Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu Hrvatskoga sabora na 39. sjednici održanoj 25. studenoga 2009. godine, razmotrio je Konačni prijedlog zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2010. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 21. studenoga 2009. godine.
Odbor je u smislu članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora o predmetnom aktu raspravljao u svojstvu zainteresiranoga radnog tijela.
Odbor je proveo objedinjenu raspravu o Konačnom prijedlogu ovoga Zakona i Prijedlogu Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2010. godinu i projekcijama za 2011. i 2012. godinu.
U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja obrazložio je osnovne odrednice Konačnog prijedloga ovoga Zakona, pri čemu je istaknuto da predložena rješenja osiguravaju redovito izvršavanje prava i obveza proračunskih korisnika u skladu s makroekonomskom politikom i financijskim mogućnostima Državnog proračuna u 2010. godini.
U raspravi koja je uslijedila nakon uvodnog izlaganja predstavnika predlagatelja, većina članova Odbora podržala je donošenje ovoga Zakona u tekstu kako ga je predložila Vlada Republike Hrvatske.
Prema mišljenju dijela članova Odbora, Konačni prijedlog ovoga Zakona trebalo bi dopuniti na način da se utvrdi, da jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, odlukom o izvršavanju proračuna odnosne jedinice za 2010. godinu, iznimno od odredbi posebnih zakona i podzakonskih akata kojima je propisana isključiva namjena korištenja neporeznih prihoda jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, mogu te prihode koristiti i za druge namjene iz njihovog samoupravnog djelokruga, pod uvjetom da se ne dovede u pitanje obavljanje djelatnosti koja se financira iz navedenog prihoda.
Pri tome je istaknuto da bi, obzirom na probleme vezane za redovito financiranje poslova iz samoupravnog djelokruga jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, mogućnost korištenja neporeznih prihoda za financiranje i drugih potreba iz samoupravnog djelokruga, a ne samo za isključivu namjenu, značajno pridonijelo redovnom financiranju lokalnih poslova i programa sukladno prihodima koji pripadaju jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Tim više ako se ima u vidu da značajan broj jedinica, zbog smanjenja prihoda nije u stanju financirati tekuće rashode, primjerice, rashode za zaposlene, s jedne strane, dok s druge strane imaju slobodnih sredstava kojima je namjena određena, primjerice, prihodi s osnova komunalne naknade, i koja ne može koristiti za druge namjene, unatoč tome što se time ne bi dovelo u pitanje obavljanje djelatnosti koja se financira iz tog prihoda.
S tim u svezi predsjednik Odbora predložio je da Odbor utvrdi amandman na Konačni prijedlog ovoga Zakona, kojim će se propisati da jedinice lokalne i područne (regionalne) iznimno od odredbi posebnih zakona i podzakonskih akata kojima je propisana isključiva namjena korištenja neporeznih prihoda tih jedinica, mogu te prihode koristiti i za druge namjene iz njihovog samoupravnog djelokruga, pod uvjetom da se ne dovede u pitanje obavljanje djelatnosti koja se financira iz tih prihoda.
Iznijeti prijedlog nije dobio potrebnu većinu glasova. Za iznijeti prijedlog izjasnila su se dva člana Odbora, a pet članova Odbora bilo je protiv.
Također, u raspravi je iznijeto mišljenje prema kojem bi sredstvima pomoći iz državnog proračuna jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave koje ispunjavaju propisane uvjete, trebalo financirati samo razvojne projekte i programe u tim jedinicama, a ne i rashode, primjerice, za zaposlene.Sukladno navedenom, predsjednik Odbora predložio je da Odbor utvrdi amandman na tekst Konačnog prijedloga ovoga Zakona kojim će se propisati da se sredstva pomoći iz državnog proračuna namijenjena jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, koje ispunjavaju utvrđene uvjete, mogu koristiti za financiranje razvojnih projekata u tim jedinicama.
Iznijeti prijedlog nije dobio potrebnu većinu glasova. Za iznijeti prijedlog izjasnila su se dva člana Odbora, a pet članova Odbora bilo je protiv.
Nakon provedene rasprave, Odbor je većinom glasova (pet glasova „za“ i dva glasa „protiv“) odlučio Hrvatskome saboru predložiti donošenje
ZAKONA O IZVRŠAVANJU DRŽAVNOG PRORAČUNA REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2010. GODINU.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je gospodin Zvonimir Mršić, predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Zvonimir Mršić