Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 46. sjednici, održanoj 27. travnja 2018. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnio Klub zastupnika Mosta nezavisnih lista, aktom od 27. veljače 2018. godine.
Odbor je o predmetnom Prijedlogu zakona raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.
Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske, KLASA: 022-03/18-12/17, URBROJ: 50301-25/05-18-6, od 22. ožujka 2018. godine, u kojem Vlada Republike Hrvatske predlaže Hrvatskome saboru da ne prihvati predmetni Prijedlog zakona.
Uvodno je predstavnik predlagatelja istaknuo da sadašnji Zakon o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma nije usklađen s pravnom stečevinom EU i da se ovim Prijedlogom zakona želi uskladiti Zakon s pravnom stečevinom EU. To se predlaže tako da se javno objave određeni podaci iz Registra stvarnih vlasnika. Predlagatelj smatra da su odredbe članaka 34. i 35. važećeg Zakona, koje određuju krug ovlaštenika kojima su dostupne informacije o stvarnim vlasnicima pravnih osoba iz Registra stvarnih vlasnika, u velikoj mjeri različite od normativnog rješenja iz mjerodavne Direktive 2015/849 te da je pojam iz Zakona „opravdani pravni interes“ uži od pojma iz Direktive „legitimni interes“. Isto tako, istaknuo je da je u tijeku zakonodavni postupak izmjene navedene Direktive u pogledu dostupnosti podataka o stvarnim vlasnicima (kako je rečeno, Europski parlament je navedene izmjene nedavno podržao u prvom čitanju) te se očekuje da ti podaci budu svima javno dostupni u određenom opsegu. Predlagatelj je naveo da postoje države koje imaju liberalniji pristup podacima te smatra da će se javnom dostupnošću podataka o stvarnim vlasnicima pravnih subjekata pridonijeti što većoj transparentnosti, a posebice bi trebao biti od pomoći novinarima-istraživačima, što može, među ostalim, pridonijeti i borbi protiv korupcije.
Predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo je da je Zakon o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma u potpunosti usklađen s mjerodavnom direktivom. Prilikom izrade tog zakona predlagatelj se vodio mišljenjem Agencije za zaštitu osobnih podataka u kojem je navedeno da podaci iz Registra stvarnih vlasnika nisu javni podaci, te mišljenjem Pravne službe Vijeća Europske unije u kojem je navedeno da je isključena mogućnost prepuštanja općoj javnosti da se brine o zadaćama provedbe zakona te da samo nadležna tijela mogu provoditi takve aktivnosti. Pojašnjen je i pojam „legitimnog interesa“ iz preambule Direktive 2015/849, slijedom čega je Zakonom definiran pojam „opravdani pravni interes“. Isto tako, države članice Europske unije različito su pristupile ovoj problematici te na razini Unije ne postoji jedinstven pristup. Također, istaknuto je da će se, nakon donošenja Direktive o izmjenama i dopunama Direktive (EU) 2015/849, kod koje se ne očekuju samo izmjene u području transparentnosti podataka, u zakonodavnu proceduru uputiti izmjene i dopune Zakona o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma u smislu jačanja transparentnosti podataka iz Registra, vodeći računa o zaštiti osobnih podataka. Posebno je naglašeno da parcijalne izmjene i dopune Zakona, prije stupanja na snagu nove Direktive, nisu dobro rješenje jer mogu proizvesti neujednačeno postupanje i pravnu nesigurnost kod obveznika primjene.
U raspravi na Odboru je postavljeno pitanje, s obzirom na neujednačen pristup oko dostupnosti podataka iz Registra stvarnih vlasnika, postoje li države članice Europske unije koje imaju otvoren pristup takvim podacima te je u tom smislu iznesen komentar da je zapravo u državama članicama propušteno političkoj volji kakav će pristup dozvoliti, budući da mjerodavna direktiva ne priječi otvoren pristup. Nadalje, govoreći općenito o dostupnosti podataka, izraženo je mišljenje da je pitanje koliko je zaista potrebno sve javno objaviti, primjerice, i imovinske kartice dužnosnika, posebno imajući u vidu moguću manipulaciju i nedobronamjernost onih koji pristupaju javno objavljenim podacima. S tim u vezi, posebno je istaknuta nelogičnost, pa i apsurd kod obveze objave određenih podataka, a s druge strane se određeni podaci štite te je upozoreno na nejednak pristup toj obvezi. Predsjednica Odbora je, vezano za navod iz mišljenja povjerenice za informiranje o ovom Prijedlogu zakona, prema kojem je Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora dobio dopis povjerenice, ali da nije o njemu raspravljao, istaknula da Odbor nikad nije zaprimio takav dopis te, slijedom toga, o njemu nije ni mogao raspravljati. Zaključno je istaknuto kako svakako treba voditi brigu o pravnoj sigurnosti prilikom namjere promjene propisa.
Nakon provedene rasprave, Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora je većinom glasova (6 glasova „ZA“ i 2 „PROTIV“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese sljedeći zaključak
Ne prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma.
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.