Odbor za poljoprivredu Hrvatskoga sabora raspravio je, u svojstvu matičnog radnog tijela, na 11. sjednici održanoj 6. prosinca 2024. godine, Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 28. studenoga 2024. godine.
Ovim aktom osigurat će se učinkovita zaštita financijskih interesa Europske unije, uvodno je istaknuo predstavnik predlagatelja. Govoreći o razlikama između Prijedloga zakona i ovog akta istaknuo je kako se ovim aktom ukida primjena višestruke sukladnosti, a u dijelu koji se odnosi na primjenu uvjetovanosti uključuje se socijalna uvjetovanost, koja će biti obvezna za poljoprivrednike i korisnike izravnih plaćanja i IAKS mjera ruralnog razvoja od početka 2025. godine. Uz navedeno, propisuje se pravna osnova za uspostavu Nacionalnog informacijskog sustava ekološke proizvodnje koji će poslužiti kao alat za razmjenu informacija između kontrolnih i nadležnih tijela, te kao alat za sustavno praćenje kontrolnog sustava ekološke proizvodnje i omogućiti bržu razmjenu informacija o provedenim kontrolama ekološke proizvodnje. U raspravi je rečeno kako bi poljoprivrednike, koji se odluče za sudjelovanje u prikupljanju podataka za Mrežu podataka o održivosti poljoprivrednih gospodarstava, trebalo potaknuti na sudjelovanje u prikupljanju ovih podataka, te je postavljen upit o sankcijama za poljoprivrednike koji u prikupljanju podataka ne budu sudjelovali. U raspravi je postavljen upit o razlozima zbog kojih je između dva čitanja došlo do izmjena u novopredloženom članku 8.c koja se odnose na postupanja kod sumnje u prijevaru i stavljanja na listu isključenja iz mogućnosti dodjele potpore iz EPFRR i EFPJ. Rečeno je kako je u izmijenjenom članku 8.a trebalo zadržati mogućnost da Agencija tijekom administrativne kontrole može od korisnika zatražiti dopunu i/ili obrazloženja dostavljenih dokumenata, ali i propisati slučaj „više sile i izvanrednih okolnosti“ u članku 141. stavku 7. Zakona, koji se mijenja člankom 27. ovog akta, kako je to pri raspravi o Prijedlogu ovog Zakona predložio Odbor za poljoprivredu. U raspravi je ponovljeno i kako je ovaj akt trebalo uskladiti s odredbama članka 59. Uredbe 2021/2116, kako se korisnici sredstava ne bi kažnjavali u slučaju administrativne pogreške nadležnog tijela utvrđene kontrolom na terenu prilikom ili nakon isplate sredstava, što se predlaže člankom 29. ovoga akta.
Predstavnik predlagatelja odgovorio je da će se način prikupljanja podataka za Mrežu podataka o održivosti poljoprivrednih gospodarstava propisati pravilnikom, pri tome se neće sankcionirati poljoprivrednici koji u istom ne budu sudjelovali, ali će se stimulirati oni koji budu sudjelovali. Dodao je kako se prikupljeni podatci koriste kao osnova za analizu provedbe Zajedničke poljoprivredne politike te za kreiranje budućih politika. Predstavnica predlagatelja odgovorila je kako su ove izmjene rezultat međuresornog usuglašavanja, podsjetivši kako se s ciljem zaštite financijskih interesa Europske unije pred Agenciju za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju stavljaju novi zahtjevi, te da pri tome u obzir treba uzeti da je korištenje sredstava iz Programa ruralnog razvoja vremenski ograničeno. Istaknula je kako će se pravilnicima o provedbi mjera iz Strateškog plana u okviru Zajedničke poljoprivredne politike propisati mogućnost da Agencija od korisnika zatraži dopunu i/ili obrazloženje dostavljenih dokumenata, pa isto nije potrebno propisivati ovim aktom.
Nakon provedene rasprave Odbor za poljoprivredu je većinom glasova (7 glasova „ZA“ i 1 glas “PROTIV“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje
ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POLJOPRIVREDI.
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio zastupnicu Marijanu Petir, predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
Marijana Petir