Odbor za pomorstvo, promet i veze

Izvješće Odbora za pomorstvo, promet i veze o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o željeznici, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P. Z. E. br. 363

Odbor za pomorstvo, promet i veze Hrvatskoga sabora, na 29. sjednici održanoj 18. lipnja 2009. godine, raspravio je Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o željeznici, hitni postupak, prvo i drugo čitanje P.Z.E. br. 363, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom Klasa: 341-01/09-01/01, Urbroj: 5030116-09-1 od 08. lipnja 2009. godine.
    
Odbor je Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o željeznici, raspravio kao matično radno tijelo, sukladno odredbi članka 89. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
     
Uvodno izlaganje dao je predstavnik predlagatelja koji je kazao da će se ovim Zakonom redefinirati i dodatno uskladiti odredbe važećeg Zakona sa sekundarnim propisima Europske unije, a prema sugestijama Europske komisije, prije svega kroz veću neovisnost upravitelja infrastrukture i njegovih osnovnih funkcija od ostalih željezničkih prijevozničkih djelatnosti čime se doprinosi otvorenijem i nediskriminirajućem pristupu tržištu željezničkih usluga. Ovim Zakonom izvršiti će se usklađivanje odredbi o koncesijama za gradnju i upravljanje željezničkom infrastrukturom s odredbama novog Zakona o koncesijama, te urediti pitanje usluga od općeg gospodarskog interesa sa odgovarajućim odredbama propisa kojima se uređuje pitanje potpora.

Predstavnik Sindikata prometnika vlakova Hrvatske smatra da bi neke odredbe Zakona trebalo definirati drugačije, te posebno ukazuje na mogućnost da upravitelj infrastrukture može postati i željeznički prijevoznik. Upozorio je da nije opravdano uvođenje ETCS posebno na Koridoru X. Ističe da Vlada Republike Hrvatske ne pokazuje interes za osuvremenivanje željezničke infrastrukture, a upitan je i opstanak HŽ Carga i Hž Vuče vlakova.

U raspravi je istaknuto da primjedbe Sindikata nisu suštinske primjedbe na Zakon. Svima je jasno da uspješnost željezničkog sustava ovisi o stanju infrastrukture, a što je teško urediti s obzirom na sredstva kao i ono što se može osigurati iz Državnog proračuna. Ovaj Zakon ne može riješiti sve aspekte sigurnosti, već se očekuje da će se podzakonskim aktima, čija izrada je u tijeku, to riješiti. Ocjenjena je opravdanom primjedba Sindikata u svezi Koridora X, ali projekt ETCS-a je u tijeku, iako ima prioritetnijih problema za rješavanje na Koridoru X. Posebno je iskazano neslaganje sa Sindikatom, o ocjeni Vladinog interesa za osuvremenjivanje željezničke infrastrukture, smatrajući da se na takav način neće doći do odgovarajućih rješenja. Na poseban upit da li će se i kada uskladiti vozni red vlakova konkretno na relaciji Split - Zagreb, sa  voznim redom  trajekta, predstavnik Vlade je kazao da se to riješava na lokalnoj razini, te da pri tome treba voditi računa da li su ti vlakovi vezani za međunarodni vozni red.

Nakon provedene rasprave, Odbor za pomorstvo, promet i veze Hrvatskoga sabora jednoglasno je odlučio predložiti Hrvatskom saboru da donese

ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ŽELJEZNICI

u tekstu u kojem ga je predložila Vlada Republike Hrvatske.

Odbor je također jednoglasno donio slijedeći:

ZAKLJUČAK

Vlada Republike Hrvatske izvjestiti će Hrvatski sabor o programu modernizacije i ulaganja u željezničku infrastrukturu, te modernizaciju i prilagodbu HŽ Cargo, HŽ Putnički promet i HŽ Vuča vlakova.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Slavka Linića, predsjednika Odbora, odnosno u slučaju njegove spriječenosti Stipu Gabrića, potpredsjednika Odbora ili Živka Nenadića, člana Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA

Slavko Linić