Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu

Izvješće Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu o Prijedlogu zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z.E. br. 211

24.11.2021.

Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora, na 17. sjednici održanoj 24. studenoga 2021. godine, raspravio je Prijedlog zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z.E. br. 211, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 11. studenoga 2021. godine. 

Odbor je predmetni akt raspravio kao matično radno tijelo, sukladno odredbi članka 103. Poslovnika Hrvatskoga sabora.

Predstavnik predlagatelja je u uvodnom izlaganju istaknuo da će se donošenjem predloženog Zakona uskladiti odredbe vezane uz postupak ovlaštenja za obavljanje javne usluge od općeg gospodarskog značaja s propisima EU. Nadalje, postupci koji prethode davanju potpore u obliku naknade za javnu uslugu s odredbama Zakona o državnim potporama. Isto tako, uskladit će se postupci javnog nadmetanja za obavljanje javne usluge od općeg gospodarskog interesa s odredbama Zakona o javnoj nabavi, dok će se postupci javnog nadmetanja za dodjelu koncesija na profitabilnim linijama s obvezom javne usluge i linijama bez obveze javne usluge uskladiti sa Zakonom o koncesijama. 

Također se uvodi centralni informacijski sustav javnog linijskog prijevoza (CIS) u koji brodari u realnom vremenu prenose podatke očitane s putničkih karata prilikom ukrcaja putnika i vozila na brod. Agencija za obalni linijski pomorski promet određena je kao nacionalno tijelo za izvršenje Uredbe (EU) br. 1177/2010 o pravima putnika kada putuju morem, unutarnjim plovnim putovima i o izmjeni Uredbe (EZ) br. 2006/2004, u dijelu u kojem se ta Uredba primjenjuje na pomorski putnički promet te se predlaže Agenciji povjeriti i provedbu inspekcijskog nadzora u području sustava javnog linijskog pomorskog prijevoza putnika, a koja je do sada bila u nadležnosti inspektora sigurnosti plovidbe u lučkim kapetanijama.

Dodatno se  razrađuju odredbe kojima se uređuje besplatni i povlašteni prijevoz, kao i one kojima se brodarima naknađuje usluga besplatnog i povlaštenog prijevoza na linijama s obvezom javne usluge, radi podmirenja neto troškova koje brodari imaju prilikom obavljanja takvog prijevoza. 

Na postavljen upit da li su koncesionari obveznici revizije, predlagatelj je pojasnio da su to samo oni koncesionari koji su u obvezi temeljem Zakona o računovodstvu.

Članovi Odbora podržali su donošenje predmetnog Zakona jer će se njime ostvariti potrebni preduvjeti za učinkovitije obavljanje djelatnosti javnog obalnog pomorskog prometa te pridonijeti zelenoj tranziciji.

Donošenje predmetnog Zakona jedan je od preduvjeta za uspješnu realizaciju Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. 

Nakon provedene rasprave, Odbor je jednoglasno (9 glasova ”ZA”) odlučio predložiti Hrvatskom saboru da donese

ZAKON O PRIJEVOZU U LINIJSKOM I POVREMENOM OBALNOM POMORSKOM PROMETU

Uz sljedeće amandmane koji su jednoglasno prihvaćeni (9 glasova ”ZA”):

I. Na članak 19.

U članku 19. mijenjaju se stavci 2. i 3. na način da glase:

„(2) Državne linije odlukom uspostavlja Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog Ministarstva, a nakon provedenog javnog savjetovanja sa zainteresiranom javnošću radi iskazivanja interesa otočnog stanovništva i brodara, odnosno kako bi se utvrdilo može li se opći gospodarski interes ostvariti nametanjem obveze obavljanja javne usluge svim brodarima, bez sklapanja ugovora o javnoj usluzi.

(3) Odluka o uspostavljanju državne linije od općeg gospodarskog interesa i s obvezom javne usluge može se donijeti ako je prethodno provedenim javnim savjetovanjem utvrđeno da se opći gospodarski interes ne može ostvariti nametanjem obveze javne usluge bez sklapanja ugovora o javnoj usluzi te u tom slučaju odluka sadrži specifikaciju relacije na kojoj se obavlja prijevoz od državnog značaja, minimalnu učestalost prijevoza, vrstu i minimalni kapacitet brodova, vrstu prijevoza, naznaku o profitabilnosti linije te obrazloženje razloga namjere sklapanja ugovora o javnoj usluzi s jednim ili više brodara na pojedinim ili svim linijama, ako se sklapanjem tog ugovora ostvaruje opći gospodarski interes koji se ne bi mogao ostvariti nametanjem obveze javne usluge za sve brodare koji namjeravaju održavati predmetnu liniju.“

Obrazloženje: Predloženom izmjenom usklađuje se prijedlog zakonskog teksta s Uredbom Vijeća (EEZ) br. 3577/92 o primjeni načela slobode pružanja usluga u pomorskom prometu unutar država članica (pomorska kabotaža)

II. Na članak 20.

U članku 20. iza stavka 3. dodaje se novi stavak 4. koji glasi:

„Na naknadu za povećanu učestalost prijevoza koju jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave daje operatoru temeljem ugovora iz stavka 2. ovoga članka, odgovarajuće se primjenjuju pravila o državnim potporama te odredbe članaka 15. do 18. ovoga Zakona.“

(1)    Dosadašnji stavak 4. postaje stavak 5.

Obrazloženje: Predloženim dopunom usklađuje se tekst odredbe s pravilima o potporama.

III. Na članak 69.

U članku 69. stavku 1. riječi "aktu o ovlaštenju" zamjenjuju se riječima "aktu o povjeravanju javne usluge".

Obrazloženje: Predloženom izmjenom usklađuje se naziv akta s nazivom akta iz članka 5. točke 2. prijedloga zakonskog teksta.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Peru Ćosića, predsjednika Odbora.


        PREDSJEDNIK ODBORA 

                                                                    Pero Ćosić