Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 91. sjednici održanoj 26. veljače 2015. godine, Prijedlog zakona o osiguranju, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 19. veljače 2015. godine.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravljao je, na temelju članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, o predmetnom Zakonu u svojstvu matičnog radnog tijela.
U uvodnom izlaganju predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo je da se ovim zakonskim prijedlogom usklađuje zakonodavstvo Republike Hrvatske sa zakonodavstvom Europske unije. Ovim Prijedlogom zakona uspostavlja se novi regulatorni okvir za osiguravateljnu industriju kroz usklađivanje s Direktivama EU: Direktiva 2009/138/EZ (Solventnost II) i Direktiva 2014/51/EU (Omnibus II Direktiva); osiguravanje pretpostavki za provedbu Delegirane Uredbe Komisije (EU) br. 2015/35 koja sadrži pravila za Solventnost II. Države članice EU dužne su prenijeti navedene direktive u nacionalno zakonodavstvo do 31. ožujka 2015. godine s početkom primjene 1. siječnja 2016. godine. Ovim se Zakonom uređuju: uvjeti za osnivanje, poslovanje i prestanak društava za osiguranje; uvjeti pod kojima društva za osiguranje i društva za reosiguranje iz drugih država članica i trećih država mogu obavljati poslove osiguranja, odnosno poslove reosiguranja u Republici Hrvatskoj; nadzor društava za osiguranje (provodi ga HANF-a); povjerenik, reorganizacija, posebna uprava, likvidacija i stečaj društva za osiguranje, društva za reosiguranje i društva za uzajamno osiguranje; način izvještavanja EIOPA-e i Europske komisije i suradnja s drugim nadležnim tijelima; zaštita potrošača; poslovanje udruženja (pool) osiguranja odnosno reosiguranja i nacionalnog ureda za osiguranje; uvjeti za osnivanje, poslovanje i prestanak obavljanja poslova zastupanja u osiguranju i poslova posredovanja u osiguranju i reosiguranju; prekršajne odredbe.
U raspravi na Odboru iznijeta su sljedeća stajališta:
- Pohvaljen je način pripreme i izrade ovako obimnog Zakona posebno u vezi uključivanja struke koja je u provedenoj javnoj raspravi iznijela svoje primjedbe i prijedloge o predmetnom Zakonu. U raspravi je istaknuto da je većina prijedloga Hrvatske gospodarske komore prihvaćeno i ugrađeno u ovaj Zakon. Međutim, dio prijedloga kojima se regulira područje zastupnika u osiguranju nije prihvaćen, ali taj dio će se još naknadno raspraviti nakon usvajanja Direktive EU o posredovanju u osiguranju koja je još u izradi. Zbog navedenog vjerojatno će se krajem ove godine ovaj Zakon morati uskladiti s tom Direktivom.
- Postavljeno je pitanje da li Ministarstvo financija ima točan podatak koliki je broj stanica za tehnički pregled u Republici Hrvatskoj i kakva je njihova vlasnička struktura?
Također je postavljeno pitanje što je sa olakšicama koje su postojale za korisnike životnog i neživotnog osiguranja? Predstavnik Vlade Republike Hrvatske je odgovorio da će naknadno dostaviti podatke, do početka rasprave na plenarnoj sjednici Hrvatskoga sabora, o točnom broju stanica za tehnički pregled i njihovoj vlasničkoj strukturi jer te podatke ima Hrvatski ured za osiguranje. U vezi olakšica za životno i neživotno osiguranje odgovorio je da se vodilo računa prilikom uvođenja poreza na kapitalne dobitke da se premije na životno osiguranje izuzmu od oporezivanja kamata, prema tome izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak životno osiguranje je izuzeto od toga pa je to određeni benefit tj. stimulacija za daljnji razvoj tržišta životnog osiguranja.
Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru donošenje
ZAKONA O OSIGURANJU
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr.Srđan Gjurković, dipl.oec., predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
mr.Srđan Gjurković,dipl.oec.