Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave o Izvješću o obavljenoj reviziji Godišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2015. godinu

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 4. sjednici održanoj 17. studenoga 2016. godine, Izvješće o obavljenoj reviziji Godišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2015. godinu, koje je predsjedniku Hrvatskog sabora, u skladu s odredbom članka 6. stavka 3. Zakona o Državnom uredu za reviziju („Narodne novine“, broj 80/11.), dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 31. svibnja 2016. godine.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravljao je o predmetnom Izvješću kao matično radno tijelo.

U uvodnom izlaganju, predstavnik Državnog ureda za reviziju istaknuo je da je revizija obavljena s ciljem utvrđivanja je li Godišnji izvještaj o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2015. god. sastavljen u skladu s računovodstvenim propisima te jesu li dosljedno primijenjene odredbe zakona i drugih propisa koji uređuju proračunska pravila. Za potrebe izražavanja revizorskog mišljenja, naglašeno je, kako je bilo nužno provjeriti jesu li se; izvršili nalozi i preporuke Državnog ureda za reviziju iz ranijih godina, planiranje, računovodstvo Državnog proračuna i izvješćivanje, ostvarenje prihoda, izvršenje rashoda, zaduživanje i izdavanje jamstava te odobravanje sredstava iz Proračunske zalihe. Na temelju obavljene revizije Godišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2015. god. izraženo je uvjetno mišljenje. Iznesene su neke od činjenica koje su utjecale na takvo izražavanje mišljenja: u 2015. godini ponovljen je dio nepravilnosti utvrđenih revizijom za ranije godine, izvršenje pojedinih prihoda i rashoda te primitaka i izdataka, značajno odstupa od plana, jer nisu realno planirani, pri iskazivanju istovjetnih poslovnih događaja nije dosljedno postupano te pojedine informacije u Godišnjem izvještaju nisu potpune i usporedive s prethodnim razdobljima. Nadalje, rashodi za transfer sredstava HZZO-a u iznosu 2,4 mlrd. kuna izvršeni su prema planu, a mjerila za izračunavanje i iznosi sredstava koja iz Državnog proračuna treba doznačivati za pojedina prava osiguranika nisu utvrđena. Primici od zaduživanja i izdaci za tekuće otplate glavnica veći su od propisanog ograničenja, što je posljedica metodologije koja se koristi pri planiranju i iskazivanju podataka o Računu financiranja. Osim toga, uz prijedloge na temelju kojih su dana jamstva, nije priložena cjelokupna potrebna dokumentacija. Zakonom o proračunu nije propisano u kojim slučajevima se mogu preuzimati obveze po neisplaćenim jamstvima, odnosno nisu propisani uvjeti za preuzimanje kredita pravnih osoba.

U raspravi na Odboru postavljeno je pitanje koja su to najproblematičnija područja zbog kojih je Državni ured za reviziju dao uvjetno mišljenje. Istaknuto je da su na izrečeno uvjetno mišljenje dijelom utjecale nepravilnosti iz prijašnjih godina koje su u 2015. godini ponovljene; neke od nepravilnosti se i nisu mogle otkloniti s obzirom na kratko vremensko razdoblje, dok je za otklanjanje pojedinih nužno donijeti određene propise. U skladu s ovlastima i dobrom praksom Državnog ureda za reviziju, u tom smislu je unatrag dvije godine zatraženo od subjekta revidiranja da nakon revizije napravi plan provedbe naloga i preporuka, s rokovima za otklanjanje nepravilnosti, kao i da se imenuju osobe odgovorne za izvršenje naloga i preporuka. Područje u kojem su zabilježene najznačajnije nepravilnosti je državno računovodstvo, u kojem je uočena različita računovodstvena praksa koja je posljedica odsutnosti računovodstvenih standarda za javni sektor, što dovodi do neusporedivosti podataka između subjekata ili po pojedinim godinama. Istaknuto je da se iz godine u godinu uočavaju pomaci u harmonizaciji državnog računovodstva, ali to još uvijek nije na zadovoljavajućoj razini.

Nakon provedene rasprave, Odbor za financije i državni proračun odlučio je jednoglasno (8 glasova „ZA“), predložiti Hrvatskome saboru da donese sljedeći

ZAKLJUČAK

Prihvaća se Izvješće o obavljenoj reviziji Godišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog Proračuna Republike Hrvatske za 2015. godinu.

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.


PREDSJEDNICA ODBORA
          Grozdana Perić, dipl. oec.