Odbor za zaštitu okoliša

Izvješće Odbora za prostorno uređenje i graditeljstvo i Odbora za zaštitu okoliša o Prijedlogu zakona o zaštiti od buke, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z.E. br. 256

Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo Hrvatskoga sabora i Odbor za zaštitu okoliša Hrvatskoga sabora raspravili su na zajedničkoj sjednici održanoj 12. veljače 2009. godine, Prijedlog zakona o zaštiti od buke, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 29. siječnja 2009. godine uz prijedlog da se sukladno članku 161. Poslovnika Hrvatskoga sabora predloženi Zakon donese po hitnom postupku.    
Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo i Odbor za zaštitu okoliša, temeljem članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravili su predloženi Zakon kao zainteresirana radna tijela.
U uvodnom obrazloženju predstavnik predlagatelja je istaknuo da se predloženim Zakonom vrši usklađenje domaćeg zakonodavstva s propisima Europske unije na području zaštite zdravlja ljudi i zaštite okoliša od štetnih utjecaja buke. Svrha ovoga zakona podudara se s ciljevima Direktive 2002/49/EZ koja regulira aktivnosti za sprječavanje, odnosno smanjivanje štetnog djelovanja buke te je posebno istaknuto postignuto usklađenje u odnosu na karte buke i akcijske planove. Uzimajući u obzir novi ustroj sanitarne inspekcije te odredbe Zakona o prostornom uređenju i gradnji („NN“, br. 76/07), Zakona o zaštiti okoliša („NN“ br. 110/07) i Uredbe o postupku utvrđivanja objedinjenih uvjeta zaštite okoliša („NN“, br. 114/08) predstavnik predlagatelja dodatno je obrazložio novine predloženog Zakona u odnosu na važeći.  
U raspravi na Odboru podržano je donošenje ovoga Zakona kojim se utvrđuju mjere u cilju izbjegavanja, sprječavanja ili smanjivanja štetnih učinaka na zdravlje ljudi koje uzrokuje buka u okolišu, uključujući smetanje bukom. Vezano uz članak 6. stavak 2. izraženo je nekoliko različitih stajališta o opravdanosti definiranog vremenskog razdoblja od 15. lipnja do 15. rujna u kojem bi bila dopuštena uporaba elektroakustičkih uređaja na otvorenom u objektima registriranim za obavljanje ugostiteljske djelatnosti najdulje do 24 sata. Rečeno je da je turizam jedna od strateških grana gospodarstva i razvoja Republike Hrvatske i da bi ga zakonska regulativa trebala poticati, ali da se na ovaj način postavljaju ograničenja koja mogu  usporiti njegov razvoj. U tom smislu predlagano je da se jedinicama lokalne samouprave ostavi mogućnost reguliranja razdoblja i perioda dana u kojem je dopuštena uporaba tih uređaja, obzirom na bolje poznavanje lokalnih potreba, običaja i mogućnosti. S druge strane izražena je dvojba glede takvog prijedloga obzirom da domicilno stanovništvo turističkih mjesta nema mogućnost utjecaja na jačinu zvukova koja se reproducira u ugostiteljskim objektima otvorenog i zatvorenog tipa. Stoga su predloženu zakonsku odredbu ocijenili opravdanom te istaknuli da kasnonoćnu zabavu treba usmjeriti na periferiju, izvan jezgre turističkih mjesta.
Imajući u vidu ulogu Hrvatske akreditacijske agencije, kao ključnog čimbenika kvalitete koja nadgleda osposobljenosti i kompetenciju laboratorija i stručnih organizacija koje provode predmetna mjerenja i nadzor, u raspravi je istaknuta važnost akreditiranja pravnih osoba iz članka 11. prema normi HRN EN ISO/ IEC 17025. Ujedno je predložen prijelazni rok od dvije godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona za pribavljanje navedene akreditacije. U tom smislu odbori su predložili amandman.
Pozitivnim je ocijenjeno uvođenje obveze izrade strateških karata buke i akcijskih planova i za vlasnike odnosno koncesionare industrijskih područja, glavnih cesta, glavnih željezničkih pruga i glavnih zračnih luka. Međutim, uočeno je da se definicija izraza glavne zračne luke u članku 2. točki 20. predloženog Zakona razlikuje od definicije navedenog pojma u članku 3. Pravilnika o načinu izrade i sadržaju karata buke i akcijskih planova („NN“, br. 5/07) koji ostaje na snazi do stupanja na snagu pravilnika koji će biti donešen temeljem ovoga Zakona. Istaknuto je kako bi se odredba članka 22. predloženog Zakona trebala upotpuniti na način da se doda tekst iz kojeg bi bilo razvidno da se do stupanja na snagu novih pravilnika primjenjuju važeći pravilnici u dijelu u kojem nisu u suprotnosti s odredbama ovoga Zakona. Na navedeni članak odbori su predložili amandman. 
U raspravi je ujedno izražena važnost kategorizacije zračnih luka budući da zračne luke stvaraju ne samo buku kao vrstu zvučnog zagađenja već i frekvencije koje negativno utječu na trajnost građevine  te mogu izazvati određene materijalne štete. U tom smislu istaknuta je važnost definiranja koridora slijetanja zrakoplova u zračne luke.
Tijekom rasprave od predlagatelja je zatraženo dodatno pojašnjenje vezano uz mogućnost zakonskog reguliranja iritirajuće buke (klima uređaji i sl.).
Nakon provedene rasprave odbori su jednoglasno (Odbor za zaštitu okoliša sa dvanaest glasova „za“ i Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo sa dvanaest glasova „za“) odlučili predložiti Hrvatskome saboru donošenje

ZAKONA O ZAŠTITI OD BUKE

zajedno sa sljedećim amandmanima:

Amandman I.

U članku 11. stavku 1. iza riječi: “ministra“ briše se točka i stavlja se zarez i dodaju riječi: „a akreditirana su prema normi HRN EN ISO/ IEC 17025 uz prijelazni period za dobivanje akreditacije od dvije godine.“

Obrazloženje:
Imajući u vidu ulogu Hrvatske akreditacijske agencije kao ključnog čimbenika kvalitete koja nadgleda osposobljenosti i kompetenciju laboratorija i stručnih organizacija koje provode predmetna mjerenja i nadzor, predloženo je uvođenje navedene akreditacije prema normi HRN EN ISO/ IEC 17025. Ujedno je predložen prijelazni rok od dvije godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona za pribavljanje navedene akreditacije.

Amandman II.

U članku 22. uvodna rečenica mijenja se i glasi: „Do stupanja na snagu pravilnika iz članka 21. ovoga Zakona, u dijelu u kojem nisu u suprotnosti s odredbama ovoga Zakona, primjenjuju se:“

Obrazloženje:
Nomotehnički se dorađuje izričaj.
 

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora odbori su odredili Jerka Rošina, predsjednika Odbora za prostorno uređenje i graditeljstvo.   

                    PREDSJEDNIK ODBORA

                              Jerko Rošin 

                                                                     POTPREDSJEDNICA ODBORA

                    dr.sc. Mirela Holy