, odnosno pružanja ugostiteljskih usluga samo ako se djelatnost obavlja, odnosno ugostiteljske usluge pružaju suprotno izdanom rješenju nadležnog tijela. Kad se ugostiteljska djelatnost obavlja, odnosno ugostiteljske usluge pružaju bez ikakvog rješenja, postupat će Carinska uprava u skladu sa svojom nadležnosti.
Donošenjem predloženog Zakona osiguralo bi se u potpunosti i na jasan način provođenje inspekcijskog nadzora u području ugostiteljstva, a time i poduzimanje mjera za zabranu i sprečavanje obavljanja neregistrirane djelatnosti u tom području od strane Carinske uprave.
U raspravi koja je uslijedila dio zastupnika složio se kako se državne inspekcije ponašaju prema poduzetnicima na način koji nije poticajan te kako bi njihova uloga u prvom redu trebala biti edukacijska, a tek onda represivna. Neki se poduzetnici u čestim promjenama propisa ne snalaze baš najbolje te čine prekršaje upravo zbog svoje neinformiranosti. Takve slučajeve ne bi trebalo drastično kažnjavati te je prijedlog zastupnika kako se inspekcije trebaju usmjeriti na to da budu svojevrsni servis gospodarstvenicima, a represivni aparat onima koji namjerno čine prekršaje i zakidaju državni proračun. Stoga je iznesen prijedlog kako bi Hrvatska obrtnička komora i Odbor za turizam trebali zajednički definirati prijedlog o promjeni paradigme inspekcija u Republici Hrvatskoj, koji bi bio podloga za raspravu na jednoj od sljedećih tematskih sjednica Odbora za turizam.
Na temelju provedene rasprave Odbor za turizam Hrvatskoga sabora usvojio je sljedeći
ZAKLJUČAK
1. Odbor za turizam Hrvatskoga sabora jednoglasno je odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje
ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O UGOSTITELJSKOJ DJELATNOSTI
Za svojeg izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Gorana Beusa Richembergha, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Goran Beus Richembergh