Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu

Izvješće Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu o Prijedlogu Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu

Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskoga sabora razmotrio je na 2. sjednici 16. veljače godine 2012., Prijedlog Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2012. godinu, s prijedlogom projekcija za 2013. i 2014., koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 13. veljače godine 2012., KLASA: 400-06/12-01/02, URBROJ: 65-12-02.

Odbor je pitanje raspravio kao zainteresirano radno tijelo.

Uvodno obrazloženje podnijeli su predstavnici predlagatelja.

U uvodnom obrazloženju predstavnik predlagatelja izvijestio je da je ovaj proračun rezultat potrebe usklađivanja fiskalne politike sa stvarnim mogućnostima kao i potrebama osiguravanja uvjeta pozitivnog ekonomskog rasta gospodarstva. S tim u svezi istaknuto je da proračun za ovu godinu iznosi 118,84 milijarde kuna, što predstavlja rashodovnu stranu proračuna dok su prihodi proračuna planirani u iznosu od 108,9 milijardi kuna.

Obrazlažući prihodovnu stranu proračuna istaknuto je da se ukupno porezno opterećenje u državi neće povećati te da će prihodi narasti za 1,4% u odnosu na prethodnu godinu.Rashodi proračuna za 2012 godinu manji su za 3,4 milijarde kuna u odnosu na prethodnu. Također istaknuto je da su ovim proračunom zaštićene socijalne naknade, davanja građana kroz dječji doplatak, rodiljne naknade te mirovine za koje predviđeno povećanje.

Na osnovu planiranih prihoda i rashoda procjena ukupni manjak proračuna države planiran za 2012. godini planiran je u iznosu od 3,3% BDP čime će manjak proračuna biti smanjen na razinu od 2,8% dok će izvanproračunski korisnici i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave bilježiti ukupan manjak na razini od 0,2% BDP-a.

Na poziciji Ministarstva kulture planirano je sniženje troškova u iznosu od 833.206.812 kuna što je smanjenje za 39.948.627 kn ili 4,4%. Sredstva proračuna u užem smislu iznose 687.000.000 kn dok su za 2011. godinu iznosila 737.419.496 kn. Prema tome sredstva su smanjena za 50.419.496 kn ili 6,8%. Gledajući strukturu sredstva najviše su smanjena sredstva namijenjena za plaće koja su u 2011. godini iznosila 253,8 mil.kn dok se za 2012. godinu predviđaju u iznosu od 228,4 mil. kn što je za 25,4 mil. kn manje ili 10%.

Sredstva za tekuće izdatke u 2011. godini iznosila su 83,00 mil. kn dok se za 2012. godinu planira 77,2 mil. kn što je smanjenje za 5,8 mil. kn ili 7%. Sredstva za programske aktivnosti u 2011. godini iznosila su 256,5 mil kn dok se za 2012. godinu planira 245,0 mil kn što je smanjenje za 11,5 mil. kn ili 4,4%. Navedeno smanjenje odnosi se u isključivo za programe zaštite spomenika kulture. Posebno se ističe da sredstva namijenjena realizaciji programskih aktivnosti Ministarstva kulture prijedlogom proračuna nisu smanjena već zadržana na razini sredstva prethodne godine. Što se tiče Hrvatske akademije znanosoti i umjetnosti prijedlogom proračuna smanjena su sredstva s 62.730.000 na 52.200.00 kuna.

Na poziciji Ministarstva obrazovanja znanosti i sporta planirano je sniženje troškova u iznosu od 11.557.718.541 ili 2,81% u odnosu na prošlu godinu. Navedeno smanjenje odnosi se na smanjena sredstva za plaće, dodatke za posebne uvjete rada, prekovremeni rad i rada na određeno vrijeme. S tim u svezi istaknuto je da se plaće učitelja i nastavnika školski ustanova neće smanjivati. Predstavljajući razvojnu stranu proračuna Ministar je ukratko naveo programe i projekte kojima su osigurana veća sredstva u odnosu na prošlu godinu, s tim u svezi primjerice naveo je da će se poticati inovacija i razvoj tehnologija kroz Poslovno-inovacijski centar Republike Hrvatske BICRO te Hrvatski institut za tehnologiju. Obrazlažući proračunska sredstva posebnih programa za provođenje programa nacionalnih manjina istaknuto je da se ista nisu smanjivila te da su osigurana u istome iznosu kao i za prošlu godinu.

Raspravljajući o rečenom prijedlogu većina članova Odbora smatra da je isti realan i racionalan, činjenicom što će predložene mjere štednje potaknuti kvalitetan razvoj gospodarstva Republike Hrvatske. S tim u svezi izneseni su određene primjedbe, prijelozi i sugestije. Tako članovi Odbora pozitivno ocjenjuju prijedlog Ministra kojim se plaće učitelja i nastavnika u školskim ustanovama neće nominalno smanjiti. Raspravljajući o osiguranim sredstvima u segmentu znanstveno-istraživačke djelatnost članovi Odbora pozdravljaju određena ulaganja u znanstveno-istraživačku djelatnosti, poput osiguravanja sredstava za izdavanje stručnih znanstvenih časopisa, kao i nabave inozemnih znanstvenih časopisa.

Raspravljajući o sredstvima na razini osnovnoškolskog i srednješkolskog obrazovanja mišljenje je pojedinih članova Odbora, da ista nisu dostatna, te da neće pridonijeti razvoju odgojno-obrazovnog sustava na nacionalnoj razini. S ciljem unaprijeđivanja odgojno obrazovnog sustava Republike Hrvatske, prijedlog je kompetentnom Ministarstvu da vodi skrb o Kapitalnim ulaganjima, a što bi pridonijelo u budućnosti rezultiralo boljom opremljenošću školskih ustanova kao i njihovoj izgradnji.

U dijelu rasprave o segmentu visokog obrazovanja u Republici Hrvatskoj članovi Odbora konstatirali su da je potrebno raditi na kvaliteti i učinkovitosti sustava visokog obrazovanja.

Raspravljajući o proračunu koji se odnosi na Ministarstvo kulture Republike Hrvatske mišljenje je pojedinih članova Odbora da su pojedine stavke proračuna nepotpune i nedorečene. Tako nedorečenim smatraju, pojedini članovi Odbora, stavku proračuna koja se odnosi na razvoj audiovizualne djelatnosti i industrije u Republici Hrvatskoj ističući da ista nije u potpunjena s izmjena i dopunama Zakona o audiovizuanim djelatnostima iz 2011. godine. S ciljem gospodarskog razvoja tradicionalnog i umjetničkog obrta u Republici Hrvatskoj mišljenje je da bi navedeno povećanje pridonijelo prosperitetu istog u cjelini, te na taj način značajno utjecalo na kulturnu baštinu Republike Hrvatske i pridonijelo društvenom i gospodarskom razvoju društva općenito.

U raspravi o sredstvima spomeničke rente mišljenje je pojedinih članova Odbora da ista nisu dostatna, te da ih je sukladno tome u sljedećem proračunskom razdoblju potrebno povećati.

Raspravljajući o programima kazališne i glazbeno-scenske djelatnosti članovi Odbora pozdravljaju intenciju predlagatelja kojom su za iste povećana sredstva u odnosu na prošlu godinu.Također, opravdanim smatraju i osiguranje proračunskih sredstava na proškogodišnjoj razini koja se odnosi na međunarodne programe. U dijelu rasprave o organizacijama civilnog društva u Republici Hrvatskoj primjerice u raspravi o Zakladi Kultura Nova iskazan je pozitivan stav kojim su osigurana proračunska sredstva u iznosu od 3.000.868 mil. kuna.

Nakon provedene rasprave, Odbor je većinom glasova (8 ZA i 4 PROTIV) odlučio predložiti Hrvatskom saboru da donese

DRŽAVNI PRORAČUN REPUBLIKE HRVATSKE ZA
2012 GODINU I PROJEKCIJE ZA 2013 I 2014 GODINU,

te sljedećih odluka:

- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Hrvatskih voda za 2012. godinu i
projekcije za 2013. i 2014. godinu;
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Fonda za zaštitu okoliša i energetsku
neučinkovitosti za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu.
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Hrvatskih cesta za 2012. godinu i
projekcije za 2013.1 2014. godinu;
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Državne agencije za osiguranje štednih
uloga i sanaciju banaka za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu;
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Agencije za upravljanje državnom
imovinom za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu;

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je prof. dr. sc. Valter Boljunčić, predsjednik Odbora.

PREDSJEDNIK

Prof. dr. sc. Valter Boljunčić