Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina

Izvješće Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina o Prijedlogu zakona o izmjeni Zakona o zaštiti potrošača, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z.E. br. 315

Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 26. sjednici održanoj 17. travnja 2013. godine, Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o zaštiti potrošača, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 13. ožujka 2013. godine. 

Odbor je Konačni prijedlog ovog zakona razmatrao kao zainteresirano radno tijelo.

U raspravi su članovi Odbora posebno ukazali na nejasnost predložene izmjene u članku 3. Konačnog prijedloga zakona, a kojom se mijenja čl 145. st. 1 podstavak 12. važećeg Zakona. Naime, prema Konačnom prijedlogu zakona spomenuta odredba nakon promjene glasila bi:
„– podaci na obavijesti o proizvodu nisu jasni, vidljivi i čitljivi te ako nisu napisani ili piktogramima lako razumljivim potrošaču (članak 17. stavak 3.)”.

Ovu izmjenu predlagatelj je obrazložio time da je Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti potrošača iz lipnja 2009. godine člankom 75. stavkom 3. prijelaznih i završnih odredbi propisano da pristupanjem Republike Hrvatske Europskoj uniji prestaje važiti odredba članka 145. stavka 1. podstavka 10. važećeg Zakona. Obzirom da je u Zakonu o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti potrošača iz srpnja 2012. došlo do izmjene članka 145. stavka 1. važećeg Zakona, predlagatelj ističe da se ovim prijedlogom Zakon nužno usklađuje s navedenim izmjenama.

Međutim, Članovi Odbora su mišljenja da u predloženom tekstu odredbe čl. 145. st. 1. podstavaka 12. nije jasno koji je to drugi jezik lako razumljiv potrošaču u RH, a koji je alternativa hrvatskomu jeziku, osobito imajući u vidu sve službene jezike EU. Osim toga, ulaskom u Europsku uniju hrvatski jezik postaje jedan od službenih jezika Europske unije te je tim prije nerazumljiv motiv predložene izmjene. Isto tako, izraženo je mišljenje da je predložena odredba u suprotnosti s člankom 12. st. 1. hrvatskoga Ustava koji kaže da je u Republici Hrvatskoj u službenoj uporabi hrvatski jezik i latinično pismo.

Stoga je predloženo da ostane na snazi važeća odredba koja glasi:
 „– podaci na obavijesti o proizvodu nisu jasni, vidljivi i čitljivi te ako nisu napisani hrvatskim jezikom i latiničnim pismom ili znakovima i piktogramima lako razumljivim potrošaču, što ne isključuje mogućnost uporabe i drugih jezika (članak 17. stavak 4.)“.

Budući da je predložena izmjena iz čl. 3. Konačnog prijedloga zakona samo usklađivanje s člankom 75. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti potrošača (NN 79/09), a koji nije predmet izmjena ovog zakonskog prijedloga te stoga poslovnički Odboru nije moguće uložiti amandman na taj članak, predloženo je da predlagatelj svojim amandmanom na članak 75. riješi ovo pitanje, s čime se predstavnik predlagatelja na sjednici Odbora složio.

Naime, spomenuti članak 75., zbog kojeg se i predlaže izmjena u ovom Konačnom prijedlogu zakona, propisuje da se danom pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji, odredba članka 17. stavak 4. (koja postaje stavak 3.) promijeni te da glasi:
»(3) Podaci iz stavka 1. i 2. ovoga članka moraju biti jasni, vidljivi i čitljivi te napisani hrvatskim jezikom i latiničnim pismom ili nekim drugim jezikom, znakovima, simbolima ili piktogramima lako razumljivim potrošaču.«
Ovu promjenu koja se odnosi na jezik predlagatelj nije obrazložio ni kod izmjena i dopuna zakona izvršenih 2009. godine niti njenu svrhovitost objašnjava u ovom Konačnom prijedlogu zakona.

Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese

ZAKON O IZMJENAMA ZAKONA O ZAŠTITI POTROŠAČA

Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio dr.sc. Furia Radina, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA
dr.sc. Furio Radin