Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu zakona o državnim potporama, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P. Z. E. br. 364

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravljao je, na 38. sjednici održanoj 23. svibnja 2013. godine Prijedlog zakona o državnim potporama, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 2. svibnja 2013. godine.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravljao je, na temelju svoje nadležnosti iz članka 65. Poslovnika Hrvatskoga sabora, o predmetnom Zakonu kao matično radno tijelo.

U uvodnom izlaganju predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo je, osim ostalog, da se ovim Zakonom usklađuje sustav državnih potpora Republike Hrvatske sa sustavom državnih potpora Europske unije.

Pristupanjem Republike Hrvatske Europskoj uniji Uredba Vijeća Europskih zajednica br.659/1999 počinje se izravno primjenjivati i u Republici Hrvatskoj, te za glavne poslove sustava državnih potpora koje sada u Republici Hrvatskoj obavlja Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja, postaje isključivo nadležna Europska komisija. Radi prilagodbe tim okolnostima predloženim Zakonom uređuju se nadležnosti tijela Republike Hrvatske iz područja državnih potpora, politika državnih potpora Republike Hrvatske, postupanja prije dodjele državnih potpora, vođenje evidencija i izvještavanje o državnim potporama. Ovaj Zakon ne primjenjuje se na državne potpore poljoprivredi i ribarstvu osim odredbe u članku 16. kojom je propisano da Ministarstvo financija u Godišnjem izvješću o državnim potporama mora iznijeti i podatke o državnim potporama poljoprivredi i ribarstvu. Za provođenje ovoga Zakona potrebno je povećanje administrativnih kapaciteta na poslovima državnih potpora pa su osigurana financijska sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2013. godinu i projekcijama za 2014. i 2015. godinu.

U raspravi na Odboru iznijeta su sljedeća stajališta:
- S obzirom da Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja više neće podnositi izvješće Hrvatskom saboru o državnim potporama postavljeno je pitanje tko će ubuduće podnositi Hrvatskom saboru navedeno godišnje izvješće. Predstavnik Vlade Republike Hrvatske je istaknuo da je ovim Zakonom propisano da će Ministarstvo financija izrađivati godišnje izvješće o državnim potporama koje dostavlja Vladi Republike Hrvatske do kraja listopada tekuće godine za prethodnu godinu;
- Postojeći model državnih potpora karakterizira visoki udio državnih potpora u bruto domaćem proizvodu, posebno se to odnosi na sektorske potpore. Postavljeno je pitanje da li je izrađena određena simulacija na temelju koje će se moći vidjeti efekti koje će odredbe ovoga Zakona ubuduće imati na korisnike državnih potpora vezano za njihovu konkurentnost na tržištu. Predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo je da postoje određene analize o korištenju horizontalnih i sektorskih potpora, iz kojih proizlazi da je velika dodjela strukturnih potpora proizašla iz dodjele tih potpora sektoru metalurgije, željeznica, brodogradnje i prometa. Iako sektorske potpore bilježe smanjenje u apsolutnom iznosu, ali i kao udio u BDP-u, Republika Hrvatska još uvijek preveliki iznos potpora usmjerava kroz sektorske potpore što će se ulaskom u EU morati promijeniti;
- Istaknuto je da je od 2005. godine Republika Hrvatska zadovoljavala sve kriterije o korištenju državnih potpora u privatnom sektoru. Međutim, privatni sektor je dobivao znatno manje državnih potpora (oko 300 milijuna kuna), dok su se u državnom sektoru državne potpore dodjeljivale i bez pridržavanja propisanih kriterija;
- Upozoreno je na problem održavanja nerentabilnih brodskih linija, posebno onih koje povezuju otoke jer bez subvencija države većina brodskih linija koje povezuju otoke biti će zbog nerentabilnosti ukinuta. Time će se direktno ugroziti gospodarski razvoj otoka i zadržavanja stanovništva na otocima. Također je istaknuto da oko 200 komunalnih poduzeća na lokalnoj razini, koji obavljaju određene radove za lokalnu zajednicu bez javnog natječaja, više neće moći obavljati te radove tako da je upitan njihov daljnji opstanak. Upitna je i pozicija HBOR-a u vezi kreditiranja određenih projekata koji su na neki način projekti određenih ministarstava. Naime, za provođenje tih projekata osigurana su financijska sredstva po nižim kamatama od tržišnih, pa se to na neki način može smatrati državnom potporom jer se HBOR financira iz državnog proračuna;
- Procedura dodjele državnih potpora biti će duža i zahtjevnija od dosadašnje iz razloga što se mijenja uloga Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja na način da davatelj državne potpore dostavlja Agenciji prijedlog programa a ona ga prijavljuje Europskoj komisiji. Naime, pristupanjem Republike Hrvatske Europskoj uniji Uredba Vijeća Europskih zajednica br.659/1999 počinje se izravno primjenjivati tako da za glavne poslove sustava državnih potpora koje do sada obavlja Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja prelazi u isključivu nadležnost Europske komisije.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskom saboru donošenje

ZAKONA O DRŽAVNIM POTPORAMA

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr.Srđan Gjurković,dipl.oec., predsjednik Odbora

PREDSJEDNIK ODBORA
mr.Srđan Gjurković,dipl.oec.