Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu

Izvješće Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P. Z. E. br. 398

Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora, na 18. sjednici održanoj 19. lipnja 2013. godine, raspravio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 13. lipnja 2013. godine.

Odbor je Konačni prijedlog zakona raspravio kao matično radno tijelo, sukladno s odredbom članka 89. Poslovnika Hrvatskoga sabora.

Odbor je raspolagao i s prethodnim obvezujućim mišljenjem na Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu, s Konačnim prijedlogom zakona, sukladno odredbi članka 10. stavka 2. Zakona o državnim potporama („Narodne novine“, broj 140/05 i 49/11), aktom od 23. svibnja 2013. U prethodnom obvezujućem mišljenju Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja navodi da je predmetni Zakon sukladan sa Zakonom o državnim potporama.

U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja istaknuo je da se ovim zakonskim prijedlogom uređuju pitanja vezana za obavljanje linijskog pomorskog prijevoza, sukladno načelima sadržanim u Uredbi Vijeća broj 3577/92 o slobodi pružanja usluga u pomorskom prijevozu unutar država članica (pomorska kabotaža), kao i primjena novih pravila koja uređuju pitanja dodjele državnih potpora u obliku naknade za obavljanje usluga od javnog interesa. Stvaraju se uvjeti za informatizaciju sustava linijskog pomorskog prijevoza. Osim povećanja dostupnosti usluga, uspostavom informatizacije omogućit će se efikasniji nadzor te transparentnija kontrola subvencioniranja usluga u javnom obalnom pomorskom prometu. Poslovi upravljanja informacijskim sustavom povjereni su Agenciji za obalni linijski pomorski promet. Također se poboljšava sustav koncesioniranja s posebnim osvrtom na definiranje uvjeta i nadležnosti dodjela koncesija te proširuju uvjeti za podnošenje ponuda za davanje koncesija s mogućnošću sudjelovanja broda u gradnji, a sve u cilju obnove flote. Predstavnik predlagatelja istaknuo je da se ovim zakonskim prijedlogom uređuje i sustav povlastica za otočno stanovništvo, u cilju osiguranja povećanja broja stanovništva na otocima.

U raspravi je iznesen prijedlog da se u Konačni prijedlog zakona ugradi odredba kojom bi prilikom raspisivanja natječaja za svaku pojedinu liniju davatelj koncesije bio dužan utvrditi obvezu osiguranja zamjenskog broda, jer se u dosadašnjoj praksi pokazalo da nema uvijek odgovarajućeg zamjenskog broda, a ne samo uredbom Vlade Republike Hrvatske. Time bi se zagarantirala sigurnost polovidbe.
Smanjenje broja članova Upravnog vijeća Agencije za obalni linijski promet, dio članova Odbora smatra lošim rješenjem, jer se radi isključivo o predstavnicima ministarstava. Predstavnik predlagatelja je pojasnio da će se ovim načinom povećati efikasnost i kontrola rada Agencije te neće biti mogućeg sukoba interesa u odnosu na dosadašnji sastav članova Upravnog vijeća.

Također je raspravljano o radu Agencije za obalni linijski promet te je izraženo mišljenje da se radi o nepovoljnim uvjetima raspisanih natječaja i da se trebala poštovati sadašnja razina usluge, unatoč uštedama koje se žele postići.

Postavljeno je i pitanje o načinu rješenja problema koncesionara Autocesta Rijeka-Zagreb u svezi refundiranja naknade neplaćene mostarine mosta Krk za prošlu i ovu godinu. Predstavnik resornog ministarstva odgovorio je da se još uvijek riješava pitanje nadležnosti između ministarstava.

U daljnjoj raspravi dio članova Odbora izrazio je nezadovoljstvo ukidanjem dužobalne linije koncem ove godine. Premda se radi o visokoj državnoj subvenciji, smatraju da ne bi bilo dobro rješenje da se ukine ova duga pomorska i turistička tradicija, tim više što će donijeti brojne probleme turističkim agencijama, prijevozu kamiona i dr. Iako se radi o potrebi usklađenja Zakona s pravnom stečevinom Europske unije kojom se državne linije na kojima se prijevoz obavlja temeljem ugovora o koncesiji za pružanje javne usluge isključuje dužobalna linija što je sukladno pravilima kojima se uređuje pomorska kabotaža, potrebno je provesti ozbiljnu raspravu o ovoj temi i pronaći rješenje kojom bi se osigurala budućnost ove brodske linije kao dijela hrvatskog identiteta.

Nakon provedene rasprave, Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora većinom glasova odlučio je (5 glasova ”za” i 2 ”protiv”) predložiti Hrvatskom saboru da donese

ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PRIJEVOZU U LINIJSKOM
I POVREMENOM OBALNOM POMORSKOM PROMETU

u tekstu u kojem ga je predložila Vlada Republike Hrvatske.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Nadu Turina - Đurić, predsjednicu Odbora, odnosno u slučaju njezine spriječenosti Antu Kulušića, potpredsjednika Odbora.

PREDSJEDNICA ODBORA
Nada Turina – Đurić