Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo

Izvješće Odbora za prostorno uređenje i graditeljstvo o Prijedlogu zakona o upravljanju državnom imovinom, prvo čitanje, P. Z. br. 597

Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo Hrvatskoga sabora raspravio je, na 36. sjednici održanoj 21. rujna 2010. godine, Prijedlog zakona o upravljanju državnom imovinom koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 23. srpnja 2010. godine. 

Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo, na temelju članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predloženi Zakon kao zainteresirano radno tijelo.

Uvodno je predsjednik Hrvatskog fonda za privatizaciju kao predstavnik predlagatelja naznačio da se navedenim Prijedlogom zakona predlažu značajna poboljšanja dosadašnjeg sustava upravljanja državnom imovinom. Posebno su istaknuti ovim zakonom predloženi modeli upravljanja državnom imovinom, osnivanje Agencije za upravljanje državnom imovinom, donošenje Strategije upravljanja državnom imovinom, Godišnjeg plana upravljanja državnom imovinom te osnivanje i vođenje središnjeg registra državne imovine. Napomenuto je da će se do drugog čitanja odredbe ovoga Zakona usuglasiti s odredbama Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije („Narodne novine“, br. 92/2010.) koji je stupio na snagu početkom kolovoza, a kojim se uređuju imovinsko pravni odnosi na tom zemljištu i način njegovog korištenja. Vezano uz dokumente prostornog uređenja obrazloženja su zakonom predložena rješenja o ulozi Agencije u postupku njihove izrade i provođenja.  

U raspravi na Odboru podržano je osnivanje Agencije za upravljanje državnom imovinom objedinjavanjem institucija koje su do sada upravljale državnom imovinom. Ocijenjeno je kako će navedeno značajno doprinijeti efikasnijem upravljanju državnom imovinom.
 Budući da će se na Agenciju za upravljanje državnom imovinom prenijeti prava, obveze, imovina i ovlasti Agencije za pravni promet i posredovanje nekretninama zatraženo je pojašnjenje vezano uz dio poslova koji se odnose na poticanu stanogradnju koje je do sada APN obavljao sukladno Zakonu o  društveno poticanoj stanograd¬nji (NN br. 109/01., 82/04., 76/07. i 38/09.). Nazočan državni tajnik Ministarstva zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva obrazložio je da se trenutno provodi analiza učinaka preuzimanja poslova APN-a koji se odnose na društveno poticanu stanogradnju od strane Ministarstva zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva. Posljedice ovakvog preuzimanja poslova razmatraju se sa stajališta financijskih propisa te će se do drugog čitanja definirati koji će subjekt preuzeti poslove APN-a koji se odnose na društveno poticanu stanogradnju.   

Uočeno je kako dio državne imovine (šume, šumsko i poljoprivredno zemljište) nije obuhvaćen predloženim zakonom te je postavljeno pitanje opravdanosti obuhvata i poljoprivrednog zemljišta ovim zakonom obzirom na dosadašnju dinamiku uspostavljanja  Agencije za poljoprivredno zemljište.

Polazeći od činjenice da definicijom državne imovine u članku 2. predloženog zakona nije obuhvaćena cjelokupna državna imovina predloženo je da se razmotri i doradi naziv ovog zakona.

Raspravljano je i o opravdanosti nejednoznačnog rješenja za državnu imovinu tj. zakonom predloženog rješenja da će imovina koja je vlasništvo Hrvatskog fonda za privatizaciju kao i imovina Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka postati imovinom Agencije, dok će imovinom koja je vlasništvo Republike Hrvatske Agencija upravljati kao zakonski zastupnik, a za imovinu drugih državnih imatelja potpisati ugovor o upravljanju imovinom.

Zatražena su dodatna pojašnjenja o tretmanu imovine Ministarstva obrane u kontekstu ovoga zakona te je obrazloženo da će imovina koju Ministarstvo obrane koristi za aktivno obavljanje ostati pod ministarstvom, a pod Agencijom dio nekadašnjih vojnih objekata koji se ne koriste za vojne namjene.

Vezano uz proces uspostavljanja registra državne imovine naglašeno je postojanje značajnog broja sporova uključujući i one između Republike Hrvatske i jedinica lokalne razine te upozoreno na dugotrajnost ovih postupaka i posljedično negativni učinak navedenog na dinamiku uspostavljanja registra.

Tijekom rasprave od predstavnika predlagatelja dodatno je istaknuta uloga Agencije u stvaranju pretpostavki za realizaciju investicijskih projekata. Ukazano je na važnost suradnje Agencije za upravljanje državnom imovinom s jedinicama lokalne samouprave u dijelu koji se odnosi na prostorno plansku dokumentaciju kao preduvjeta realizacije projekata te mogućnost da Agencija može potaknuti određene promjene u cilju gospodarskog razvoja. Navedeno je i intencija ovim zakonom predloženih rješenja o ulozi Agencije u postupku izrade dokumenata prostornog uređenja te će se ove odredbe dodatno preispitati u odnosu na Zakon o prostornom uređenju i gradnji („NN“, br. 76/07. i 38/09.).

U kontekstu realizacije investicijskih projekata raspravljano je o tretmanu poljoprivrednog i šumskog zemljišta te šuma, zakonskim mogućnostima prenamjene, potrebama ubrzavanja postupka ukoliko je dio tog zemljišta potreban za realizaciju projekta i sl. 
Postavljeno je pitanje mogućnosti da Agencija kao nositelj izlaže određene projekte na međunarodne burze.

Zaključno je uočeno da predložena izmjena dosadašnjeg sustava upravljanja državnom imovinom posljedično iziskuje izmjenu niza zakona te je zatraženo pojašnjenje planirane dinamike izrade i donošenja tih zakona.

Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno (7 glasova „za“) odlučio predložiti Hrvatskom saboru donošenje sljedećeg

ZAKLJUČKA

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o upravljanju državnom imovinom.  
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja izneseni u raspravi uputit će se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Branka Bačića, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA

Branko Bačić, dipl. ing.