Odbor za gospodarstvo Hrvatskoga sabora je na 44. sjednici održanoj 20. rujna 2022. godine razmotrio Godišnje izvješće o radu Hrvatske energetske regulatorne agencije za 2021. godinu i Izvješće o ostvarenju proračuna Hrvatske energetske regulatorne agencije za 2021. godinu (u daljnjem tekstu: Izvješće), koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora u skladu s odredbom članka 33. stavka 1. Zakona o regulaciji energetskih djelatnosti („Narodne novine“, broj 120/12 i 68/18) dostavila Hrvatska energetska regulatorna agencija (u daljnjem tekstu: Agencija), aktom od 29. lipnja 2022. godine.
Odbor za gospodarstvo je na temelju članka 75. Poslovnika Hrvatskoga sabora raspravio predloženi akt u svojstvu matičnoga radnog tijela.
Odbor je raspolagao mišljenjem Vlade Republike Hrvatske, Klasa: 022-03/22-12/69, Urbroj: 50301-05/31-22-5 od 19. rujna 2022. godine (u daljnjem tekstu: Mišljenje).
U uvodnom govoru predsjednik Odbora za gospodarstvo Žarko Tušek je istaknuo da na sjednicu nisu pristupile osobe koje prema članku 56. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17, 29/18, 53/20, 119/20 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 123/20) trebaju biti nazočne na sjednici radnog tijela Hrvatskoga sabora.
Naglasio je da nije primijenjen ni članak 23. Zakona o regulaciji energetskih djelatnosti, koji jasno propisuje tko predstavlja i zastupa Agenciju u svim postupcima pred sudovima, upravnim i drugim državnim tijelima te pravnim osobama s javnim ovlastima, poduzima sve pravne radnje u ime i za račun Agencije, organizira i vodi poslovanje Agencije i odgovoran je za zakonitost rada Agencije, pa tako i podnošenje predmetnog Izvješća pred radnim tijelom Hrvatskoga sabora (u konkretnom slučaju riječ je o predsjedniku Upravnog vijeća Agencije mr.sc. Danijelu Žambokiju, a koji još uvijek nije razriješen s dužnosti temeljem zahtjeva koji je podnio Vladi Republike Hrvatske).
Također, sukladno citiranoj zakonskoj odredbi, predsjednika Upravnog vijeća u njegovoj odsutnosti zamjenjuje njegov zamjenik (u konkretnom slučaju mr.sc. Željko Vrban, dipl. ing.).
Od prisutnih iz Agencije nije bio nitko od članova Upravnog vijeća, koje upravlja Agencijom, odgovara za stručni rad Agencije, donosi programe rada i razvoja, odlučuje o financijskom planu i godišnjem proračunu, a o čijem radu i ostvarenju proračuna se raspravljalo za 2021. godinu na Odboru za gospodarstvo.
Ovakvim postupanjem u smislu nedolaska ovlaštenih predstavnika za podnošenje Izvješća Agencije na Odboru za gospodarstvo, Agencija je zanemarila i odredbe članaka 15., 23. i 24. Statuta Agencije, koji donosi Upravno vijeće Agencije, uz prethodnu suglasnost Hrvatskoga sabora.
U odnosu na Izvješće Agencije, predstavnik Vlade Republike Hrvatske je naglasio da je Vlada Republike Hrvatske, u prethodnom Izvješću o radu Hrvatske energetske regulatorne agencije za 2020., skrenula pozornost Agenciji na sadržaj i strukturu Izviješća koje se nije bitno mijenjalo još od 2005. godine. Unatoč istome, ne uočava se znatna razlika u strukturi i sadržaju Izviješća. Nadalje, Izvješće ne prati ubrzane procese koji se odvijaju u energetskom sektoru, za koje je Vlada Republike Hrvatske predložila da je potrebno osuvremeniti, u smislu pružanja jasnijeg i razumljivijeg uvida uloge Agencije u energetskom sektoru, a posebice u odnosu Agencije i krajnjih kupaca.
Posebno je istaknuto da iz Izvješća još uvijek nije razvidno krajnjim kupcima da je upravo Agencija nadležna institucija u Republici Hrvatskoj koja, kao neovisni regulator, svojim regulatornim odlukama utječe na politiku cijena energenata u Republici Hrvatskoj.
Izvješće je prije svega usmjereno na stanje u sektoru električne energije, dok je stanje u sektoru plina i toplinarstva poprilično oskudno obrađeno, a što je obzirom na vidljive poremećaje na energetskim tržištima zabrinjavajuće.
Nadalje, s obzirom na recentne događaje vezane uz INA.d.d. plinsko poslovanje, naglašeno je da je Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja postavilo pitanje Agenciji vezano uz podatke o trgovanju, na što su dobili odgovor da Agencija mora za podatke pitati ACER (ACER=Agencija po Uredbi (EU) br. 1227/2011 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. listopada 2011. o cjelovitosti i transparentnosti veleprodajnog tržišta energije (Tekst značajan za EGP) SL L 326/11, u daljnjem tekstu: REMIT Uredba)).
Takav odgovor resorno Ministarstvo nije prihvatilo kao zadovoljavajući. Naime, sukladno članku 7. stavku 2. REMIT Uredbe, određeno je da nacionalna regulatorna tijela surađuju na regionalnoj razini i s ACER-om, pri izvršavanju nadzora veleprodajnih tržišta energije, te u tu svrhu, nacionalna regulatorna tijela imaju pristup odgovarajućim informacijama, koje ACER čuva i koje je prikupio, te također mogu nadzirati aktivnosti trgovanja veleprodajnim energetskim proizvodima na nacionalnoj razini.
Isto tako sukladno članku 11. stavku 7. Zakona o regulaciji energetskih djelatnosti određeno je da se za pitanja u vezi s obavljanjem energetskih djelatnosti na tržištu, koja nisu uređena ovim Zakonom, a koja se odnose na sprječavanje, ograničavanje ili narušavanje tržišnog natjecanja primjenjuje Zakon o zaštiti tržišnog natjecanja, a Agencija je dužna surađivati i pružati stručnu pomoć Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja i agenciji nadležnoj za nadzor financijskih usluga.
U tom smislu, Izvješću u dijelu koje se odnosi na analizu učinkovitosti tržišta energije i tržišnog natjecanja i provedbu REMIT Uredbe, suradnje s agencijom za zaštitu tržišnog natjecanja i agencijom nadležnoj za nadzor financijskih usluga nije posvećena dužna pozornost.
Zaključno je predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo, da u odnosu na mišljenje Vlade Republike Hrvatske, koje je dostavljeno za prošlogodišnje Izvješće Agencije, nema znatnog napretka u izradi i sadržaju ovoga Izvješća, a uzimajući u obzir i kadrovske promjene, koje su se u međuvremenu dogodile u Upravnom vijeću Agencije, ne smatraju isto zadovoljavajućim.
U raspravi je spomenuto da je Odbor za gospodarstvo Izvješće Agencije za 2020. godinu samo primio na znanje, upravo uvažavajući primjedbe koje su tada iznesene od strane Vlade Republike Hrvatske, a u cilju očekivanog poboljšanja strukture i sadržaja Izvješća do kojeg nije došlo niti za 2021. godinu.
Nadalje, obzirom na kontrolne mehanizme koje ima Agencija (nacionalna zakonska regulativa, REMIT Uredba, baze podataka), u samom Izvješću nema podataka koji bi ukazivali da je primijenjena dužna pažnja Agencije kao regulatora u dijelu koji se odnosi na tržišne energetske djelatnosti, odnosno na učinkovitu primjenu nadzora energetskih subjekata odnosno nadzora zlouporaba na tržištu energije, pritom misleći na aferu plinskog poslovanja.
Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno, sa 8 (osam) glasova ”ZA”, odlučio predložiti Hrvatskom saboru sljedeći
ZAKLJUČAK
1. Ne prihvaća se Godišnje izvješće o radu Hrvatske energetske regulatorne agencije za 2021. godinu i Izvješće o ostvarenju proračuna Hrvatske energetske regulatorne agencije za 2021. godinu
2. Temeljem članka 44. stavka 6. Poslovnika Hrvatskoga sabora predlaže se da se Godišnje izvješće o radu Hrvatske energetske regulatorne agencije za 2021. godinu i Izvješće o ostvarenju proračuna Hrvatske energetske regulatorne agencije za 2021. godinu raspravi na sjednici Sabora
Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Žarka Tušeka, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Žarko Tušek