Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 77. sjednici održanoj 15. listopada 2014. godine, Konačno izvješće o obavljenim poslovima i sredstvima utrošenim za Popis stanovništva, kućanstava i stanova u Republici Hrvatskoj 2011. godine, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora, sukladno odredbi članka 44. stavka 4. Zakona o popisu stanovništva, kućanstava i stanova u Republici Hrvatskoj 2011. godine „Narodne novine“ broj 92/10), dostavio Državni zavod za statistiku, aktom od 8. rujna 2014. godine. Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravljao je o predmetnom Izvješću, na temelju članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, u svojstvu matičnog radnog tijela.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspolagao je i sa pisanim mišljenjem Vlade Republike Hrvatske ( Klasa: 022-03/14-12/48, Urbroj: 50301-05/18-14-9, od 9. listopada 2014.) u kojem se ističe da Vlada Republike Hrvatske predlaže Hrvatskom saboru prihvaćanje predmetnog Konačnog izvješća, ali ukazuje da je u predmetnom Konačnom izvješću potrebno na stranici 4. ("Metodologija i popisni obrasci", prvi paragraf) navesti pune nazive Uredbi i to Uredba (EZ) br. 763/2008 Europskog parlamenta i Vijeća od 9. srpnja 2008. godine o popisu stanovništva i stanova (SL L 218, 13.8.2008.) i Uredba Komisije (EZ) br. 1201/2009 od 30. studenoga 2009. godine o provedbi Uredbe (EZ) br. 763/2008 Europskog parlamenta i Vijeća o popisu stanovništva i stanova u pogledu tehničkih specifikacija tema i njihovih rasčlanjivanja (SL L 329, 15.12.2009.).
U uvodnom izlaganju Ravnatelj Državnog zavoda za statistiku istaknuo je, osim ostalog, da je Državni zavod za statistiku na temelju Zakona o Popisu 2011. pripremio, organizirao i proveo Popis 2011. u suradnji s Ministarstvom vanjskih poslova i europskih integracija, Ministarstvom unutarnjih poslova, Ministarstvom obrane, Ministarstvom pravosuđa i Državnom geodetskom upravom koji su u pripremi, organizaciji i provedbi Popisa sudjelovali unutar svojih nadležnosti. Popis 2011. proveden je prema Metodološkim uputama koje su potpuno usklađene s međunarodnim statističkim standardima. Popisivanje na terenu, u kojem je ukupno angažirano više od 17,5 tisuća sudionika, provedeno je u razdoblju od 1. do 28. travnja 2011. godine. Obrada popisnih podataka nije provedena planiranom dinamikom jer je zapošljavanje djelatnika potrebnih za obradu popisnih podataka izostalo u 2011. godini iz razloga što Vlada Republike Hrvatske, unatoč traženja Državnog zavoda za statistiku, nije donijela Odluku o davanju suglasnosti Državnom zavodu za statistiku za prijam državnih službenika na određeno vrijeme iako su sredstva za zapošljavanje navedenih zaposlenika bila osigurana u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2011. godinu. Navedenu Odluku Vlada
Republike Hrvatske donijela je u travnju 2012. tako da je obrada popisnih podataka u punom opsegu započela tek sredinom 2012. godine. Unatoč navedenom Državni zavod za statistiku konačne rezultate Popisa stanovništva, kućanstava i stanova u Republici Hrvatskoj 2011. objavio je u skladu s rokovima UN-a i Eurostata tako da zakašnjeli početak obrade ni na koji način nije utjecao na međunarodne obveze Republike Hrvatske. Za financiranje poslova Državnog zavoda za statistiku u Popisu 2011. utrošeno je ukupno 103.642.335,87 kuna. Troškovi geodetske uprave vezani za Popis 2011., iznose 13.432.083,55 kuna, tako da sveukupni troškovi Popisa 2011. iznose 117.074.419,43 kuna.
U raspravi na Odboru iznijeta su sljedeća stajališta:
- Prvi podaci iz Popisa stanovništva, kućanstava i stanova već su prezentirani hrvatskoj javnosti u lipnju 2011. godine, dakle praktički dva mjeseca iza završenog Popisa, a ipak ostaje dojam u javnosti da se Popis jako otegnuo. Iz predmetnog Konačnog izvješća razvidno je da je zapravo prošlo gotovo godinu dana od trenutka kada se završio Popis do trenutka kada se počela raditi ozbiljna obrada podataka i to upravo iz razloga što prethodna Vlada RH je imala određenih dilema kako uopće zaposliti određeni broj ljudi potrebnih za dodatan unos i obradu podataka, dok je aktualna Vlada RH donijela Odluku da se ide na zapošljavanje 400 ljudi po modelu javnih radova. Naglašeno je da je zapravo napravljena velika ušteda, oko 50 milijuna kuna, u odnosu na projiciranu svotu osiguranu u državnom proračunu, s tim da je bitno smanjen broj ljudi koji su radili na terenu, prije svega popisivači. Ukupan trošak za 2011. godinu je bio manji nego što je bio za 2001. godinu i to je za svaku pohvalu. Postavljeno je pitanje da li je bolje da se sada postigao navedeni financijski efekt s osnova navedene uštede, zbog toga što je smanjen broj popisivača ili bi bilo ipak bolje zadržati veći broj popisivača?
Ravnatelj Državnog zavoda za statistiku odgovorio je da je ključna razlika između 2001. i 2011. godine bila upravo u trajanju Popisa. Naime, 2001. godine je Popis trajao dva tjedna i zbog toga je trebao znatno veći broj popisivača nego što je to bilo u slučaju 2011. godine. Najviše se zapravo štedjelo na promidžbi, što nije baš idealno. Naime, Državni zavod za statistiku je pripremio cjelokupnu promidžbu Popisa ali se u zadnji trenutak od toga odustalo, tako da se Popis nije adekvatno prezentirao u medijima i moglo se puno bolje komunicirati čemu Popis služi kao i njegova provedba. U kasnijoj fazi vjerojatno ne bi bilo ovih poteškoća oko same komunikacije, zbog koje se zapravo ostavlja dojam da je cijeli posao gotovo drastično kasnio iako to nikako nije slučaj.
Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun odlučio je jednoglasno, predložiti Hrvatskome saboru sljedeći
ZAKLJUČAK
1. Prihvaća se Konačno izvješće o obavljenim poslovima i sredstvima utrošenima za Popis stanovništva, kućanstava i stanova u Republici Hrvatskoj 2011. godine, zajedno sa primjedbama Vlade Republike Hrvatske iznijetima u pisanom mišljenju Vlade Republike Hrvatske od 9. listopada 2014. godine
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr.Srđan Gjurkovi,dipl.oec., predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
mr.Srđan Gjurković,dipl.oec.