Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu Hrvatskoga sabora na 65. sjednici održanoj 16. veljače 2011. godine, razmotrio je Izvješće o radu Državnog ureda za reviziju za 2010. godinu i Izvješće o obavljenim revizijama, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 8. prosinca 2010. godine.
Odbor je u smislu članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora o navedenim Izvješćima raspravljao u svojstvu zainteresiranoga radnog tijela.
U uvodnom izlaganju glavni državni revizor obrazložio je osnovne karakteristike predmetnih Izvješća, koja Državni ured za reviziju podnosi Hrvatskome saboru u skladu s odredbom članka 11. Zakona o državnoj reviziji („Narodne novine“ br. 42/03. - pročišćeni tekst i 177/04.).
Glavni državni revizor naglasio je, da se postupci i način obavljanja revizije obavljaju u skladu sa Zakonom o državnoj reviziji, a prema načelima i pravilima utvrđenim INTOSAI revizijskim standardima, unutarnjim normativnim aktima i procedurama, te pravilima struke uz poštivanje Kodeksa profesionalne etike državnih revizora.
Pored toga u uvodnom izlaganju glavnog državnog revizora istaknuto je da je u ovom izvještajnom razdoblju obavljeno 770 revizija, čime su obuhvaćena javna sredstva u ukupnom iznosu od 178.099.531.308,00 kuna.
Revizijom je obuhvaćeno 576 lokalnih jedinica, od čega je revizija financijskih izvještaja i poslovanja obavljena za 261 lokalnu jedinicu, a uvid u proračun i financijske izvještaje obavljen je za 315 lokalnih jedinica. S tim u svezi istaknuto je da je o financijskim izvještajima i poslovanju lokalnih jedinica za 2009. godinu, izraženo 11 bezuvjetnih, 247 uvjetnih, tri nepovoljna mišljenja, a da je o financijskim izvještajima i poslovanju svih drugih revidiranih lokalnih jedinica izraženo uvjetno mišljenje.
U raspravi, je istaknuto da dostavljena Izvješća sadrže sve relevantne podatke o radu Državnog ureda za reviziju za 2010. godinu i o obavljenim revizijama za 2009. godinu.
Prema mišljenju dijela članova Odbora, za određeni broj jedinica lokalne samouprave bezuvjetno mišljenje nije izraženo, radi okolnosti na koje te jedinice nisu mogle utjecati, primjerice, kada je u pitanju naplata određenih potraživanja.
Ukazano je na određene nepravilnosti koje nisu sadržane u Izvješću o obavljenim revizijama, a koje se odnose na provedbu članka 9. Zakona o izborima općinskih načelnika, gradonačelnika, župana i gradonačelnika Grada Zagreba, kada su u pitanju dužnosti koje općinski načelnici, gradonačelnici, župani i gradonačelnik Grada Zagreba za vrijeme obavljanja te dužnosti ne mogu obavljati.
Također, ukazano je i na određene nepravilnosti koje nisu sadržane u Izvješću, a koje se odnose na provedbu članka 90. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, kojim je utvrđeno da u jedinicama lokalne samouprave koje imaju više od 10.000 stanovnika, velikim gradovima, gradovima sjedištima županija, odnosno županijama općinski načelnik, gradonačelnik i župan dužnost obavljaju profesionalno, a njihovi zamjenici odlučuju o tome hoće li dužnosti na koje su izabrani obavljati profesionalno.
S tim u svezi istaknuto je da u nekim gradovima koji imaju više od 10.000 stanovnika gradonačelnici ne obavljaju svoju dužnost profesionalno.
Članovi Odbora suglasni su u ocjeni da je o financijskim izvještajima i poslovanju revidiranih lokalnih jedinica izražen značajan broj uvjetnih mišljenja zbog nenamjenskog korištenja neporeznih prihoda. Pri tome je istaknuto da su jedinice te prihode u najvećem broju slučajeva nenamjenski koristile zbog značajnog smanjenja prihoda s osnove poreza na dohodak.
Pri tome je iznijet prijedlog da Odbor utvrdi zaključak kojim će predložiti Vladi Republike Hrvatske da odgovarajućim aktom omogući jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, da iznimno od zakona i podzakonskih akata kojima je propisana isključiva namjena korištenja neporeznih prihoda tih jedinica, mogu te prihode koristiti i za druge namjene iz njihovog samoupravnog djelokruga, uz uvjet da se ne dovede u pitanje obavljanje djelatnosti koja se financira iz tih prihoda.
Naime, Odbor je zaključak istog sadržaja predlagao i uz Izvješće Odbora o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2010. godinu, te isti povukao uz prethodni dogovor s predlagateljem navedenoga Zakona, da će sadržaj zaključka biti uređen odgovarajućim izmjenama zakona.
Predstavnik Državnog ureda za reviziju odgovorio je na više pitanja postavljenih u raspravi, koja su se odnosila na kriterije za odabir subjekata revizije, izražena mišljenja i slično.
Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno odlučio Hrvatskome saboru predložiti donošenje sljedećeg
ZAKLJUČKA
Prihvaća se Izvješće o radu Državnog ureda za reviziju za 2010. godinu i Izvješće o obavljenim revizijama.
Također, Odbor je jednoglasno odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje i sljedećeg
ZAKLJUČKA:
Predlaže se Vladi Republike Hrvatske da odgovarajućim aktom omogući jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, da iznimno od zakona i podzakonskih akata kojima je propisana isključiva namjena korištenja neporeznih prihoda tih jedinica, mogu te prihode koristiti i za druge namjene iz njihovog samoupravnog djelokruga, uz uvjet da se ne dovede u pitanje obavljanje djelatnosti koja se financira iz tih prihoda.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Zvonimir Mršić, predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Zvonimir Mršić