Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave o Izvješću o radu Državnog ureda za reviziju za 2017.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 41. sjednici, održanoj 14.ožujka 2018. godine, Izvješće o radu Državnog ureda za reviziju za 2017., koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavio glavni državni revizor, aktom od 19. prosinca 2017. godine.

Odbor je o predmetnom aktu raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.

Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske, KLASA: 022-03/17-12/93, URBROJ: 50301-25/14-18-23, od 8. veljače 2018. godine, u kojem se Hrvatskome saboru predlaže da prihvati predmetno Izvješće.

Uvodno je predstavnica predlagatelja istaknula da su Programom i planom rada za 2017. obuhvaćeni svi subjekti za koje je odredbama Zakona o Državnom uredu za reviziju i Zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe propisana obveza obavljanja revizije svake godine (Godišnji izvještaj o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2016. godinu, političke stranke, nezavisni zastupnici i članovi predstavničkih tijela lokalnih jedinica).

Tijekom 2017. obavljeno je 291 revizija, od toga 268 financijskih i 23 revizije učinkovitosti. Kod 268 financijskih revizija su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje subjekata na državnoj i lokalnoj razini. Izraženo je 111 ili 41,42% bezuvjetnih, 149 ili 55,60 % uvjetnih, šest ili 2,24 % nepovoljnih te dva ih 0,74 % suzdržanih mišljenja. Uz reviziju Godišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2016. godinu, obavljena je i financijska revizija 26 proračunskih (ministarstva, agencije, akademija, zavodi, uredi, uprave, centar i služba) i jednog izvanproračunskog korisnika državnog proračuna (Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje).

O Godišnjem izvještaju o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2016. godinu izraženo je uvjetno mišljenje, a o financijskim izvještajima i poslovanju korisnika državnog proračuna za 2016. izraženo je 7 bezuvjetnih, 18 uvjetnih i dva nepovoljna mišljenja. U ovom izvještajnom razdoblju revizijom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje 82 lokalne jedinice (tri županije, 38 gradova i 41 općina), i izražena su 24 bezuvjetna (za 19 gradova i pet općina), 56 uvjetnih (tri županije, 19 gradova i 34 općine) i dva nepovoljna mišljenja (dvije općine).

Državni ured za reviziju obavio je financijsku reviziju 35 političkih stranaka, osam nezavisnih zastupnika te tri člana predstavničkih tijela lokalnih jedinica, kojom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje za 2016. Prihodi političkih stranaka obuhvaćenih revizijom iznosili su 147.454.251,00 kuna, a rashodi 135.474.252,00 kuna. O financijskim izvještajima i poslovanju političkih stranaka za 2016., izražena su 22 bezuvjetna, 12 uvjetnih i jedno nepovoljno mišljenje (Bošnjačka demokratska stranka Hrvatske). Prihodi nezavisnih zastupnika iznosili su 3.040.701,00 kuna, a rashodi 2.783.898,00 kuna. O financijskim izvještajima i poslovanju svih osam nezavisnih zastupnika, izražena su bezuvjetna mišljenja. O financijskim izvještajima i poslovanju članova predstavničkih tijela lokalnih jedinica za 2016. su izražena dva bezuvjetna mišljenja i jedno uvjetno mišljenje.

Također su u ovom izvještajnom razdoblju obavljene 23 revizije učinkovitosti. Na temelju revizijom utvrđenih činjenica, primjenom kriterija za ocjenu učinkovitosti, Državni ured za reviziju ocijenio je da je gospodarenje poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu države u Ministarstvu poljoprivrede i Agenciji za poljoprivredno zemljište te na području Bjelovarsko-bilogorske, Brodsko-posavske, Koprivničko-križevačke, Osječko-baranjske, Varaždinske i Virovitičko-podravske županije bilo djelomično učinkovito. Primjedbe i prijedloge Ureda je Ministarstvo poljoprivrede ugradilo u novi Zakon o poljoprivrednom zemljištu. Na temelju revizijom utvrđenih činjenica, primjenom kriterija za ocjenu učinkovitosti, Državni ured za reviziju ocijenio je da je javna nabava bila učinkovita u društvima Hrvatska lutrija d.o.o. i Zračna luka Split d.o.o., u društvu Hrvatska kontrola zračne plovidbe d.o.o. bila je učinkovita, pri čemu su potrebna određena poboljšanja, a u tri društva nije bila učinkovita te su potrebna značajna poboljšanja (Croatia Airlines d.d., Hrvatske šume d.o.o. i Jadroplov d.d.).

Na temelju revizijom utvrđenih činjenica, primjenom kriterija za ocjenu učinkovitosti, Državni ured za reviziju ocijenio je da je upravljanje pomorskim dobrom na području Republike Hrvatske u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture te na području Istarske i Splitsko-dalmatinske županije bilo djelomično učinkovito, dok je na području Dubrovačko-neretvanske, Ličko- senjske, Primorsko-goranske, Šibensko-kninske i Zadarske županije bilo učinkovito, pri čemu su potrebna određena poboljšanja. Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture navelo je u svom očitovanju na izvješće Državnog ureda za reviziju da se aktivno radi na izradi novog Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama, čijim će se donošenjem riješiti velik dio naloga i preporuka.

Za utjecaj programske inicijative JASPERS na podnesene projektne prijedloge Republike Hrvatske za sufinanciranje iz fondova Europske unije, Državni ured za reviziju je ocijenio da je djelomično učinkovit.

Provjerama provedbe naloga i preporuka obuhvaćeno je 419 subjekata, kojima je u prijašnjim revizijama dano ukupno 2 764 naloga i preporuka, te je utvrđeno da 879 ili 31,8 % naloga i preporuka nije provedeno. Uvid u financijske izvještaje obavljen je za 51 izvanparlamentarnu političku stranku i 45 članova predstavničkih tijela lokalnih jedinica.

Kao i ranijih godina, i tijekom 2017. Državni ured za reviziju surađivao je prije, u tijeku i nakon obavljanja revizija s pravosudnim i drugim državnim tijelima. Razmijenjeni su dokumenti i izvješća za 69 predmeta s Državnim odvjetništvom, Ministarstvom unutarnjih poslova te sa sudovima.

U raspravi na Odboru postavljeno je pitanje o posljedicama zbog neprimjene primjedaba Državnog ureda za reviziju u roku od godinu dana. Odgovoreno je da je jedini mehanizam Državnog ureda za reviziju za praćenja preporuka obuhvaća izvještavanje javnosti o provedbi naloga i preporuka. Državni ured za reviziju javno objavljuje izvješća o revizijama i dostavlja izvješća Hrvatskom saboru. Istaknuto je da podnošenje prijave protiv subjekata revizije nisu u nadležnosti Državnog ureda za reviziju. Sva izvješća dostavljaju se Državnom odvjetništvu Republike Hrvatske, koje mora postupati po službenoj dužnosti. Ukoliko Državno odvjetništvo Republike Hrvatske donese odluku o pokretanju daljnjih postupaka, Državni ured za reviziju šalje dodatnu dokumentaciju. Ukazano je na činjenicu da je u pripremi novi Zakon o reviziji, koji će sadržavati sankcije za subjekte revizije koji ne postupaju po prihvaćenim nalazima i preporukama.

Zatražena je informacija u učinkovitosti županija kod upravljanja pomorskim dobrom te evidenciji pomorskog dobra. Istaknuto je da pomorsko dobro predstavlja veliki potencijal koji nije iskorišten. Odgovoreno je da je pomorsko dobro jako važan resurs za Republiku Hrvatsku. Strategija upravljanja pomorskog dobra je izrađena, ali se njezina provedba ne prati sustavno niti se izvještava o samoj provedbi. Također  je napomenuto da nisu utvrđene granice pomorskog dobra te se ne upisuju pravodobno u zemljišne knjige, međutim u pripremi je novi Zakon o pomorskom dobru. Istaknuto je da je potrebna učinkovita zakonska regulativa za postupanje sa pojedinim investitorima, koji postupaju protivno dozvoli. Takva zakonska regulativa može obuhvaćati raskidanje koncesije s takvim investitorima.
 
Među ostalim istaknuto je da je tijekom ranijih razdoblja postojao veliki problem kod naplate potraživanja za korištenje poljoprivrednog zemljišta. Nije provedena pravodobna naplata i time nastupala zastara kod naplaćivanja ugovora. Odgovoreno je da od 2013. godine promijenjen načina upravljanja poljoprivrednim zemljištem, poslove naplate preuzela je Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju. U novom Zakonu o poljoprivrednom zemljištu, za koji je Državni ured za reviziju dao preporuke, se naplata vraća na jedinice lokalne samouprave.

Napomenuto je da je utjecaj programske inicijative JASPERS djelomično učinkovit i time postoji neiskorištenost fondova Europske unije. Ukazano je na činjenicu da Izvješće ima točno utvrđene preporuke, među ostalim definiciju potrebnih provedba aktivnosti nadležnih institucija npr. redovitu međusobnu suradnju. Također se istaknulo važnost poštivanja preporuka za bolju iskorištenost fondova Europske unije.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru sljedeći

ZAKLJUČAK 
                  
Prihvaća se Izvješće o radu Državnog ureda za reviziju za 2017.

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.


 PREDSJEDNICA ODBORA
 Grozdana Perić, dipl. oec.