Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo

Izvješće Odbora za prostorno uređenje i graditeljstvo o Konačnom prijedlogu zakona o komunalnom gospodarstvu, drugo čitanje, P.Z. br. 264

Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo Hrvatskoga sabora, na dvadesetoj sjednici održanoj 14. lipnja 2018. godine, raspravljao je o Konačnom prijedlogu zakona o komunalnom gospodarstvu, drugo čitanje, P.Z. br. 264, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 7. lipnja 2018. godine.

Na temelju članka 93. Poslovnika Hrvatskoga sabora Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo raspravio je navedeni akt kao matično radno tijelo.

Predstavnica predlagatelja uvodno je obrazložila kako se predloženim Zakonom uređuju načela na kojima počiva komunalno gospodarstvo, obavljanje komunalnih djelatnosti, građenje i održavanje infrastrukture, plaćanje doprinosa i naknada, održavanje reda i druga značajna pitanja. Zakon uređuje vrste i organizacijske oblike u kojima se obavljaju komunalne djelatnosti, pitanja vezana uz obavljanje tih djelatnosti te pitanja komunalnog doprinosa i naknade. Predloženim zakonom osigurat će se normativni uvjeti za poboljšanje provedbe komunalnog reda na području jedinica lokalne samouprave te će se omogućiti jednostavno evidentiranje komunalne infrastrukture izgrađene do stupanja na snagu ovoga Zakona u katastru i upis u zemljišne knjige.

Nadalje, iznesene su razlike između Konačnog prijedloga zakona u odnosu na Prijedlog zakona u prvom čitanju. Značajnija razlika u odnosu na prijedlog zakona u prvom čitanju je to što se u sklopu obavljanja komunalnih djelatnosti održavanja komunalne infrastrukture omogućava osiguranje građenja komunalne infrastrukture. Nadalje, održavanje dijelova javnih cesta koje prolaze kroz naselje brisano je kao komunalna djelatnost. Obavljanje dimnjačarskih poslova i održavanje građevina za odvodnju oborinskih voda određeno je kao komunalna djelatnost. Propisano je da komunalni doprinos ne plaća jedinica lokalne samouprave na svom području te da se isti ne plaća za građenje i ozakonjenje vatrogasnih domova, vojnih građevina, prometne, energetske, vodne, pomorske, komunikacijske i elektroničke komunikacijske infrastrukture, nadzemnih i podzemnih produktovoda i vodova te sportskih i dječjih igrališta. Nadalje, onemogućeno je neprofitnim udrugama građana obavljanje komunalne djelatnosti održavanja groblja i djelatnost usluge ukopa pokojnika, produžen je rok za ustrojavanje evidencije komunalne infrastrukture, smanjene su ovlasti komunalnog redara u provedbi odluke o komunalnom redu,   i dr.

U raspravi je dio članova Odbora ocijenio da su dvojbena predložena rješenja u člancima 59., 70., 92. st. 1. i 5. i 97. Konačnog prijedloga zakona o komunalnom gospodarstvu. U odnosu na članak 84. st. 2. izneseno je mišljenje kako bi rješenje prema kojem se donošenje rješenja o komunalnom doprinosu uvjetuje pravomoćnošću uporabne dozvole moglo usporiti razvoj gospodarskih zona u manjim sredinama.

Tijekom rasprave predstavnici predlagatelja odgovarali su na postavljena pitanja i detaljno obrazložili predloženo rješenje u članku 84. stavku 2. koje se odnosi na pravomoćnost uporabne dozvole za skladište ili građevinu namijenjenu proizvodnji. Predložena odredba kompromisno je rješenje prema kojem i jedinice lokalne samouprave daju svoj doprinos konkurentnosti i rasterećenju poduzetništva.

Na pitanje postavljeno u raspravi vezano uz komunalne redare i njihove ovlasti, predlagatelj je pojasnio kako komunalnim redarima nisu dodijeljeni novi poslovi ni materijalno-pravna ovlaštenja, već se samo formalno propisuju njihove ovlasti. U odnosu na nedostatnost broja komunalnih redara u ruralnim općinama što je istaknuto u raspravi, predlagatelj je naglasio kako prema predloženom Zakonu više jedinica lokalne samouprave može zajednički osnovati komunalno redarstvo.

Na sjednici, predstavnik predlagatelja suglasio se i prihvatio predložene amandmane Odbora na Konačni prijedlog ovoga zakona.

Nakon rasprave, Odbor je većinom glasova (8 glasova „za“, 2 glasa „suzdržana“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje

ZAKONA O KOMUNALNOM GOSPODARSTVU

uz sljedeće amandmane:

AMANDMAN I. na članak 25.
U članku 25. stavku 5. riječi: „na kruta goriva“ brišu se.
Obrazloženje:
S obzirom da dimnjačari imaju koncesije koje im omogućuju obavljanje čišćenja i kontrole svih uređaja za loženje ovim amandmanom uklanja se ograničenje da mogu obavljati te poslove samo na uređajima za loženje na kruta goriva.

AMANDMAN II. na članak 44.
 U članku 44. stavku 1. točka 3. mijenja se i glasi:
„3. komunalnog linijskog prijevoza putnika“.
Obrazloženje:
Ovim se amandmanom odredba članka 44. stavka 1. točke 3. predloženog Zakona terminološki usklađuje s odredbom članka 24. stavka 1. točke 4. tog Zakona.

AMANDMAN III. na članak 118.
Članak 118. mijenja se i glasi:
„Nadzor nad provedbom ovoga Zakona provodi središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove komunalnog gospodarstva.“.
Obrazloženje:
Ovim amandmanom omogućuje se središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove komunalnog gospodarstva nadzor nad provedbom ovoga Zakona, te se ovaj Zakon usklađuje sa Zakonom o općem upravnom postupku.

AMANDMAN IV. na članak 119.
 Članak 119. mijenja se i glasi:
„(1) Upravno tijelo i pravna osoba s javnim ovlastima dužni su Ministarstvu u svrhu
provedbe nadzora omogućiti pristup njegovu službenom prostoru i dostaviti sve zatražene podatke, dokumente i izvješća u zatraženom roku.
(2) Ako upravno tijelo, odnosno pravna osoba s javnim ovlastima ne postupi po traženju Ministarstva iz stavka 1. ovoga članka, na ispunjenje zatraženog ga se poziva rješenjem.“.
Obrazloženje:
Ovim amandmanom omogućuje se ujednačavanje upravne prakse i postupanja jedinica lokalne samouprave u provedbi ovoga Zakona na području cijele Republike Hrvatske, te se propisuju mjere središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove komunalnog gospodarstva za osiguranje provedbe ovoga Zakona.

AMANDMAN V. dopunjuje se članak
Iza članka 119. dodaje se članak 119.a koji glasi:
„Članak 119.a

(1) Ministarstvo rješenjem naređuje upravnom tijelu i pravnoj osobi s javnim ovlastima otklanjanje nezakonitosti ili nepravilnosti koja se utvrdi u provedbi nadzora te rok za njezino otklanjanje.
(2) Nepostupanje po rješenju iz stavka 1. ovoga članka iz neopravdanog razloga je teška povreda službene dužnosti čelnika upravnog tijela, odnosno pravne osobe s javnim ovlastima.“.

Obrazloženje:
Ovim amandmanom omogućuje se ujednačavanje upravne prakse i postupanja jedinica lokalne samouprave u provedbi ovoga Zakona na području cijele Republike Hrvatske, te se propisuju mjere središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove komunalnog gospodarstva za osiguranje provedbe ovoga Zakona.


Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio predsjednicu Odbora, Bernardu Topolko.


PREDSJEDNICA ODBORA
Bernarda  Topolko, univ.spec.oec.