Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave o Izvješću o obavljenoj reviziji učinkovitosti upravljanja i raspolaganja nekretninama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskog sabora raspravio je, na 5. sjednici održanoj 21. travnja 2016. godine, o Izvješću o obavljenoj reviziji učinkovitosti upravljanja i raspolaganja nekretninama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave koje je predsjedniku Hrvatskog sabora dostavilo Državni ured za reviziju  aktom od 09. ožujka 2016. godine. Odbor za financije i državni proračun Hrvatskog sabora, na temelju svoje nadležnosti  iz članka 73. Poslovnika Hrvatskog sabora, raspravljao je o predmetnom Zakonu kao matično radno tijelo.
 
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspolagao je i sa pisanim mišljenjem Vlade Republike Hrvatske od 13. travnja 2016.godine.
U uvodnom izlaganju pomoćnica glavnog državnog revizora istaknula je da je Državni ured za reviziju obavio 21 reviziju učinkovitosti upravljanja i raspolaganja nekretninama lokalnih jedinica te da su revizijom bile obuhvaćene sve lokalne jedinice u Republici Hrvatskoj; 20 županija, 127 gradova, 428 općina i Grad Zagreb. Predmet revizije bili su postupci i aktivnosti lokalnih jedinica u vezi s upravljanjem i raspolaganjem nekretninama, koji se odnose na vođenje evidencija, normativno uređenje i usklađenost upravljanja i raspolaganja nekretninama sa zakonima i drugim propisima te sustav kontrola upravljanja i raspolaganja nekretninama. Pod pojmom nekretnine podrazumijeva se građevinsko zemljište i građevinski objekti (poslovni prostori i stanovi), a revizijskim postupcima obuhvaćeno je poslovanje od 2012. do 2014. godine.

Ciljevi provedene revizije bili su ocijeniti cjelovitost podataka o nekretninama, normativno uređenje upravljanja i raspolaganja nekretninama, upravljaju li i raspolažu lokalne jedinice nekretninama u skladu s propisima i djelotvorno te ocijeniti efikasnost sustava unutarnjih kontrola pri upravljanju i raspolaganju nekretninama.
Na kraju 2014.godine lokalne jedinice su upravljale i raspolagale s 22 425 poslovnih prostora, 18 371 stanom i s građevinskim zemljištem površine 338 174 458 m2. Raspolaganjem spomenutim nekretninama od 2012. do 2014. lokalne jedinice su ostvarile prihode u iznosu 2.811.466.915,00 kuna.
Nakon provedene revizije istaknute su neke od činjenica utvrđenih revizijom;
- lokalne jedinice ne raspolažu podatcima o stvarnom stanju imovine kojom upravljaju i raspolažu ili bi trebale upravljati ili raspolagati,
- u poslovnim knjigama nije evidentiran dio poslovnih promjena u vezi s nekretninama, nije obavljen cjeloviti upis imovine i obveza i nisu usklađeni podatci u analitičkoj evidenciji o imovini s podatcima u glavnoj knjizi,
- lokalne jedinice nisu ustrojile i ne vode registar imovine,
- većina lokalnih jedinica nije donijela strategiju i godišnje planove upravljanja i raspolaganja nekretninama,
- kod stjecanja nekretnina nisu obavljane analize kojim bi se utvrdila ekonomska opravdanost odabranog oblika stjecanja nekretnine te mogućnost korištenja postojećih nekretnina. Krajem 2014. nisu korištena ili su bila izvan uporabe 3 473 poslovna prostora i 1 979 stanova, za navedene nekretnine nisu poduzimane dostatne aktivnosti za njihovo stavljanje u funkciju
-  prije početka gradnje nekretnina nisu bili uređeni imovinskopravni odnosi, nije utvrđena ukupna vrijednost ulaganja s izvorima financiranja i nisu osigurana potrebna financijska sredstva.

Na temelju utvrđenih činjenica, uzimajući u obzir postavljene ciljeve revizije i utvrđene kriterije, Državni ured za reviziju je ocijenio da je upravljanje i raspolaganje nekretninama učinkovito u 7 županija, 19 gradova te 6 općina odnosno sveukupno u 32 lokalne jedinice. U svim drugim lokalnim jedinicama upravljanje i raspolaganje nekretninama je djelomično učinkovito. Za otklanjanje utvrđenih slabosti i propusta, Državni ured za reviziju je dao preporuke, čijom provedbom bi se pridonijelo otklanjanju utvrđenih slabosti i propusta u vezi sa stanjem, namjenom i korištenjem imovine lokalnih jedinica te utjecalo na povećanje učinkovitosti upravljanja i raspolaganja nekretninama.

U raspravi na Odboru iznijeta su sljedeća mišljenja, primjedbe i prijedlozi;
- postavljeno je pitanje zašto obavljenom revizijom nisu obuhvaćena i sredstva od prodaje stanova na kojima postoji stanarsko pravo,
- istaknuta je potreba da se ubuduće razdvoje ostvareni prihodi od prodaje i ostvareni prihodi od najma poslovnih prostora koji su u ovom Izvješću objedinjeni,
- od Državnog ureda za reviziju zatražena je rekapitulacija naplativosti davanja u najam poslovnih prostora u vlasništvu jedinica lokalne samouprave te učinkovitost takve naplate,
- postavljeno je pitanje kako je moguće da se 438 poslovnih prostora ukupne površine 34 360 m2 bespravno koristi, a da je 3 473 poslovna prostora ukupne površine 412 316 m2 van uporabe.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskog sabora odlučio je jednoglasno (9 glasova ZA) predložiti Hrvatskome saboru slijedeći

Z A K L J U Č A K

PRIHVAĆA SE IZVJEŠĆE O OBAVLJENOJ REVIZIJI UČINKOVITOSTI UPRAVLJANJA I RAPOLAGANJA NEKRETNINAMA JEDINICA LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE

 Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskog sabora određen je zastupnik doc. dr. sc. Goran Marić.


PREDSJEDNIK ODBORA
doc. dr. sc. Goran Marić