Odbor za ravnopravnost spolova

Izvješće Odbora za ravnopravnost spolova o Prijedlogu nacionalne politike za promicanje ravnopravnosti spolova za razdoblje od 2011. do 2015. godine

Odbor za ravnopravnost spolova Hrvatskog sabora na 54. sjednici održanoj 12. srpnja 2011. godine, raspravljao je o Prijedlogu nacionalne politike za promicanje ravnopravnosti spolova, za razdoblje od 2011. do 2015. godine, koji je predsjedniku Hrvatskog sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 1. srpnja 2011. godine.

Odbor je navedeni Prijedlog raspravio, sukladno članku 100. Poslovnika Hrvatskog sabora, kao matično radno tijelo.

Uvodno je o Prijedlogu izlagala predstojnica Ureda za ravnopravnost spolova Vlade RH. Navela je kako se radi o četvrtoj nacionalnoj politici za promicanje ravnopravnosti spolova koja je potpuno usklađena s pravnom stečevinom EU. Ured za ravnopravnost spolova Vlade RH je temeljem obveza Zakona o ravnopravnosti spolova zadužen za izradu i provedbu Nacionalne politike. Prijedlog nacionalne politike sadrži pravnu osnovu donošenja, ocjenu trenutnog stanja u kojem je analizirana provedba dosadašnje Nacionalne politike s istaknutim postignućima i navedenim izazovima u promicanju ravnopravnosti spolova i osnaživanju žena. Strateški okvir za provedbu politike i akcijski plan djelovanja sastoji se od ukupno 93 mjere u sedam ključnih tematskih područja: (1) promicanje ljudskih prava žena i rodne ravnopravnosti, (2) jednake mogućnosti na tržištu rada, (3) rodno osjetljivo obrazovanje, (4) ravnopravnost u procesu odlučivanja u političkom i javnom životu, (5) uklanjanje nasilja nad ženama, (6) međunarodna politika i suradnja i (7) institucionalni mehanizmi i načini provedbe. Akcijski plan djelovanja uglavnom slijedi strukturu iz prethodne Nacionalne politike. Međutim, nastojalo se izostaviti mjere koje su sadržane u drugim nacionalnim strategijama kako ne bi došlo do njihovog preklapanja. Tako su npr. u tematskom području Uklanjanje nasilja nad ženama izostavljene mjere radi suzbijanje obiteljskog nasilja, budući da postoji Nacionalna strategija borbe protiv nasilja nad ženama za razdoblje od 2011 do 2016. godine. Dio mjera koje su trajnijeg karaktera preuzeto je iz prethodne politike.

Među novinama posebno se ističe proširivanje tematskog područja Promicanje ljudskih prava žena rodnom ravnopravnosti. Tako se predviđa mjera uključivanja predstavnika/ca LGBT organizacija u radna tijela za donošenje propisa vezanih za prava seksualnih manjina. U istom području predviđeno je provođenje kampanja s ciljem upoznavanja javnosti sa Zakonom o ravnopravnosti spolova i drugim antidiskriminacijskim zakonima, budući da su istraživanja pokazala kako većina hrvatskih građana s njima nije dovoljno upoznata.

U raspravi koja je uslijedila izrečena je primjedba na sam naziv te se predložilo izostavljanje riječi promicanje. Nadalje, istaknuto je da nedostaje stvarna analiza učinaka svih dosadašnjih mjera iz Nacionalne politike, te koje mjere i zbog čega nisu provedene. Također je upućena zamjerka zbog pretjerane općenitosti pojedinih mjera. Pohvaljene su predviđene mjere za poboljšanje položaja žena u športu, no upozoreno je da su mogli biti učinjeni veći iskoraci. Zatraženo je pojašnjenje zbog čega se prihvaćanje Konvencije o sprječavanju i borbi protiv nasilja nad ženama i nasilja u obitelji Vijeća Europe (jedna od predviđenih mjera u području Uklanjanje nasilja nad ženama) predviđa razmotriti a ne prihvatiti. Nadalje, u istom programskom području mjera da se odredbama zakona šport učini sigurnim za žene i djevojke od svih oblika nasilja, ublažena je u odnosu na mjeru predviđenu Nacrtom NP jer je izostavljen ključan dio: na način da se za konkretne slučajeve propisuju sankcije. Izrečen je stav da unatoč tome što su pojedine mjere zacrtane u drugim strategijama ne bi trebalo izostaviti ih iz Nacionalne politike za promicanje ravnopravnosti spolova. Upozoreno je da usklađivanje broja skloništa za žene žrtve nasilja sukladno Preporuci Vijeća Europe ne jamči da će ta skloništa i opstati, budući da i postojeća imaju velikih problema u financiranju. Izraženo je zadovoljstvo Prijedlogom koji pokazuje da u području ravnopravnosti spolova ne zaostajemo za drugim državama. Upućena je primjedba da Prijedlog ne sadrži mjere osnaživanja obitelji kao temeljne zajednice u cilju prevencije neprihvatljivog ponašanja.

Izrečena je sugestija da bi mjera očuvanja reproduktivnog zdravlja trebala prethoditi mjeri usmjerenoj ka prevenciji spolno prenosivih bolesti. Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova posebno je istaknula važnost nove mjere da će se osigurati sredstva za provedbu mjera Nacionalne politike za promicanje ravnopravnosti spolova iz državnog proračuna i proračuna JLPS, a sva tijela zadužena za provedbu mjera dužna su ih uvrstiti u svoje godišnje planove te za svaku godinu osigurati potrebna financijska sredstva. Također je pohvalila mjeru koja predviđa edukaciju za državne službenike/ce za provedbu politike ravnopravnosti spolova te izradu Vodiča za državne službenike u državnoj upravi i lokalnoj i područnoj samoupravi o pitanjima ravnopravnosti spolova.

U završnom osvrtu je predstojnica Ureda za ravnopravnost spolova Vlade RH istaknula da prijedlog o promjeni naziva nije zaprimljen u Radnu skupinu ali da nije nesklona toj promjeni. Istaknula je da analiza učinaka dosadašnjih mjera nije izostavljena budući da je ono sadržano u poglavlju Prijedloga Ocjena stanja, koje govori o pomacima, izazovima i problemima u provedbi mjera Nacionalne politike. Također je istaknula da je o provedbi Nacionalne politike Ured za ravnopravnost spolova Vlade RH izvijestio na ukupno 400 stranica u svoja dva Izvješća. Ta su izvješća pokazala kako je gotovo 80% od ukupno 144 mjere provedeno. Mjera vezana uz razmatranje prihvaćanja Konvencije o sprječavanju i borbi protiv nasilja nad ženama i nasilja u obitelji Vijeća Europe, formulirana je na navedeni način iz proceduralnih razloga a na prijedlog Ministarstva vanjskih poslova i europskih integracija. O mjerama usmjerenim poboljšanju položaja žena u športu dugo se raspravljalo te su usuglašene na predloženi način. Nacionalna politika za promicanje ravnopravnosti spolova je specifična politika te ovaj Prijedlog ne sadrži posebne mjere usmjerene obitelji. Mjere usmjerene obitelji sadržane su u posebnoj Nacionalnoj populacijskoj politici.

Nakon provedene rasprave članovi/ce Odbora jednoglasno su odlučili predložiti Hrvatskom saboru da donese

Nacionalnu politiku za promicanje ravnopravnosti spolova
za razdoblje od 2011. do 2015. godine

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskog sabora, Odbor je odredio Gordanu Sobol, predsjednicu Odbora.

PREDSJEDNICA ODBORA

Gordana Sobol